Moderator: physicalattraction
eerst en vooral, moeten wij meten of lichtstralen kan samengebundelt worden?
superslayer schreef:voor wit licht heb je geen groen nodig denk ik, (blauw+geel) volgens het kleurenspectrum, voor de rest is laserlicht gewoon licht, dus het moet wel lukken denk ik
de omstandigheden moeten dan perfect zijn, drie keer dezelfde lichtsterkte, goede hoek,...
sorry; blauw groen en rood moet je ervoor hebben
geel is geen primaire kleur. uit groen rood en blauw kun je met licht alle kleuren maken, als je groen vervangt door geel lukt dat niet meerRude schreef:sorry; blauw groen en rood moet je ervoor hebben
waarom groen en niet geel?
Rude schreef:sorry; blauw groen en rood moet je ervoor hebben
waarom groen en niet geel?
dus voor bruin:secundair rood en primair geelAls je de primaire kleuren bij verf bij elkaar doet krijg je bruin.
Beste Philip; even jouw aandachtPhillip schreef:beste vrienden, eventjes uw aandacht graag:
"in 1666 toonde de Britse fysicus Icaac Newton aan deat wit licht samengesteld is uit alle kleuren van de regenboog"
dat betekent als volgt:
Primaire kleuren:
ROOD BLAUW GEEL (RBGe)
de menging:
R en B= paars/ R en Ge= oranje/ B en Ge= groen
zwart=> vermenging geeft zwart
Primaire lichtkleuren:
ROOD GROEN BLAUW (RGrB)
de menging:
R en B = paars/ R en Gr= geel/ Gr en B= lichtblauw
RGrB= wit
ik hoop bij deze, dat we nu ietsje meer 'wegwijzer' zijn
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur
(vanonderaan de kleuren)
dus voor bruin:secundair rood en primair geelAls je de primaire kleuren bij verf bij elkaar doet krijg je bruin.
tsja.. ik ben dan ook laserfysicus (in spé) en geen verffysicusBrinx schreef:Kijk uit he... De drie primaire kleuren voor verf zijn geel, cyaan en magenta. Groen, rood en blauw zijn alledrie secundaire kleuren in dat systeem. Precies het omgekeerde heb je met licht.
Misschien een beetje flauw, maar er is een groot verschil tussen cyaan en blauw en tussen magenta en rood!
en dan?Phillip schreef:ok, voor wat betreft de kleuren mengingen...
terug naar de lasers... en de vraag: kan er drie lasers stralen ( met elk hun eigen kleur), in één of ander laserbuis, samengevoegd worden tot één lichtstraal???,
is dat theoretisch moglijk?
(dus, drie lasers met dezelfde kracht, onder een zelfde hoek, worden in een 'kanon' gebracht. via de spiegels, worden ze te samen in ééén gebracht)