Hoi 317070
Allereerst toen in deze figuur op het internet zette,had ik de kaart er nog niet in gezien.
Als je het kwadrant rechtsboven rechts/links omklapt en dan in het linkeronder kwadrant zet,
en het kwadrant linksboven horizontaal gezien omklapt en dan naar kwadrant rechtsboven
verplaats, krijg je een hemelkaart.
alleen de hoekpunten moet je dan weglaten, want die bevatten geen zinnige punten aan de hemelbol.
Dit doe ik dus voortaan in alle kaartjes die ik presenteer.
Nu je vragen:
1: de pixels linksboven krijg je altijd als je natuurlijke data door een fft haalt. men noemt dit de
gelijkstroom waarde. als de wisselspanning zijn nullijn precies op 0 volt heeft, krijg je deze waarde niet als
uitschieter.
2:De boel is inderdaad 2zijdig symetrisch. Als ik de boel omklap laat ik het symetrische deel ook weg.
Een ster in het Noordwesten komt op dezelfde plek als een ster in het zuidoosten.
3: de buine vraagteken staat in de zg. locatiekaart. Ik heb op de grond een grid met afstanden van 4 meter in
het gras hier uitgezet. Op elk punt van dit grid moet de tweede antenne een keer komen te staan.
De vaste staat links boven op het eerste punt van het grid.
De plekken waar de tweede antenne heeft gestaan heb ik met een kleurtje aangegeven.
Dit kleurtje is zo gekozen dat het de waarde van de op die plek gemeten cross-correlatie aangeeft.
Dus rood is een hoge waarde en blauw is een lage waarde.
De schaal staat er rechts van.
Theoretisch zou je het gehele grid van 16 bij 16 moeten opvullen.. maar daar kom ik niet aan toe want het
zou dan 16 maal 16 dagen meten zijn....
het blijkt dat je met 4 meetpunten
al een kaartje krijgt.. hoemeer punten hoe scherper het kaartje wordt.
Dit zie je hogerop in de pagina.
4: de resolutie kan niet groter zijn dan het meetgrid.(denk ik) Ik koos als eerste test voor een grid van 16 bij 16 met 4 m
tussen de punten.... dat leek me redelijk.... ik wil later nog andere gridspacings gaan proberen.....
in theorie: hoe groter de afstanden tussen de antennes, hoe groter de resolutie.
strakjes kies ik een grid van 32 bij 32 punten... dan meet ik er precies tussen in....
Of ik start opnieuw met antenne afstanden zo rond de 150 meter. ( nu is dat ongeveer max 50 m)
Ik moet dan de grid spacing ook kleiner maken..tis nog even zoeken en testen...
in elk geval kun je met een antenne afstand van 150 meter de positie van een ster op 1 graad nauwkeurig
bepalen.. ik weet nog niet hoe ik dat met een grid zou moeten aanpakken.. ik kan geen grid van
128 bij 128 punten gaan meten,,,, ik denk hier natuurlik wel aan!... een deel van dit grid meten is een
optie, maar ik moet hier nog eens goed over nadenken.
5: ik zou het heel leuk vinden om je een dataset toe te spelen.
ik moet daar eerst een programma voor maken, want ik haal de data automatisch uit alle meetfiles....en dat
is nog al een gedoe... maar ik ga dat zeker voor je doen.. ik ben heel benieuwd wat jij ermee kunt doen.
je krijgt dan een file die in mijn figuur het locatiekaartje geeft.
Ik zal je er eentje geven die bij mij een mooie kaart geeft.
het wordt een rij van 256 getallen... voor elk punt van het grid 1 getal... dus voornamelijk nullen, want daar is niet gemeten.
Lang verhaal
Groetjes
Wim