Volgens mij hoeft een beperkte deflatie niet heel erg te zijn. De mens wacht niet een half jaar met aanschaf, als de wasmachine nu kapot is of als er nu iemand jarig is, dan word er nu gekocht. Voor grote bedrijven geldt dat minder, maar die kunnen dat ook maar beperkt volhouden.
Dat denk ik dus ook. En daarom heb ik dit topic ook geopend. Tot nu toe heb ik geen goed onderbouwde argumenten gelezen waarom deflatie ten koste van alles vermeden zou moeten worden. Wel wordt er steeds opnieuw een link gelegd tussen deflatie en verminderde economische groei maar dat argument is naar mijn mening niet steekhoudend en gebaseerd op de (verouderde) principes van de economie en een onjuiste definitie van welvaart.
Welvaart, de mate waarin we onze behoeftes kunnen bevredigen, heeft namelijk niet alleen betrekking op zaken die we al dan niet kunnen kopen. Sommige behoeftes die we hebben (geluk, gezondheid, schone en veilige leefomgeving) kunnen nu eenmaal niet gekocht worden. De traditionele economische definitie van welvaart is daarom te beperkt.
En het eigenaardige is natuurlijk dat meer productie in principe een minder schone leefomgeving, slechtere gezondheid en daardoor iets minder geluk veroorzaakt....