Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
317070
Artikelen: 0

Re: De culturele genocide van de pvv

benb schreef:
317070 schreef:
Al eens gehoord vanfreeridergedrag?
Ik ben niet echt iemand die zich vast houdt aan bestaande maatschappelijke afspraken. Evalueren is een must, doe je dat niet dan is je dienst of produkt of maatschappelijke afspraak gedoemd om eens onder te gaan.

Wat ik anno 2010 steeds meer wil zien is een verschil tussen noodzaak en mogelijkheid.

De opening van dit item heeft voor mij te maken met een mogelijkheid. Je moet nu zorgen om het verder te kunnen ontwikkelen. Wat ik schets is zo'n mogelijkheid, het vraagt enige creativitiet van benadering, het is nieuw.
Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Cultuur is een ondeelbaar en niet-uitsluitbaar goed, waardoor je free-rider gedrag krijgt. Dit leidt er toe dat niemand meer betaald, omdat iedereen er op rekent dat iemand anders betaald. En als je vanuit die situatie zou gaan betalen, moet je zodanig veel betalen om alle free-riders te compenseren, dat je zelf liever gaat free-riden, omdat het nut van Cultuur voor jou de kost ervan (ver) gaat overstijgen.

Dus je idee is goed, maar het biedt geen stabiel evenwicht. Je zal gaan afglijden naar een Nash-evenwicht, waarbij niemand meer betaald. M.a.w., je krijgt een leeg fonds (en geen cultuur meer).

Eenmaal in dit Nash-evenwicht, gaan de mensen NOOIT meer betalen, omdat ze zoveel andere free-riders moeten compenseren.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
benb

317070 schreef:Ik ben niet echt iemand die zich vast houdt aan bestaande maatschappelijke afspraken. Evalueren is een must, doe je dat niet dan is je dienst of produkt of maatschappelijke afspraak gedoemd om eens onder te gaan.

Wat ik anno 2010 steeds meer wil zien is een verschil tussen noodzaak en mogelijkheid.

De opening van dit item heeft voor mij te maken met een mogelijkheid. Je moet nu zorgen om het verder te kunnen ontwikkelen. Wat ik schets is zo'n mogelijkheid, het vraagt enige creativitiet van benadering, het is nieuw.

Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Cultuur is een ondeelbaar en niet-uitsluitbaar goed,
Ja ik begrijp je heel goed. Maar waar staat het dat je cultuur ten allen tijde moet blijven financieren ? En wel tot iedere prijs ?
nothing will change without a rebel
Spitfire28

Een dringend verzoek aan iedereen om de discussie on-topic te houden.

Er werden enkele berichten verwijderd wegens off-topic.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
benb

Slechts 3 procent van de ondervraagden vindt dat er absoluut niet bezuinigd mag worden op kunst en cultuur.

Dit is een deel van een onderzoek dat Nova heeft gehouden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6559365...ur__.html?p=9,1
Ger

Er zit nogal een verschil tussen "absoluut niet" en "niets". Er zal ook maar een klein deel zijn waarvan er "absoluut niet" op infrastructuur bezuinigd mag worden, om maar eens wat te noemen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
benb

Er zit nogal een verschil tussen "absoluut niet" en "niets". Er zal ook maar een klein deel zijn waarvan er "absoluut niet" op infrastructuur bezuinigd mag worden, om maar eens wat te noemen.
Het lijkt me dat je alle antwoordmogelijkheden van deze enquete moet kennen om een juiste interpretatie te geven.

Maar het is een goed moment om de belangstellenden aan te moedigen om met eigen financiele plannen te komen die niet politiek gevoelig zijn en een betere stabiliteit gaan geven.

Wees dus dit topic item vòòr: De culturele genocide van de pvv. Creëer je eigen kansen.
Michel

En dit onderzoek geeft al helemaal geen inzicht in wat mensen een acceptabele bezuiniging vinden.

Alles zoals de PVV voorsteld of een deel en hoe groot moet dat deel dan zijn.
benb

Adpruys schreef:Of 'culturele genocide'hier op zijn plaats is staat te bezien. Van de gemeentelijke uitgave voor kunst en cultuur in Almere weet ik niets. Misschien jij wel? Vermindering van subsidies kan vernieuwing in de hand werken. Culturele activiteiten waar veel vraag naar is kan daardoor meer ruimte krijgen

In Den Haag wil de PVV deze subsidies halveren van 600miljoen naar 300miljoen. Ik schrok wel van dat bedrag van 600miljoen (inclusief rijks- en provinciesubsidies mogelijk 1 miljard). Hoeveel is dat per inwoner?

Nu weet ik dat culturele activiteiten ook veel inkomsten uit toerisme op kan leveren maar als er bezuinigd moet worden...
Ik las vandaag dat gemeenten, provincies en de rijksoverheid vorig jaar ongeveer 1,7 miljard euro uitgaven aan kunst- en cultuursubsidies. Dit komt neer op gemiddeld 100 euro voor iedere Nederlander.

Daarnaast wordt ook nog eens via de nederlandse EU bijdrage geld beschikbaar gesteld.

Is dat een verantwoorde bijdrage of de burger leegschudden ? Ik geef Wilders (of wie dan ook de initiatiefnemer zou zijn) volkomen gelijk.
Ger

Ik geef Wilders (of wie dan ook de initiatiefnemer zou zijn) volkomen gelijk.
Laat ik daar eens mee beginnen. "ik geef X gelijk" zegt niets. Waarom geef je Wilders/PVV gelijk, wat is er zo goed aan de redenering? Waarom is het 'fout' om bij te dragen aan cultuur en wat is er mis met het bedrag? Onderbouw je stelling, pas dan krijgt die stelling waarde.
benb schreef:Ik las vandaag dat gemeenten, provincies en de rijksoverheid vorig jaar ongeveer 1,7 miljard euro uitgaven aan kunst- en cultuursubsidies. Dit komt neer op gemiddeld 100 euro voor iedere Nederlander.

Daarnaast wordt ook nog eens via de nederlandse EU bijdrage geld beschikbaar gesteld.

Is dat een verantwoorde bijdrage of de burger leegschudden ?
€ 100,- lijkt me niet echt bijster veel, net ruim € 8,- per maand. Als daardoor het straatbeeld wat aangenamer wordt en jonge artiesten/kunstenaars de kans krijgen zich te ontwikkelen zodat ik ook daar nog eens plezier van kan hebben, vind ik het een schappelijke bijdrage. Het is ook helemaal niet zo raar hoor, de meeste ontwikkelde landen met een gezonde economie (ofwel: als er geld voor is) geeft subsidie aan kunst en cultuur. Ook jouw geliefde Denemarken (klik).

Wel vind ik dat zulke subsidies alleen voor de "starters" onder de kunstenaars horen te zijn. Net zoals er voor startende ondernemers gunstige fiscale regels zijn die een hoop geld kunnen besparen (ofwel: opleveren) vind ik het een goede zaak dat er ook iets dergelijks is voor kunstenaars. Je moet immers de kans krijgen om jezelf te vestigen en dat duurt even, terwijl je vrijwel geen inkomen hebt. Na een bepaalde periode (wat redelijk is heb ik geen idee van) moet dat echter stoppen en dan moet de kunstenaar zich kunnen bedruipen met de inkomsten van zijn werk. Het is niet goed als iemand tot in lengte van jaren afhankelijk blijft van subsidie. Je zou dan eigenlijk geen bestaansrecht hebben, net zoals veel startende ondernemers ook stranden en weer op zoek moeten naar een reguliere baan.
- Jimi Hendrix -
Links Half

1,7 uitgaven per jaar betekend dat indien je 25% bezuinigd, je van het te bezuinigen bedrag al een mooi stuk binnen hebt. Die 100 Euro per nederlander is niet weinig of veel, per werkende nederlander is het echter al een stuk duurder.

Ik denk dat je per activiteit moet kijken wat het kost. Verder kan je denken aan het concentreren van het subsidie geld in enkele steden. Musea in steden als Haarlem en Leiden moeten geen subsidie krijgen, het zijn onhandige plaatsen voor musea.

Helaas is een organisatie opstarten moelijk, maar eentje sluiten is nog veel moeilijker. Op die manier word er enorm veel geld over de balk gegooid.
Ger

1,7 uitgaven per jaar betekend dat indien je 25% bezuinigd, je van het te bezuinigen bedrag al een mooi stuk binnen hebt. Die 100 Euro per nederlander is niet weinig of veel, per werkende nederlander is het echter al een stuk duurder.
Klopt, maar elke Nederlander betaalt belasting. Ook als je een uitkering krijgt of renteniert (al is het maar BTW).
Ik denk dat je per activiteit moet kijken wat het kost.
Zeker.
Verder kan je denken aan het concentreren van het subsidie geld in enkele steden. Musea in steden als Haarlem en Leiden moeten geen subsidie krijgen, het zijn onhandige plaatsen voor musea.
Waarom? Leiden bijvoorbeeld heeft enorm veel historie en is denk ik de meest bekende studentenstad. Waarom zou het niet handig zijn om daar musea te plaatsen?
Helaas is een organisatie opstarten moelijk, maar eentje sluiten is nog veel moeilijker. Op die manier word er enorm veel geld over de balk gegooid.
Wil je dat eens onderbouwen?
- Jimi Hendrix -
E.Desart

Het lijkt mij wel nuttig te weten wat zo'n cijfers nu juist inhouden.

Uit diverse studies heb ik gelezen dat de vergelijken voor staatsuitgaven (of in de situatie van België, gewestelijke) inzake cultuur vaak niet goed vergelijkbaar zijn.

In hoever zitten hier musea in? Andere dingen?

Hier staat meer een opsplitsing waar Rotterdam en Amsterdam aan het hoofd staan:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-...-17-miljard.htm
Van de dertig grootste gemeenten betalen Rotterdammers het meest aan kunst en cultuursubsidie: 188 euro per inwoner. In totaal besteedt Amsterdam het meest, namelijk 135 miljoen euro, wat neerkomt op 176 euro per Amsterdammer.

Van de dertig grootste gemeenten geven Dordrecht en Westland het minst uit, circa 30 euro per inwoner.
Er staat ook een verwijzing naar de verschillende partij programma's:

Zo'n cijfers zijn hoofdzakelijk te beoordelen als je de inhoud (wat dekken deze) beter kent.

Hier vond ik een vergelijking tussen het cultuurbeleid diverse landen:

Cultuurbeleid in belendende landen

http://www.boekman.nl/documenten/download_...dend_beleid.pdf

Betreft: Denemarken, Finland, Frankrijk, Noord-Rijnland-Westfalen, Verenigd Koninkrijk, Vlaanderen, Zweden

Bij verder nazicht vond ik deze site (via Nederlandse documenten uit de tweede kamer):

http://www.culturalpolicies.net/web/countries.php

En verder nazicht leidde tot het meest interessant document:

eurostat Pocketbooks: Cultural Statistics (een ebook van 192 paginas - 2007)

Een zeer overzichtelijk book met veel leuke en interessante statistieken.

Om te weten wat geven mensen nu eigenlijk uit aan cultuur:

In the individual
EU countries, the share of cultural expenditure in household budgets at the end of the 1990s varied from 2.7% in Greece and Lithuania to 5.6% in Sweden and 5.8% in Denmark.

Cultural expenditure reflects not only discrepancies in cultural practices, but also relative price differences.e effect of price differences can be limited by expressing mean household cultural expenditure in terms of “purchasing power standard” (PPS).
[attachment=5635:CultureS...seholds1.gif]

[attachment=5634:CultureS...seholds2.gif]

In dat licht (1999) lijkt 100 € (2010) per persoon niet zo'n extreem bedrag meer.

Verder heb ik een algemene gedachte bij vele besparingen.

Vele kosten bestaan uit inkomens van mensen. Zelfs indien indirect via aankoop materialen of investeringen. Het is niet zo dat dergelijke kosten zomaar verdwijnen omdat men besparingen op bepaalde sectoren wil doen. In grote mate verschuiven dergelijke kosten naar andere zaken, en hebben dergelijke besparingen niet zelden in belangrijke mate een symbolische waarde.

En politici houden niet zelden van dergelijke symbolische dingen.

Dit wil niet zeggen dat men daarom foute dingen moet laten bestaan.

Maar zo zal de overheid vaak besparen op investeringen en personeel (kosten die ergens naar toe moeten, die mensen verdwijnen echt niet van de aardbol), maar zoals nu in tijden van crisis de hoeveelheid investeringen opdrijven juist om al die mensen aan het werk te houden.
Bijlagen
CultureSpenditureHouseholds1
CultureSpenditureHouseholds1 980 keer bekeken
CultureSpenditureHouseholds2
CultureSpenditureHouseholds2 981 keer bekeken
Eric
E.Desart

Dit wil niet zeggen dat men daarom foute dingen moet laten bestaan.
Lees als: Dit wil niet zeggen dat men daarom foute dingen moet laten bestaan, maar men wel de vraag moet stellen: "wat zijn de reële besparingen, rekening houdend met de, minstens deels, verschuivingen van deze kosten?"
Eric
benb

Ik heb verdraaid weinig tijd maar wil toch even reageren.

Men gaat maar steeds uit van het huidige en claimt gelijktijdig maar dat dit goed is. Zo kwam en kom je in de loop der jaren in een meer van hetzelfde uit.

Het geld komt toch wel binnen is de gedachte en dat leidt tot verspilling en een 'ik doe maar houding' .

Een voorbeeld is dat het rijksmuseum, het scheepvaartmuseum, het stedelijk museum in Amsterdam al enkele jaren geheel of gedeeltelijk dicht is. Miljoenen betalende bezoekers zijn niet gekomen.

Als je zonodig kunstenaar wilt worden in je leven dan kun je daarmee ook beginnen in je vrije tijd naast een betalende baan.

Beide voorbeelden stimuleren de houding weer van een ... ach het geld komt toch wel binnen.

Maak er een vrije markt van zorg dat je je eigen broek gaat ophouden.

Wat is daar toch mis mee ?
Welp

Ik geloof dat de PVV wel de bibliotheken wou sparen (al snel goed voor 450 miljoen)

openbare bibliotheken

Ik vraag me wel af wat Wilders' reactie zou zijn als musea zoals het Anne Frank huis te Amsterdam of oorlogsmuseum Overloon niet rond zouden kunnen komen.

En in die illustratie zit ook de crux van de zaak : veel instellingen zijn op zich niet rendabel, maar je wilt ze ook voor geen goud missen.

Terug naar “Politicologie en Economie”