Dido
Artikelen: 0

Re: Iceman tart de wetenschap

Ik bedoel: veel mensen kunnen vrij goed tegen koude:
Dat is nu een voorbeeld van hoe je natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek kan doen... ](*,) In elk geval is duidelijk dat de condities tussen de 2 situaties niet vergelijkbaar zijn:

- Hof blijft blijkbaar 70 minuten onbeweeglijk in ijs zitten, terwijl hij op medisch vlak erg goed gemonitord wordt.

- dit is helemaal niet het geval bij deze mensen die (even??) in zee gaan ijsberen. Of het is op z'n minst onduidelijk hoe zij het doen: duur, fysiologische reacties tijdens hun duik in water (geen ijs!),...
Overigens koelt zijn buitenkant wel degelijk af, hij blijft niet volledig op 37°C:
Ik kijk er vermoedelijk over in dat filmpje (ik kan de temperatuur van het metertje niet aflezen), maar sowieso is lichaamstemperatuur niet bedoeld als de huidtemperatuur. Lichaamstemperatuur wordt bij voorkeur in de mond of rectaal gemeten, maar het is niet correct om huidtemperatuur gelijk te stellen aan lichaamstemperatuur.

Wat die quotes van anderen betreft die je aanhaalt... Ik zie ze niet echt als verkeerd. Blijkbaar, volgens een aantal wetenschappers doet die man zaken die de overgrote meerderheid van ons niet kan. Dat gebeurt wel vaker, zij het op andere domeinen.

En dan de rest van de quotes die je benoemt:
Wel heb ik er vertrouwen in dat we dit kunnen achterhalen hoe Hof dit voor elkaar krijgt en hopelijk zo uiteindelijk ook het immuun systeem kunnen moduleren.
Of dit op den duur zal kunnen, weet ik niet. Maar het is mogelijk dat zulke inzichten kunnen helpen om bepaalde fysiologische processen te moduleren.
Wat hij kan is onder andere zin kerntemperatuur bewust beinvloeden.
Zo lijkt het alvast wel. Of dit ook echt gebeurt zal blijken uit onderzoek, maar hij slaagt er in elk geval wel in z'n lichaamstemperatuur op 37°C te houden, iets waar blijkbaar maar weinigen in slagen onder die omstandigheden.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
zarath

De topictitel is nogal uitdagend, omdat het iets betreft wat we eerder niet voor mogelijk hielden. Iedereen heeft weleens gehoort dat we maar een klein deel van onze hersenen gebruiken. Dit zal waarschijnlijk wel als een fabeltje betitelt worden, omdat er geen aantoonbare bovennatuurlijke krachten zijn (@math). Als men via Hof kan uitzoeken hoe men 'de bloedvaatjes' kan beheersen, dan zou de volgende stap hoe hij met zijn geest zijn immuunsysteem beinvloedt (als hem dat lukt). Dit is een opening naar nieuwe kennis, die ongekende impact heeft.

Stel dat je pillen verkoopt, of je doet juist onderzoek naar manieren om een bepaalde ziekte te bestrijden, hoe zou je reageren als er iemand met een tegengestelde visie komt?
visionair.nl
Dido

Iedereen heeft weleens gehoort dat we maar een klein deel van onze hersenen gebruiken. Dit zal waarschijnlijk wel als een fabeltje betitelt worden, omdat er geen aantoonbare bovennatuurlijke krachten zijn (@math).
Dàt, Zarath, is inderdaad een fabeltje! ](*,)

Het is natuurlijk niet omdat sommigen wel eens iets zeggen, dat datgene wat wordt gezegd ook correct is. We gebruiken voor de meeste vaardigheden allerlei gebieden in onze hersenen (zeg maar: onze hersenen als geheel). Wat wél waar is, is dat we nog niet zoveel weten over de werking van de hersenen. We weten er al heel wat over, maar er zijn nog veel meer zaken dat we er niet over weten.

Dido
-Oscar Wilde-
zarath

Excuses voor de kromme redenering. Ik wilde een link leggen die er niet is ](*,) .
visionair.nl
317070

Ik kijk er vermoedelijk over in dat filmpje (ik kan de temperatuur van het metertje niet aflezen), maar sowieso is lichaamstemperatuur niet bedoeld als de huidtemperatuur. Lichaamstemperatuur wordt bij voorkeur in de mond of rectaal gemeten, maar het is niet correct om huidtemperatuur gelijk te stellen aan lichaamstemperatuur.
Uiteraaraard, dat bedoel ik ook niet ](*,) Ik wilde gewoon zeggen dat de buitenkant van zijn huid wel degelijk erg afkoelde, en dat is ook hetgeen ik geschreven heb, denk ik.
Wat die quotes van anderen betreft die je aanhaalt... Ik zie ze niet echt als verkeerd. Blijkbaar, volgens een aantal wetenschappers doet die man zaken die de overgrote meerderheid van ons niet kan. Dat gebeurt wel vaker, zij het op andere domeinen.
Ik zie ze ook niet als verkeerd, maar ik heb behalve de claims in de telegraaf en op zijn site/youtube nog niets 'wetenschappelijks' gevonden die die claims waarmaken. Hij kan inderdaad dingen waarmee hij uniek is in de wereld, maar daar gaat het voor mij niet om. Zijn die claims wel terecht?

Vooral van de bewering "Wim Hof kan bewust zijn temperatuur regelen" zou ik graag wat meer bronmateriaal hebben. Dit staat mijn inziens los van "Wim Hof kan erg goed zijn temperatuur regelen". De mensen in de Noordzee kunnen ook erg goed hun temperatuur regelen, maar wel bijlange niet zo goed als Wim Hof.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Dido

Ik zie ze ook niet als verkeerd, maar ik heb behalve de claims in de telegraaf en op zijn site/youtube nog niets 'wetenschappelijks' gevonden die die claims waarmaken. Hij kan inderdaad dingen waarmee hij uniek is in de wereld, maar daar gaat het voor mij niet om. Zijn die claims wel terecht?
Met een beetje geluk, verschijnt er over enkele jaren een wetenschappelijk artikel over 'The Iceman'... Ik vermoed dat we tot zo lang zullen moeten wachten tot de resultaten verwerkt zijn, geïnterpreteerd zijn én klaar zijn voor bekendmaking aan de buitenwereld... ](*,)
Vooral van de bewering "Wim Hof kan bewust zijn temperatuur regelen" zou ik graag wat meer bronmateriaal hebben. Dit staat mijn inziens los van "Wim Hof kan erg goed zijn temperatuur regelen". De mensen in de Noordzee kunnen ook erg goed hun temperatuur regelen, maar wel bijlange niet zo goed als Wim Hof.
Ik haal uit de tekst dat Hof zegt dat hij zoiets enkel kan als hij zich echt kan concentreren. Dus lijkt het wel alsof hij zich erg bewust is van het regelen van z'n eigen temperatuur. Maar of dit werkelijk zo is, weet ik niet. Ik laat de verdere argumenten daarover dan ook over aan diegenen die dit aanhaalden... ;)

Dido
-Oscar Wilde-
zarath

Ik vroeg me weleens af hoe de vroege mensen de koude konden overleven. Het heeft grotendeels te maken met gewenning, maar ijskoude nachten zonder dekens waren toen een gewoonte. Zou dit hierbij een rol kunnen spelen?
visionair.nl
Dido

Ik vroeg me weleens af hoe de vroege mensen de koude konden overleven. Het heeft grotendeels te maken met gewenning, maar ijskoude nachten zonder dekens waren toen een gewoonte. Zou dit hierbij een rol kunnen spelen?
Dat is niet echt mijn specialiteit, maar ik denk spontaan aan de volgende zaken: vuur om je aan op te warmen, leven in grotten waar het toch iets warmer was, bij het jagen konden ze de pels van een dier gebruiken als warm deken, heel in het begin hadden onze voorouders sowieso hun eigen pels wat warmte bood, ze konden ook lekker dicht bij elkaar liggen,...

Dido
-Oscar Wilde-
zarath

Dat is aanpassing, en een beter woord als 'gewenning' wat minder ver gaat en individueel is. Dit heeft onze soort succesvol gemaakt.
Met een beetje geluk,
Waarom met geluk? Is dit niet een hele belangrijke wetenschappelijk ontdekking?
verschijnt er over enkele jaren een wetenschappelijk artikel over 'The Iceman'... Ik vermoed dat we tot zo lang zullen moeten wachten tot de resultaten verwerkt zijn, geïnterpreteerd zijn én klaar zijn voor bekendmaking aan de buitenwereld...
Dit is mijn teleurstelling in de wetenschap. Alles duurt zo lang. Als je elk van ons een zak met geld geeft, zouden jullie niet ook binnen een jaar met resultaten willen komen? Zouden er partijen zijn die dit voor zichzelf willen houden, of misschien wil het tegenhouden omdat het hun belangen doorkruist? Dit lijkt me belangrijk onderzoek (een reeks van artikelen in Nature waardig), en ik zou willen dat die in de openbaarheid wordt gevoerd, en niet op de bovenstaande manier.
visionair.nl
Dido

Waarom met geluk? Is dit niet een hele belangrijke wetenschappelijk ontdekking?
Aangezien ikzelf en vermoedelijk de wetenschappers die dit onderzoek uitvoeren, geen glazen bol bezit om te zien welke onverwachte gebeurtenissen zich in de toekomst kunnen afspelen, gaande van een wereldoorlog tot een overlijden van één van de hoofdonderzoekers, heb ik het zinnetje 'met een beetje geluk' gebruikt. Meer hoef je daar niet achter te zoeken. ](*,)
Dit is mijn teleurstelling in de wetenschap. Alles duurt zo lang. Als je elk van ons een zak met geld geeft, zouden jullie niet ook binnen een jaar met resultaten willen komen?
Tja, die mensen hebben vaak nog een ander werk naast hun onderzoeksactiviteit en bovendien duurt het ook snel nog enkele maanden of zelfs een jaar tegen dat een wetenschappelijk artikel bekeken is door andere onderzoekers om te zien of het wel voldoet aan de eisen van een 'goed' onderzoek (peer review), en tegen dat het dan gepubliceerd is, zijn we al snel (enkele) jaren verder. Het kan dus inderdaad wel een tijdje duren. Zo gaat dat nu eenmaal in de onderzoekswereld.
Zouden er partijen zijn die dit voor zichzelf willen houden, of misschien wil het tegenhouden omdat het hun belangen doorkruist? Dit lijkt me belangrijk onderzoek (een reeks van artikelen in Nature waardig), en ik zou willen dat die in de openbaarheid wordt gevoerd, en niet op de bovenstaande manier.
Waarom zouden er nu mensen zijn die dit onderzoek willen tegenhouden?? ;) Je hoeft hier helemaal geen samenzweringstheorieën achter te zoeken... Zoals boven al aangehaald, mag je er van uit gaan dat vele wetenschappers bijzonder geïnteresseerd zullen zijn in die resultaten. Dus nu al uitgaan van 'anderen zullen mogelijks dit onderzoek willen tegenhouden' of 'het onderzoek moet in alle openbaarheid gebeuren omdat het anders niet te vertrouwen is', is echt wel overdreven. Ik veronderstel dat ook jij uiteindelijk wil dat er betrouwbare en valide resultaten bekend raken over dat onderzoek? Dan is de voorwaarde dat dit ook kan gebeuren op een goeie manier en niet dat er om de 5 voeten een reporter aan je deur staat om te vragen met welke hypothese (die mogelijks weerlegd zal worden) je nu in je hoofd zit.

Trouwens, misschien levert dat onderzoek helemaal niets bruikbaars op. Jij gaat er blijkbaar van uit dat men daar grote geheimen te weten zal komen, die sommigen willen verdoezelen, maar het is evengoed mogelijk dat dit onderzoek uiteindelijk onvoldoende te interpreteren valt en op niets uitdraait. Ook dat is wetenschap.

In elk geval zou het mooi zijn deze onderzoekers minstens een béétje te vertrouwen. Laat hen hun werk doen zoals het hoort, zij hebben veel meer expertise in die zaken dan wij tweeën samen. :)

Dido
-Oscar Wilde-
Bartjes

Bartjes schreef:Is deze video al bekend?

http://channel.nationalgeographic.com/seri...Videos/03275_09
Is de Iceman werkelijk wel zo uniek?
Dido

Is de Iceman werkelijk wel zo uniek?
Mooi filmpje, Bartjes! ](*,) Hij heeft het blijkbaar iets lastiger dan de Iceman, maar de prestaties zijn zeker erg vergelijkbaar.

Ook hier is er sprake van het bewust beïnvloeden van de bloeddoorstroming ten voordele van de vitale organen en de hersenen. En dus een bewust moduleren van het autonome zenuwstelsel...

Dido
-Oscar Wilde-
anusthesist

Ik ben het in dezen wel met 317070 eens; nergens wordt bewijs aangehaald voor het bewust beinvloeden van het autonome zenuwstelsel. Een simpele oplossing: laat hem op commando zijn kerntemperatuur afkoelen en warmer worden. Is dit reproduceerbaar dan komen we ergens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
zarath

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>.

Het heeft te maken met innerlijke kracht, yogi's, meditatie, qi energie, accupunctuur, maar daar wordt ook niet veel onderzoek naar gedaan.
visionair.nl
Wouter_Masselink

accupunctuur kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid, acupunctuur is een ander verhaal. Doordat acupunctuur de doorbloeding in specifieke gebieden kan vergroten zou dit tot een snellere genezing kunnen leiden.

Hoe je er uberhaupt bij komt dat wat Wim Hof te maken heeft met dit alles ontgaat mij volledig.
"Meep meep meep." Beaker

Terug naar “Sciencetalk café”