Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
E.Desart
Artikelen: 0

Re: Aanval hulpkonvooi door isra

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="http://www.youtube.com/v/<object width="640" height="385"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="385"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Eric
Ger

Vanuit beide kanten worden dit soort situaties natuurlijk enorm eenzijdig belicht, dat geldt voor de onschuldige Vlaamse meisjes net zo goed als voor het bericht uit de link van Bart. Dat maakt het ook lastig om als buitenstaander met nieuws uit de tweede hand een evenwichtig beeld te krijgen.

Toch kun je denk ik, als je elk bericht van beide partijen met voldoende scepsis bekijkt wel een redelijk beeld krijgen. Lees je bijvoorbeeld de stelling vanuit Israël dat ze wel moesten schieten omdat de actievoerders hen belaagden met staven en stoelen, kun je je natuurlijk ook bedenken dat het niet zo vreemd is dat men zich met hand en tand verdedigt als je op zo'n manier benaderd wordt. Wie dan de eerste klap uitdeelt of het eerste schot afvuurt doet er dan niet toe; de gecreëerde situatie zorgt er vanzelf wel voor dat 1 'vonk' voldoende is om de boel te laten escaleren. Ofwel: geef de vonk niet de schuld als je een sigaret rookt boven een open bak met buskruit.

Alles in ogenschouw nemend blijf ik vooralsnog wel van mening dat Israël buiten alle proporties geweld gebruikt heeft en zelf haast aangestuurd lijkt te hebben op escalatie. Als je in een verhitte situatie tot de tand bewapende militairen laat landen op de konvooischepen waarbij je zoals Ypsilon al zei ook met rubberkogels en traangas had kunnen gebruiken, wek je op zijn minst de schijn dat je niet de intentie hebt gehad om het op een rustige manier af te handelen. Komt nog bij dat ik me nog steeds afvraag waarom ze niet simpelweg de vaarroute blokkeren met marineschepen. De logge schepen van het konvooi komen daar echt niet zomaar omheen of doorheen lijkt me.

Overigens heb ik vooralsnog geen conclusie getrokken, getuige ook het gebruik van de woorden 'mening', 'lijkt' en 'schijnt'.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Adpruys

Handig hé, op internationaal recht terugvallen als het je uitkomt, en je achter het niet ondertekenen van andere protocollen verschuilen als dat beter uitkomt.
Ik verschuil me nergens achter. Gaf louter mijn samenvatting van het wikipedia artikel. Overigens is de waarde die aan internationaal recht wordt toegekend in Nederland en België veel groter dan in andere landen.

Israël had het tegenhouden van de vloot van tevoren aangekondigd
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
thermo1945

...de onschuldige Vlaamse meisjes ...
Deze lieverdjes zijn eenzijdige actievoerders.

De Israëlische actie kan uitgelokt zijn, zoals 317070 in bericht #5 vermeldt,

maar het kan ook zo zijn, dat Israël aan preventieve zelfverdediging doet.

Het zou me niets verbazen, als Hamas wapens naar de Gaza zou krijgen.
Ger

Israël had het tegenhouden van de vloot van tevoren aangekondigd
Dat rechtvaardig de zaak natuurlijk niet. Als Nederland van tevoren aankondigt de treinen die over de IJzeren Rijn gaan tegen te houden, desnoods met geweld, rechtvaardigd dat

a. het tegenhouden

b. het eventuele geweld

?

@Thermo: dat is precies waar ik op doelde met die zin, aub het gehele verband lezen.
- Jimi Hendrix -
ypsilon

maar het kan ook zo zijn, dat Israël aan preventieve zelfverdediging doet.
Ha, het soort termen waar de haviken onder Bush ook zo dol op waren: preventief zwaar geweld gebruiken om ander geweld te voorkomen (ook al heb je onvoldoende indicaties dat de mensen die je in het vizier neemt geweldplegingen tegen jou aan het voorbereiden zijn).
Het zou me niets verbazen, als Hamas wapens naar de Gaza zou krijgen.
En intussen moet de burgerbevolking het stellen zonder dekens, boeken, schrijfgerei, materialen voor wederopbouw, ...
Ger

Even een break: de laatste 4 berichten gaan richting de korte onliners (ik doe daar zelf ook aan mee), maar ik hoop toch dit topic op de inhoud te laten verlopen. Wil iedereen hier aub aan meewerken? Bedankt!
- Jimi Hendrix -
Mrtn

Je kan je afvragen wat je hier precies ziet maar het lijkt redelijk duidelijk. Is er een manier om te bevestigen dat dit van het bewuste incident is?

Youtube: Close-Up Footage of Mavi Marmara Passengers Attacking IDF Soldiers

Met de reputatie en geschiedenis van Israël in het achterhoofd moet ik overigens zeggen dat ik het onverstandig vind om de confrontatie aan te gaan op zo'n manier. Temeer omdat er een alternatief geboden was: vervoer over de weg, na controle van de vracht (op bijvoorbeeld wapens ?).

Verder geldt dat 5 van de 6 schepen zich zonder slag of stoot hebben overgegeven aan de soldaten en die de gelegenheid hebben gegeven te zoeken naar wapens etc. (en zich naar Ashdod hebben laten begeleiden).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
ypsilon

Temeer omdat er een alternatief geboden was: vervoer over de weg, na controle van de vracht (op bijvoorbeeld wapens ?).
Het probleem van wapenleveringen aan Hamas is van bij het begin de voornaamste reden voor de blokkade geweest, maar het probleem daarmee is dat het Israëlische leger een hoop andere goederen ook niet doorlaat (zoals ik eerder al zei). Ik had dat moeten onderbouwen, dus bij deze:

UN builds mud brick homes for homeless Gazans

Egyptian authorities forced to burn expired Gaza aid

En nogmaals uit het artikel van Adpruys:
Israel has never published a list of banned items but it has refused to allow into Gaza books, paper, blankets and reconstruction materials. The U.N. says 80 percent of Gazans rely on some form of humanitarian aid.
Rhiannon
Moderator
Social:

Ik ben trouwens (zie de betekenis hiervan in een ander topic bij taalkunde) blij dat Egypte nu heeft besloten om de grens met Gaza te openen. Wellicht zullen dit soort gevaarlijke uitspattingen van beide kanten nu van de baan zijn.
Contra principia negantem disputari non potest.
E.Desart

Ik ben trouwens (zie de betekenis hiervan in een ander topic bij taalkunde) blij dat Egypte nu heeft besloten om de grens met Gaza te openen. Wellicht zullen dit soort gevaarlijke uitspattingen van beide kanten nu van de baan zijn.
Het is inderdaad ook een signaal van Egypte aan Israël zelf (een bondgenoot). Er wordt echter niet gezegd voor hoelang. Het zijn echter wensdromen dat door een tijdelijke kleine symptoombehandeling het probleem van de baan is.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken van Hamas, dat de macht over de Gazastrook heeft, zei in een verklaring dat de grens bij Rafah dagelijks geopend zijn van 9.00 tot 19.00 uur lokale tijd. Hoe lang de grens open blijft, is niet duidelijk.

............................

De grens met Egypte is de enige Palestijnse plek die niet onder controle van Israël is, dat besloot om een blokkade in te voeren op de Gazastrook omdat het Hamas beschouwt als terroristische organisatie.
En de spoedvergadering in de VN had, en zal hebben, zijn klassiek verloop:
Zolang de US zijn positie niet herziet is de VN machteloos en een papieren tijger.
Het is gewoon de geschiedenis van de laatste tientallen jaren.

We betreuren de doden, zijn zoals het hoort allemaal geschokt ....., nodigen de Israëlische ambassadeurs uit voor uitleg, drukken onze afkeur uit, de Israëlische ambassadeurs betreuren uitdrukkelijk mee de doden, waarbij ze gelijktijdig de verantwoordelijk bij de anderen leggen.

En buiten het grondig checken dat hun relaties met de US niet schaden en op hun steun kunnen blijven rekenen, trekt Israël zich van de rest van de wereld geen bal aan (tenzij voor de schijn). Degene die de US volgen is meegenomen, indien niet, het zij zo, PR machine een graadje hoger schakelen.

Een aantal links: wordt nu op Wiki grondig gevolgd:

Gaza flotilla clash
...de onschuldige Vlaamse meisjes ...
Deze lieverdjes zijn eenzijdige actievoerders.
Een interessante benadering uit Haaretz (Israëli bron)

A blockade on Israel

http://www.haaretz.com/print-edition/opini...israel-1.292704
Israel is finding it increasingly difficult to explain the rationale behind the blockade to the rest of the world. If it is intended to prevent Qassam rocket fire on Israel, then what was the reason for Operation Cast Lead? If Israel wants to use the blockade to put more pressure on the people of Gaza until they rise up against Hamas and topple it, or to spur Hamas to respond to the Israeli pressure, then the past four years have shown that this policy has failed.

Moreover, the suffering that Israel is causing 1.5 million people for this purpose is not only inhuman, but extremely detrimental to Israel's status around the world. If the pressure being put on Gaza is indeed the only effective measure, what is the point of the new law that aims to worsen the prison conditions for Hamas members behind bars? It seems the government is unable to develop an appropriate strategy to free abducted soldier Gilad Shalit, and is clutching at any straw to demonstrate some kind of "action."
Eric
E.Desart

Degene die de US volgen is meegenomen, indien niet, het zij zo, PR machine een graadje hoger schakelen.
Ik geef hier gewoon een link van een documentaire vanavond uit Canvas Panorama. Ter verduidelijk voor de Nederlanders. Panaroma behoort tot de ernstige documentaires van de Vlaamse TV.

Ik geef graag toe dat ik Israëls kwaliteiten bewonder op psychologisch terrein.

Vanuit dat standpunt hebben degene die psychologie volgen hier een interessant studieproject.

Toch is dit zuiver politiek en hoort het in dit sub-forum eerder dan bij psychologie. Het is psychologie ten dienste van politiek.

Ik laat het ter beoordeling aan degene die geïnteresseerd zijn.

Ik heb mjn eigen idee hierover, herken dit goed, maar om aversie te mijden geef ik het gewoon als aanvulling op voorgaande.

Ter info: Vorig jaar zijn 30.000 jongeren zo naar Israël op dit zomerkamp geweest, en dit jaar zijn er in totaal ca 40000 ingeschreven. Deze komen vanuit veel landen.

Een dergelijk zomerkamp duurt ca 1 maand en heeft de thema-naam: "The Israel Experience"

Gemakkelijkshalve, vermoedelijk wegens gebrek aan tijd, vergeet men te vermelden aan die jeugd dat conflicten per definitie meerdere kanten kent, en dus ook verschillende invalshoeken.

http://actua.canvas.be/panorama/deze-week/...srael-ervaring/

Ik meen het dat ik het boeiend en tegelijk verbazend vindt hoe je mensen kan sturen die gelijktijdig vermoedelijk overtuigd zijn dat ze voor zichzelf denken, en dat ze nu "weten".

Dit valt niet echt meer onder de noemer PR, maar gaat verder.

Tussen haakjes: via mijn oude laptop kan ik deze reportage niet checken via de link zelf (ik weet dus niet hoe je dit juist ziet op het net). Ik zag het via TV.
Eric

Terug naar “Politicologie en Economie”