Yoste
Artikelen: 0

Re: Ervaringen met gpu

Die heb ik niet (zie boven). :) ...
Een heel vaag vermoeden, maar ik denk dat Yoste reageerde op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter... :) ;)
Inderdaad, dat deel over de 8800 sloeg op de vraag van sillyconmarc. Mijn excuses, had het misschien duidelijker moeten aangeven. :)

Ik heb indertijd een dik jaar op de cpu van mijn laptop gevouwen aan 100%, zonder enig probleem. Met een fan die constant op 100% draaide, ging de temperatuur nooit boven de 60°. De laptop stond dag en nacht te vouwen, winter en zomer. De totale actieve tijd bedroeg ongeveer 385 dagen na 2 jaar vouwen! :) En als ik dat wenste, draaide hij nu nog steeds. En zeggen dat ik die nog cadeau heb gekregen uit de Makro.
Arjant2 schreef:Waarom is de 8800GTX 1 van de beste vouwkaarten dan? Volgens mij heeft Nvidia namelijk al flink aantal kaarten die nog flink sneller zijn ](*,)

GTX260

GTX275

GTX285

GTX295

GTX460

GTX470

GTX480

En wellicht vergeet ik er nog 1? ;)

Ik zou overigens met een laptop ZEKER niet gaan GPU vouwen. Een laptop is er niet op gemaakt om continu zo zwaar belast te worden. De warmte zou je laptop al heel snel kunnen slopen.
Daarmee bedoel ik inderdaad de beste van de vorige generatie. Ze kan zelfs nog behoorlijk goed mee met de nieuwe generatie als je bedenkt dat we al zoveel jaar verder zijn. Inzake ppd/watt en ppd/€ was het altijd een koploper in de GPU-markt.
Ger schreef:Ah ;)

Verborgen inhoud
omdat het antwoord zo snel na mijn post kwam, ging ik ervanuit dat het een reactie op mijn post was

@Arjant2: ok, dan laten we het daar maar bij.
GPU van mijn laptop heb ik indertijd ook geprobeerd, maar die was niet compatibel met folding.

Ik moet toegeven dat het waarschijnlijk geen slechte raad is om van GPU-folding af te blijven indien je werkt met een laptop.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=59270
Arjant2

8800GTX rond de 5.000 PPD

GTX260 rond de 5.500 PPD

GTX275 rond de 8.000 PPD (weet ik uit ervaring)

GTX480 rond de 15.000 PPD.

Dus inderdaad niet gek een 8800GTX. Natuurlijk niet vergeten dat een 8800GTX toen ook het topmodel was.

Maar in vergelijking, het topmodel van nu, de GTX480 is 3 keer zo snel, dus vooruitgang zit er zeker in de nieuwe modellen.

Voor mensen die overwegen een grafische kaart aan te schaffen om ook mee te kunnen vouwen:

Interessant model is de GTX460. Kaart kost 200 euro, is voor dat geld de snelste gamekaart die er is, blijft koel, verbruikt relatief veel minder stroom dan andere kaarten met een vergelijkbaar prestatieniveau (en zelfs minder dan veel kaarten die veel trager zijn) en vouwt rond de 9.000 PPD.
Yoste

Anderzijds kon een 8800 tweemaal in 1 kaart worden geduwd, zo heb ik er namelijk 2, de 9800GX2 ;) . Deze produceert wel degelijk 10.000 ppd hé, en is nog steeds een kaart van de vorige generatie ](*,)

De GTX480 tweemaal in 1 kaart hou ik niet voor mogelijk, als we de energie, de grootte, en de warmteproductie in het achterhoofd houden. (zonder ze terug te tweaken natuurlijk)
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

Arjant2

Mee eens, een 9800X2 is natuurlijk ook een leuke kaart. Alleen die kaart kostte nieuw toendertijd 650-700 euro... ;-)

Daar koop je nu 2xGTX470 voor, die bij elkaar 26.000PPD doen.

En als je je beseft dat een 9800X2 dus 2 cores zijn en 10.000 halen, en dat een enkele core nu al 15.000 haalt...

OVerigens schijnt met een overclock een GTX480 al naar 18.000-19.000 punten te gaan. Niet misselijk!
Kravitz

Hallo allemaal,

Ik vouw al een tijdje op een laag pitje met mijn CPU, maar nu wil ik ook graag eens mijn GPU er bij betrekken. Al is het maar om gewoon eens om te zien wat voor een boost het geeft en hoe de temperaturen in mijn computer al dan niet oplopen.

Ik zit wel met een paar problemen. In mijn pc heb ik een "Gigabyte Radeon HD 4650" zitten...Dit moet blijkbaar een kaart van ATI zijn. Als ik naar Configuratiescherm - Beeldscherm - tabblad Instellingen - knop Geavanceerd - tabblad Catalyst® Control Center ga heb ik een knop ATI Catalyst® Control Center.
Which cards are supported?

We now support several classes of GPU boards, including X1600, X1800, and X1900 series GPUs from ATI. At the launch, we supported X1900 series cards only. X1800 cards do not provide the performance seen in X1900's and so we strongly recommend X1900 class cards. X1900 and X1800 cards are actually quite different -- they have different processors (R520, R530 vs. the R580). The R580 in the X1900 makes a huge difference in performance -- its 48 pixel shaders are key, as we use pixel shaders for our computations. Also note that the card should have at least 512MB of RAM, otherwise the GPU client will put a huge load on the client machine (although we do note that the 256MB X1950Pro using PCIe does work reasonably well on current projects).

What about video cards with other (non-ATI) chipsets?

The R580 (in the X1900XT, etc.) performs particularly well for molecular dynamics, due to its 48 pixel shaders. Currently, other cards (such as those from nVidia and other ATI cards) do not perform well enough for our calculations as they have fewer pixel shaders. Also, nVidia cards in general have some technical limitations beyond the number of pixel shaders that makes them perform poorly in our calculations.
Als ik dit moet geloven heb ik gewoon pech, maar Yoste wist ook al te vertellen dat verschillende kaarten niet ondersteund worden maar wel kunnen vouwen. Het komt er dus gewoon op aan het eens te proberen. Echter weet ik ook niet helemaal welke software ik moet downloaden... iemand suggesties?

En weet iemand of je GPU met CPU kunt combineren? In het FAQ topic staat dat het top op heden (20/4/2007) niet mogelijk is...

Alvast bedankt!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
Kravitz

Ik heb al wat zitten proberen en heb nu een GPU2 client geïnstalleerd. Volgens mij werkt het perfect, ondertussen heb ik al 2% completed.

Ik ben er ook achter gekomen dat je wel degelijk CPU en GPU-clients samen kan laten draaien.

Verder is mijn GPU temperatuur gestegen naar +/- 75 °C en de GPU fan steeg automatisch mee. Deze staat voorlopig op 40% van zijn totale kracht. Mag ik hieruit besluiten dat er geen gevaar is?

Verder zie ik ook dat mij CPU-gebruik (dualcore) stijgt met 50% wanneer ik de GPU-client start. Is dit normaal? Je vouwt toch op je videokaart, heb je hiervoor ook je cpu nodig?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
Arjant2

Dat stukje wat Yoste schreef is al sterk verouderd.

Die 4650 wordt wel ondersteund hoor.

Klopt dat je op je grafische kaart vouwt, maar die wordt wel degelijk gevoed door je cpu.

Ik vouw zelf altijd alleen met GPU. Waarom? Omdat als je de CPU-versie ook gebruikt de GPU meestal traag wordt gevoed met data, met als gevolg dat je GPU niet op volle toeren draait. En aangezien een GPU meer punten kan halen dan de CPU is het bijna altijd verstandiger om alleen de GPUversie te draaien.

Echter nu terug naar jouw situatie. Ten eerste halen ATI kaarten een stuk minder punten dan Nvidiakaarten.

Ten tweede is je grafische kaart niet erg sterk. Ik lees net ergens dat een 4650 rond de 1100-1200 punten haalt. Waarschijnlijk haal je met je dualcore ook zoveel punten, dus wellicht is het in jouw geval wel goed om de CPU en GPU samen te laten werken. Even uitproberen zou ik zeggen.

75% voor een GPU is trouwens niet te veel, dus prima.
Kravitz

Oké bedankt!

Mijn wekelijkse vouw-uren zijn redelijk beperkt, de laatste weken haalde ik slecht 300 punten per week met mijn CPU. Ik heb even snel zitten kijken en de GPU levert mij toch een enorme winst op. Nog even verder uitproberen, maar waarschijnlijk gooi ik het volledig op de GPU.
Arjant2 schreef:Echter nu terug naar jouw situatie. Ten eerste halen ATI kaarten een stuk minder punten dan Nvidiakaarten.

Ten tweede is je grafische kaart niet erg sterk.
Daar is weinig aan te doen ;) . Mijn vorig exemplaar heeft op een bepaalt moment de geest gelaten. Dit was zowat het enige dat nog in mijn pc paste (gebrek aan ruimte) en een redelijke prijs/kwaliteit verhouding had.

Zolang hij zijn werk goed doet ben ik tevreden ;)
Arjant2

was ook zeker niet minderwaardig bedoeld. Ik legde alleen de situatie uit waarom ik denk dat het wellicht bij jou wel wat uit kan maken als je beide clients tegelijk laat draaien.

Bij mij bijvoorbeeld is mijn GPU velen malen sneller dan mijn CPU. In dat geval kan een CPU client aanzetten betekenen dat de GPU te veel wordt vertraagd en het me per saldo meer punten kost dan het oplevert.
Kravitz

Ik ben nu al een dag of vijf via mijn GPU aan het vouwen, jammer genoeg blijf ik met wat problemen worstelen.

Bij heel wat wu's (niet allemaal) zie ik het volgende in de log opduiken.

Code: Selecteer alles

[13:45:07] Completed 61%

[13:46:11] mdrun_gpu returned 

[13:46:11] NANs detected on GPU

[13:46:11] 

[13:46:11] Folding@home Core Shutdown: UNSTABLE_MACHINE

[13:46:14] CoreStatus = 7A (122)

[13:46:14] Sending work to server

[13:46:14] Project: 5741 (Run 4, Clone 300, Gen 321)

[13:46:14] - Error: Could not get length of results file work/wuresults_06.dat

[13:46:14] - Error: Could not read unit 06 file. Removing from queue.

[13:46:14] Trying to send all finished work units

[13:46:14] + No unsent completed units remaining.

[13:46:14] - Preparing to get new work unit...
Ik heb ongeveer 6 à 7 mislukkingen en 1 volledige afgeleverde wu waarvoor ik punten kreeg (nog steeds meer dan dat ik met CPU haalde). Iemand een idee wat de oorzaak is of die hiervoor een oplossing heeft?
Arjant2

heb je ook nog steeds de CPU versie aan staan?

Zo ja, dan zou ik die eens uitzetten.

Best kans dat er conflicten ontstaan.
Kravitz

Neen, CPU staat uit....(voor Folding toch ;) )
Yoste

Heb dat indertijd ook behoorlijk vaak gehad. Het wijst erop dat je GPU niet stabiel draait, vermoedelijk te wijten aan te hoge temps en/of clocks. Als je nog zo'n 'UNSTABLE_MACHINE' ervaart, moet je eens kijken welke temperatuur je gpu op dat moment heeft.

Mogelijke remedies: gpu downclocken of je ventilator een stuk hoger doen draaien. Zelden kunnen 'slechte' drivers ook aan de oorzaak liggen van dit probleem.

Dat cpu folding conflicteert met gpu folding is niet altijd waar. Best is het uit te testen, draai beiden tezamen en kijk naar de daling in ppd van je gpu-client. Acht je deze daling noemenswaardig, zou je een programma kunnen gebruiken zoals PriFinitty. Hiermee kun je instellen dat een bepaald proces, in dit geval je GPU-client, steeds een hogere prioriteit krijgt. Met behulp van dat programma draait hier een core i7 Windows SMP client op alle cores, terwijl de GPU netjes z'n 5k ppd aflevert.

Arjant2

Dat cpu folding conflicteert met gpu folding is niet altijd waar. Best is het uit te testen, draai beiden tezamen en kijk naar de daling in ppd van je gpu-client.
Is ook niet wat ik zei he ;) Maar standaard wordt je GPU client wel beinvloed door het draaien van een CPU client tegelijkertijd. Inderdaad zal je dan met prioriteiten moeten werken.

Wat ook een optie kan zijn (en ik weet niet precies hoe je dat kan instellen) is de GPU door 1 core van je CPU laten voeden en de andere core(s) laten werken aan de CPU variant.

Terug naar probleem met instabiele GPU client. Probleem kan zoals gemeld inderdaad liggen aan een te hoge temperatuur, verouderde drivers of een geheugen probleem.
Kravitz

Ik heb zonet voor de zekerheid nog eens een driver-update gedaan. Ook zie ik in het Catalyst Control Center dat de activity van de GPU rond de 99% draait, de temperatuur blijft onder de 90°C wat volgens Arjant2 redelijk laag is. (Waarschijnlijk ook op het moment dat ik een 'UNSTABLE_MACHINE' ervaar.) Bij de 'fan speed' staat 39%.

Na even zoeken kwam ik erachter dat de GPU clock 650 Mhz is en de Memory clock 400 Mhz. Geen idee wat deze allemaal doen en hoe ik de instelling hiervan kan wijzigen.

Terug naar “IT en informatica”