driesbilliet
Artikelen: 0

Re: Versnellen van fotonen

een foton versnellen is onmogelijk.

aangezien een foton steeds aan de lichtsnelheid beweegt foton heeft massa=0

wat dus wil zeggen dat dus hij enkel aan lichtsnelheid kan bewegen (massa= rustm/sqrt(1-v²/c²))

dit verklaart ook dat het niet sneller dan de lichtsnelheid kan gaan.

want indien v>c ==> krijg je een negatieve wortel. en dan wordt alles weer imagineair. wat dus in realiteit niet haalbaar is.
kleine fysicus

Ben ik nou gek? Dat kan toch helemaal niet. Al heeft de zwaartekracht wel invloed op fotonen toch?

Probleem zit hier denk ik in de definitie van versnelling. Veel mensen associëren versnelling met sneller gaan. Echter bij een verandering van beweging, zoals in een eenparig cirkelvormige beweging, onderga je ook een versnelling, terwijl je helemaal niet harder gaat! (Je snelheid blijft constant.)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
driesbilliet

Probleem zit hier denk ik in de definitie van versnelling. Veel mensen associëren versnelling met sneller gaan. Echter bij een verandering van beweging, zoals in een eenparig cirkelvormige beweging, onderga je ook een versnelling, terwijl je helemaal niet harder gaat! (Je snelheid blijft constant.)

ook ik had de vraag verkeerd geïntrepeteerd.

ik dacht het voorwerp zelf versnellen.

maar inderdaad. om een voorwerp af te laten buigen heb je inderdaad een versnelling nodig.
bartelomeus

Dat is een hele goede. Slim van jou, mijn complimenten! Daar had ik zelf aan moeten denken (al bedoelde ik dat wel met de invloed van de zwaartekracht (waardoor fotonen van hun lineaire baan kunnen afwijken)). Het stond er echter zo dat ik dacht aan een lineaire versnelling, in plaats van een dergelijke "afbuigende" versnelling. Dat kwam ook door de eerdere berichten waar deze topic van is afgesplitst.
Als het licht vervolgens weer uit het medium komt, zal het weer versnellen.
Dit deed mij in de verwarring brengen.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”