DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Het zinkend schip.

Blijkbaar heb je toch je zinnen gezet om een andere godsdienst zwart te maken.

Wat er staat, in Roland's bericht, is dat deze mensen door hun verkeerde daden mischien wel het satanisme aanbaden.

Dus niets van dat ze verschuilen achter de duivel.
Roland Ronceval

Satyr schreef:Dit is nou weer een voorbeeld dat men zich verschuilt achter zijn daden.

Geef de duivel de schuld,die immers gecreeerd is door het christendom om een zonde bok te zijn voor hun eigen daden.Een verzintsel om mensen bang te maken dat ze eeuwig zouden branden.Als je dat verhaal aan vandaag de dag aan iemand  voorlegt om hem te bekeren lachen ze je uit. Niks als sprookjes...wat voor mij overeen komt met de bijbel. :wink: jammer dan
Beste Satyr, heb je je nick afgestemd op Satan? En wat is het verband?

Als al het kwade van de mens komt, komt ook al het goede van de mens? Heeft men dan iets nodig om dat goede of dat kwade te kanaliseren?

Het concept van de "duivel" is al iets ouder dan het christendom.

Voor zover ik weet wordt er in het christendom nog weinig aan de duivel gerefereerd.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)
Anonymous

Duivels en demonen zijn simpelweg de oude goden van toen.Het christendom heeft het gedemoniseerd om dat men perse 1 god wou zodat men controle kon uitoefenen op de mens.Maar vandaag de dag denkt niemand er meer aan hoe deze tot stand is gekomen.Net zoals de extreme islam nu bezig is met hun heilige oorlog, ben je t daar mee eens? Wel hun zien jullie als zonderlinge en zo beschuldigd de een de ander is t niet? T gaat mij niet zozeer wat iemand gelooft,ieder gaat zijn gang maar.Maar ik verafschuw macht door geweld en bloedvloeien,daar heeft t christendom t verleden van en de extreme islam het heden.

En even voor de duidelijkheid ik aanbid helemaal niets,en zoals ik ook al zei ik erken meerdere goden.Het Satanisme vandaag de dag heeft niets met de duivel te maken,heb t over de La vey aanhangers die in feite atheisten zijn.Nogmaals satan is en blijft een creatie van t christendom,voor de wandaden die de mens zelf heeft uitgevoerd in de naam van de zogenaamde heilige bloed god jehova.Maar zoals in alle gevallen zijn er uitzonderingen er zijn ook mensen die dit nooit zouden accepteren in hun geloof.Ik zeg maar zo wie de schoen past trekke hem aan :wink:
DePurpereWolf

Hmm, ik wist niet dat Thor een duivelse demoon was. Is nieuw voor mij. Als dat Christendom zo oppermachtig trachtte te zijn, waarom zijn dan de namen van de dagen ook niet verandert?

Wie de schoen past trekke hem aan. Betekend dat dat als ik er niet eens mee ben ik dan niets mag zeggen?
ZonnTroLL

Thor is toch niet een duivels demoon? Eerder Loki dan.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Veertje

Er is volgens mij een verschil tussen afgoden en demonen. Het oorspronkelijk gebruik van het woord demon doet misschien anders vermoeden, maar Wikipedia geeft hier uitleg over:
Oorspronkelijk was daimonos een meer neutraal Grieks woord voor afgod en een vertaling van het Hebreeuwse elilim dat vrij vertaald nul of niets betekent. Hiermee werd in het Oude Testament door de profeten die de afgoderij bestreden spottend aangegeven dat degenen die in aanbidding neervielen voor de elilim van 'steen, hout en metaal' eigenlijk 'niets' vereerden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Demon

Duivels en demonen zijn de personificatie van het kwaad. Ook de germaanse mythologie kende demonen, vijanden van de goden (http://histoportal.net/germaans/germaans.html - weet niet hoe betrouwbaar de info is, wel een leuke site). Volgens mij kom je duivels en demonen in bijna elke religie tegen.

In het Christendom gaat het om gevallen engelen:
In de Bijbel wordt verder meegedeeld dat demonen onder leiding staan van de satan of de duivel die als een soort opperdemon kan worden beschouwd. Eens waren zij engelen van God maar zij zij zijn onder de leiding van de satan (die toen ook nog een goede engel was) God ontrouw geworden en daarmee verworden tot boosaardige engelen
bron Wikipedia, zie link boven. Ik kan hier in de haast even geen mooiere bron voor vinden.

Dus denk ik (voorlopig) dat het bij de duivel en demonen in het Christendom NIET om andere goden uit de mythologie gaat die zijn gedemoniseerd maar gewoon, net zoals in andere religies, om een personificatie van het kwaad.

P.S. Satyr: http://nl.wikipedia.org/wiki/Satyr :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Satyr

:shock: Is het nou zo moeilijk te begrijpen,duivels? waar heb je t over? Ik zie t ook niet zo ,geen ene godheid is duivels want duivels,satan en al de woorden die negatief zijn gemaakt vanwege de spookverhalen zijn niet echt. De goden wel,en loki is ook niet slecht hij is gewoon hij voor wat hij is.En dat geld voor goden net zoals bij mensen niemand is alleen maar goed of slecht.En de voorbeelden die ik noem zijn slechts mijn gedachten die voor mij waarheid zijn,en zo heeft iedereen iets anders wat voor hem waar is.Ik zeg maar zo er is geen waarheid alleen die van jezelf.

En ja zeker mag je t niet met mijn eens,ik verwacht ook niet dan de hele wereld t zelfde denkt.Daarom sta ik er ook achter dat er meerdere goden mogen zijn om die haat verhouding,gevolgd door bloedvergieten te voorkomen.Maar we hebben al aardig wat achter ons rug is t niet? Daarom ben ik tegen 1 god religie. :wink:
Satyr

:wink: ps ik weet best waar mijn naam vandaan komt hahaha,maar zoals alles is er simpel een verhaal aan een naam toegevoegd.Deze komt dan voor mij over een. lol blijft grappig zoiets :shock:
Roland Ronceval

De naam van de nieuwe religie is Satanisme, en LaVey is zijn profeet.

Kunnen de zelfverklaarde volgelingen er iets meer inhoud aan geven?

(Guillaume le Taciturne)
Satyr

la vey een profeet? hahaha nee hij heeft paar goede punten maar voor de rest niets bijzonders voor mij..lang leve de denkwijze van t idividu.
Roland Ronceval

la vey een profeet? hahaha nee hij heeft paar goede punten maar voor de rest niets bijzonders voor mij..lang leve de denkwijze van t idividu.
Inhoud?

Zijn satanisten sybarieten?

(Guillaume le Taciturne)
Satyr

8) lang leve de denkwijze van t idividu. zo zie ik de dingen ieder heeft zijn eigen waarheid.Zo moeilijk is dat toch niet? :shock:
Veertje

:shock:  Is het nou zo moeilijk te begrijpen,duivels? waar heb je t over? Ik zie t ook niet zo ,geen ene godheid is duivels want duivels,satan en al de woorden die negatief zijn gemaakt vanwege de spookverhalen zijn niet echt.
Wacht even, dan was jij dus niet de "gast" die dit geschreven heeft in een eerdere post?:
Duivels en demonen zijn simpelweg de oude goden van toen.Het christendom heeft het gedemoniseerd om dat men perse 1 god wou zodat men controle kon uitoefenen op de mens
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Satyr

Ja ik was die zelfde :shock: hoezo?

Terug naar “Filosofie”