Dat is nu een voorbeeld van hoe je natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek kan doen... ](*,) In elk geval is duidelijk dat de condities tussen de 2 situaties niet vergelijkbaar zijn:Ik bedoel: veel mensen kunnen vrij goed tegen koude:
- Hof blijft blijkbaar 70 minuten onbeweeglijk in ijs zitten, terwijl hij op medisch vlak erg goed gemonitord wordt.
- dit is helemaal niet het geval bij deze mensen die (even??) in zee gaan ijsberen. Of het is op z'n minst onduidelijk hoe zij het doen: duur, fysiologische reacties tijdens hun duik in water (geen ijs!),...
Ik kijk er vermoedelijk over in dat filmpje (ik kan de temperatuur van het metertje niet aflezen), maar sowieso is lichaamstemperatuur niet bedoeld als de huidtemperatuur. Lichaamstemperatuur wordt bij voorkeur in de mond of rectaal gemeten, maar het is niet correct om huidtemperatuur gelijk te stellen aan lichaamstemperatuur.Overigens koelt zijn buitenkant wel degelijk af, hij blijft niet volledig op 37°C:
Wat die quotes van anderen betreft die je aanhaalt... Ik zie ze niet echt als verkeerd. Blijkbaar, volgens een aantal wetenschappers doet die man zaken die de overgrote meerderheid van ons niet kan. Dat gebeurt wel vaker, zij het op andere domeinen.
En dan de rest van de quotes die je benoemt:
Of dit op den duur zal kunnen, weet ik niet. Maar het is mogelijk dat zulke inzichten kunnen helpen om bepaalde fysiologische processen te moduleren.Wel heb ik er vertrouwen in dat we dit kunnen achterhalen hoe Hof dit voor elkaar krijgt en hopelijk zo uiteindelijk ook het immuun systeem kunnen moduleren.
Zo lijkt het alvast wel. Of dit ook echt gebeurt zal blijken uit onderzoek, maar hij slaagt er in elk geval wel in z'n lichaamstemperatuur op 37°C te houden, iets waar blijkbaar maar weinigen in slagen onder die omstandigheden.Wat hij kan is onder andere zin kerntemperatuur bewust beinvloeden.
Dido