Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
E=MC
Artikelen: 0

Re: Magneten - Elektromagneten

E=MC² schreef:Kan de noordpool van een permanente magneet de noordpool van een andere magneet  hermagnetiseren, indien deze laatste minder kachtig is dan de eerst vernoemde magneet?

(De demagnetiserende polen)
Dit was een hele goede uitleg, maar zou je ook even een antwoord op deze vraag willen geven?

Groeten,

E=MC2 8)
Stephaan

Is dat het antwoord niet?

"De magnetisme is voor alle magneten hetzelfde, een sterkere magneet zal een zwakkere magneet meer beinvloeden dan een andere zwakke magneet."
Anonymous

Stephaan schreef:Is dat het antwoord niet?

"De magnetisme is voor alle magneten hetzelfde, een sterkere magneet zal een zwakkere magneet meer beinvloeden dan een andere zwakke magneet."
Ja, maar zal hij de magneet in dit geval hermagnetiseren of demagnetiseren?
StrangeQuark

Dat heb ik gezegd dat heeft met de richting te maken. Een magneet kun je zien als allemaal kleine kompas naaldjes. Als ze allemaal gericht staan naar dezelfde kant dan is het magnetisch. Alle kompas naaldjes hebben ook een noord en een zuid pool, als alle noordpolen naar dezelfde kant staan dan is het uiteinde van die kant is ook een grote collectieve noordpool. Als je daar nou met een magneet langs gaat in de andere richting dan zul je ongetwijfeld wat kompasjes andersom draaien, zodat er een aantal kompasjes elkaar opheffen, omdat noord bij zuid komt te liggen. Dus strijk je een magneet (maakt dus niet uit wat voor magneet) langs een stuk ijzer, steeds in dezelfde richting, dan richt je alle kleine electronen kompasjes in dezelfde richting, en dan wordt het ijzer magnetisch.

De magnetiseren de ene kant op, hermagnetiseren de andere kant op. Is het zo een beetje duidelijker?

@Gast: Nee hoor daar is absoluut niets vaags aan. Jouw dinamo van jouw fiets wekt zo stroom op. Door de fietsband, gaan er 4 magneetjes draaien door een spoel, doordat die magneten in en uit de spoel gaan wordt er inductie stroom opgewekt in de spoel, en gaat er een stroom lopen. Sterker nog alle wisselspanning uit je stopcontact wordt op deze manier gemaakt. Hier heten het alleen turbines en lopen ze op stoom ipv een fietsband maar het idee is hetzelfde.

Stroom door een draad levert een magneetveld op. Een draad door een magneetveld heen trekken levert een stroom op. Alle wisselspanning ter wereld wordt zo gemaakt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Anonymous

StrangeQuark schreef:Dat heb ik gezegd dat heeft met de richting te maken. Een magneet kun je zien als allemaal kleine kompas naaldjes. Als ze allemaal gericht staan naar dezelfde kant dan is het magnetisch. Alle kompas naaldjes hebben ook een noord en een zuid pool, als alle noordpolen naar dezelfde kant staan dan is het uiteinde van die kant is ook een grote collectieve noordpool. Als je daar nou met een magneet langs gaat in de andere richting dan zul je ongetwijfeld wat kompasjes andersom draaien, zodat er een aantal kompasjes elkaar opheffen, omdat noord bij zuid komt te liggen. Dus strijk je een magneet (maakt dus niet uit wat voor magneet) langs een stuk ijzer, steeds in dezelfde richting, dan richt je alle kleine electronen kompasjes in dezelfde richting, en dan wordt het ijzer magnetisch.  

De magnetiseren de ene kant op, hermagnetiseren de andere kant op. Is het zo een beetje duidelijker?

@Gast: Nee hoor daar is absoluut niets vaags aan. Jouw dinamo van jouw fiets wekt zo stroom op. Door de fietsband, gaan er 4 magneetjes draaien door een spoel, doordat die magneten in en uit de spoel gaan wordt er inductie stroom opgewekt in de spoel, en gaat er een stroom lopen. Sterker nog alle wisselspanning uit je stopcontact wordt op deze manier gemaakt. Hier heten het alleen turbines en lopen ze op stoom ipv een fietsband maar het idee is hetzelfde.  

Stroom door een draad levert een magneetveld op. Een draad door een magneetveld heen trekken levert een stroom op. Alle wisselspanning ter wereld wordt zo gemaakt.
Ja, dat wist ik zo ongeveer wel al...

Dus als ik het goed begrijp, hangt het dus af van de richting waar je naartoe wrijft.

Dus als er een magneet die net niet z'n hoogtepunt heeft bereikt, en als ik er met een magneet van dezelfde pool overheen wrijf...

... dan kan ik hem magnetiseren tot z'n uiterste, niet?

Maar hoe kan ik dan weten in welke richting ik moet wrijven?
StrangeQuark

Je kan toch zien als je twee magneten bij elkaar houd, of de polen afgestoten worden of aangetrokken worden? Hou ze tegen elkaar en je weet of je een gelijke pool hebt of een ongelijke pool.

Maar ik heb het gevoel dat ik mezelf zit te herhalen, niet vervelend bedoelt. Wat wil je nou precies. Koop een paar magneetjes, en ga een paperclip of een schaar magnetiseren, is prima te doen. Of nog beter, haal een 9volts battarij, een M15 schroef en wikkel daar draad omheen, laat stroom door de draad lopen en je ziet een enorm krachtige magneet. Ga daar vervolgens een ferromagneet bijhouden, en besluit wat de polen zijn en in welke richting de stroom loopt enz.

Ik wil je met alle vormen van genoegen helpen, anders had ik niet zoveel geantwoord, maar ik wil mezelf niet gaan herhalen, als ik niet je vraag weet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Anonymous

StrangeQuark schreef:Je kan toch zien als je twee magneten bij elkaar houd, of de polen afgestoten worden of aangetrokken worden? Hou ze tegen elkaar en je weet of je een gelijke pool hebt of een ongelijke pool.  

Maar ik heb het gevoel dat ik mezelf zit te herhalen, niet vervelend bedoelt. Wat wil je nou precies. Koop een paar magneetjes, en ga een paperclip of een schaar magnetiseren, is prima te doen. Of nog beter, haal een 9volts battarij, een M15 schroef en wikkel daar draad omheen, laat stroom door de draad lopen en je ziet een enorm krachtige magneet. Ga daar vervolgens een ferromagneet bijhouden, en besluit wat de polen zijn en in welke richting de stroom loopt enz.

Ik wil je met alle vormen van genoegen helpen, anders had ik niet zoveel geantwoord, maar ik wil mezelf niet gaan herhalen, als ik niet je vraag weet.
Het is een goede uitleg, en heel erg bedankt hiervoor :shock: , maar dit bedoel ik eigenlijk niet.

Wat ik bedoel is: Als je twee magneten hebt, met de polen die elkaar afstoten.

En de ene magneet is wat sterker dan de andere.

Kan je dan, ondanks de afstotende polen elkaar demagetiseren, met de sterkere magneet de minder sterke magneet weer tot z'n hoogtepunt magnetiseren?

- Ik weet niet hoe ik m'n vraag duidelijker kan maken ;)
klazon
Pluimdrager

E=MC2 schreef:....Wat ik bedoel is: Als je twee magneten hebt, met de polen die elkaar afstoten.

En de ene magneet is wat sterker dan de andere.

Kan je dan, ondanks de afstotende polen elkaar demagetiseren, met de sterkere magneet de minder sterke magneet weer tot z'n hoogtepunt magnetiseren?
Om te beginnen: als je een magneet wilt hermagnetiseren, dan moet je ze zeker niet met gelijknamige polen tegen elkaar zetten. Ze moeten juist met elkaar meewerken, dus veldlijnen in dezelfde richting.

Maar of vervolgens het hermagnetiseren lukt, dat hangt van het magnetisch materiaal af. Veel moderne magneetmaterialen laten zich zeer moeilijk ontmagnetiseren, en als ze al ontmagnetiseerd zijn laten ze zich ook lastig hermagnetiseren.
StrangeQuark

Je vraag is ook volkomen helder, ik dacht alleen dat ik hem al beantwoord had. Afhankelijk van het materiaal. JA. Een magneet kan maar zo gemagnetiseerd zijn als dat er kompasjes goed gedraaid zijn. Zodra er kompasjes niet meer goed staan, dan kan je die weer recht zetten. Hoeveel kompasjes weigeren goed te draaien, hangt af van de temperatuur (lees oa curie temperatuur) het materiaal en dat soort factoren.

Er is een maximum aan hoevee kompasjes goed kunnen staan, en als je ze allemaal goed hebt staan, dan is het maximaal gemagnetiseerd.
Anonymous

StrangeQuark schreef:Je vraag is ook volkomen helder, ik dacht alleen dat ik hem al beantwoord had. Afhankelijk van het materiaal. JA. Een magneet kan maar zo gemagnetiseerd zijn als dat er kompasjes goed gedraaid zijn. Zodra er kompasjes niet meer goed staan, dan kan je die weer recht zetten. Hoeveel kompasjes weigeren goed te draaien, hangt af van de temperatuur (lees oa curie temperatuur) het materiaal en dat soort factoren.  

Er is een maximum aan hoevee kompasjes goed kunnen staan, en als je ze allemaal goed hebt staan, dan is het maximaal gemagnetiseerd.
Ok, maar nog een vraag:

Als bv. een rechthoekig permanent magneetje hebt, en je wilt deze hermagnetiseren met een electromagneet.

Is de hele magneet dan gehermagnetiseerd als je de electromagneet maar aan een zijde van de magneet houd?
Bart

E=MC2 schreef:Ok, maar nog een vraag:

Als bv. een rechthoekig permanent magneetje hebt, en je wilt deze hermagnetiseren met een electromagneet.

Is de hele magneet dan gehermagnetiseerd als je de electromagneet maar aan een zijde van de magneet houd?
Zoals deze vraag is gesteld is het antwoord: dat weet je niet.

Ten eerste. Je hoeft een magneet niet tegen een andere magneet te houden. Er mag ook een afstand tussen zitten. Het sleutelwoord hier is magnetische veldlijnen.

De mate waarop je de magneet kunt magnetiseren heeft te maken met de temperatuur van de magneet. Boven een bepaalde temperatuur zal een magneetveld geen invloed oefenen op de "kompasjes". Dit is, zoals StrangeQuark als zei, de Curie temperatuur. Verder worden deze "kompasjes" Weiss gebiedjes genoemd.

Het hermagnetiseren kan alleen als het magneetveld waarin de permanente magneet zich bevindt, sterk genoeg is. Dit heeft te maken met de hysteresis lus van de permanente magneet.

Permanente magneten zijn trouwens altijd Ferromagneten met een hoge magnetische permeabiliteit.

Voorlopig genoeg termen om je erin te verdiepen. :wink: Wikipedia is hiervoor een goede start (met name de Engelse editie).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Anonymous

Bart schreef:
E=MC2 schreef:Ok, maar nog een vraag:

Zoals deze vraag is gesteld is het antwoord: dat weet je niet.

Ten eerste. Je hoeft een magneet niet tegen een andere magneet te houden. Er mag ook een afstand tussen zitten. Het sleutelwoord hier is magnetische veldlijnen.

De mate waarop je de magneet kunt magnetiseren heeft te maken met de temperatuur van de magneet. Boven een bepaalde temperatuur zal een magneetveld geen invloed oefenen op de "kompasjes". Dit is, zoals StrangeQuark als zei, de Curie temperatuur. Verder worden deze "kompasjes" Weiss gebiedjes genoemd.

Het hermagnetiseren kan alleen als het magneetveld waarin de permanente magneet zich bevindt, sterk genoeg is. Dit heeft te maken met de hysteresis lus van de permanente magneet.

Permanente magneten zijn trouwens altijd Ferromagneten met een hoge magnetische permeabiliteit.

Voorlopig genoeg termen om je erin te verdiepen. :wink: Wikipedia is hiervoor een goede start (met name de Engelse editie).
Ok :shock:
klazon
Pluimdrager

Als je een ijzeren magneet wilt hermagnetiseren met een elektromagneet dan lijkt mij de aangewezen methode om de magneet binnen in de spoel van de elektromagneet te leggen.
Anonymous

Als je een ijzeren magneet wilt hermagnetiseren met een elektromagneet dan lijkt mij de aangewezen methode om de magneet binnen in de spoel van de elektromagneet te leggen.

Ja, maar het gaat niet echt over het hermagnetiseren van de magneet, ik bedoel gewoon of die manier van mij zou werken :wink:
E=MC

Kan iemand mij wat meer uitleg geven over de verschillende aspecten van magneten die elkaat beïnvloeden?

Terug naar “Natuurkunde”