Alle argumenten die je hier noemt zijn net zo goed geldig voor het onderscheid allochtoon / autochtoon, bruine ogen / blauw ogen, heteroseksueel / homoseksueel en ga zo maar door.Maar als voorbeeld. We hebben in NL afgesproken dat wij geen onderscheid maken op basis van geslacht. Man en vrouw zijn aan elkaar gelijk. Idealistisch zou een kabinet dus "moeten" (c.q. kunnen) bestaan uit evenveel vrouwen als mannen. De realiteit is echter dat er toch meer mannen in het kabinet. Dit kan deels voortkomen uit gebrek aan kwaliteit van de vrouwen om een bepaalde postitie binnen het kabinet te bekleden. Maar kan ook voortkomen door het "ouwe jongens krentebrood". Als dit laaste dus het geval is, zou het betreurenswaardig zijn. Daar kwaliteit dus niet previleert boven vriendjespolitiek.
"We hebben in NL afgesproken dat wij geen onderscheid maken op basis van ras. Blank en zwart zijn aan elkaar gelijk. Idealistisch zou een kabintet dus... etcetera etcetera."
Wat versta je onder hoog? Wie of wat bepaalt dat dit de hoogst mogelijke onderscheiding is?De hoogst mogelijke onderscheiding van de mens is die in man en vrouw.
Ja inderdaad: blank en zwart.De mens komt immers maar in deze 2 smaken.
Dat vrouwen geen minderheid zijn had ik zelf al opgemerkt in één van mijn eerdere posts. Maar dat doet er helemaal niet toe. Het gaat erom dat Marokkanen en homo's ook ondervertegenwoordigd zijn. Uiteraard vormen zij een groep die kleiner is dan de helft van de bevolking, maar alsnog is het percentage Marokkanen binnen het kabinet kleiner dan het percentage Marokkanen binnen de bevolking. Ze zijn dus ondervertegenwoordigd en dat is waar het om gaat.Dus nee, een vrouw is niet een bevolkingsgroep in de vorm zoals jij die plaatst alszijnde b.v. marokkanen?. Vrouwen in het algemeen zijn in dit land geen minderheid als bevolkingsgroep.
Wederom kunnen we deze redenatie geheel omdraaien.Maar als je alle vrouwen zou onderverdelen in een percentage van b.v. Marokkaanse vrouwen dan zijn zij natuurlijk wel een minderheid (in NL). Daar voeg je dus explicitiet een extra filter van afkomst op de vrouw. Maar een Marokkaanse vrouw blijft een vrouw.
"Als je Marokkanen zou onderverdelen in een percentage van b.v. vrouwelijke Marokkanen.... Maar een vrouwelijke Marokkaan blijft een Marokkaan"
Dit is allemaal leuk en aardig, maar het wordt me nog steeds niet duidelijk waarom je dan vindt dat het correct vertegenwoordigen van het vrouwelijke bevolkingsdeel belangrijker is dan het correct vertegenwoordigen van het Marokkaanse bevolkingsdeel.Ergo de discussie van de verhouding man/vrouw in het kabinet staat helemaal los van afkomst. Omdat de afkomst al " versleuteld" zit in de hoogst mogelijke onderscheiding van de mens. Alle bevolkingsgroepen bestaan uit mannen en vrouwen. Het is dus onzinnig om geslacht te vergelijken met afkomst. Omdat verschil van geslacht alle bevolkingsgroepen gemeenschappelijk hebben.
Kijk, ik ben het wel met je eens dat het onderscheid man/vrouw een fundamenteler onderscheid is dan bijvoorbeeld blank/zwart, maar dat heeft helemaal niets te maken met de vraag welk bevolkingsdeel wel correct gerepresenteerd moet zijn en welke niet.