Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Playakiller
Artikelen: 0

Re: Radiotelescoop bouwen

De maan ? Nee.

Planeten ? Nee.

Als ik een radiotelescoop heb zal ik beter eerst beginnen met de Zon.

Ik ben een doorzetter.

Maar ik wil eerst wat meer informatie verzamelen zodat het nog beter wordt.

En ik weet wel al wat van radiogolven maar dat is bijna alles.

Naast radiogolven weet ik enkel nog hoe ik het ongeveer moet bouwen en dat is het.

( ik ben een goede leerling )

Als ik echt iets wil, ik hou mijn aandacht erbij, en ik begrijp het goed leer ik het in 1 dag.

Tenminste als het niet te moeilijk is.

Maar ik ben een zeer goede leerling.
Jan van de Velde
Moderator

Maar ik ben een zeer goede leerling.
Een goede leerling luistert ook naar rede. Een goede leerling is zo verstandig goed te leren lopen vooraleer hij gaat rennen.

Doe jezelf een lol en leer eerst eens met jouw visuele telescoop (of liefst een betere) werkelijk álles te kunnen zien en laten zien. Echt, dat is moeilijk zat. Bijvoorbeeld, probeer de 4 grootste manen van Jupiter te vinden en te volgen, bereken hun omlooptijden en voorspel hun positie een dag later. Met een goeie telescoop zijn daar ook nog eens de schitterendste plaatjes van te schieten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Playakiller

Is een junior bresser telescoop goed ?

Volgens die telescoop of de makers ervan kan die 175 keer vergroten.

Is dat mogelijk ?
Jan van de Velde
Moderator

Is een junior bresser telescoop goed ?
Als je daarmee tot nu toe alleen naar de maan keek kun je daar nog even mee toe denk ik. En op een gegeven moment kom je erachter dat je alles wat je met dat ding kan zien al gezien hebt, en dan vraag je een betere voor je verjaardag of zo ](*,) . Eentje met een computergestuurde richtinstallatie die je via planetariumsoftware een bepaald hemellichaam kunt laten zoeken én vasthouden. Want als je met een handgestuurde telescoop bijvoorbeeld Jupiter eenmaal gevonden hebt is die even later alweer uit beeld opgeschoven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
polaris

Hallo Anthony

Leuk dat je geïnteresseerd bent in radioastronomie. Het zelf in elkaar knutselen van een eenvoudige radiotelescoop is een heel gedoe maar is met wat handigheid wel te doen met eenvoudige spullen zoals een simpele satellietschotel een Satfinder en natuurlijk een computer. Een gehele bouwbeschrijving over hoe je dat moet doen vind je op dit internetadres http://www.astronomie.be/radioastronomie/o...adiostelsel.htm.

Met zo'n opstelling kun je radiosignalen en veranderingen in de straling van bv de zon goed meten. Leuk voor je eerste stappen op dit gebied, je komt in aanraking met begrippen zoals golflengte, amplitude, frequentie... enzovoort. maar ook termen die we gebruiken in de astronomie zoals Declinatie, Rechte Klimming kom je tegen. Dat wordt dus nog heel wat uitzoeken.

In Dwingeloo (Nl) staat een hele grote radiotelescoop waar astronomen hun werk doen, leuk is het dat ze de radiostraling die de radiotelescoop ontvangt op het internet "streamen" (plaatsen) zodat iedereen kan meekijken. Kijk maar eens op dit internetadres waar je mee kunt kijken. http://websdr.camras.nl:8901

Veel succes met de bouw van je telescoop,,

Groeten,

Polaris

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”