Moderator: Rhiannon
Ok, dat wist ik niet, maar mijn berekening toont aan dat dat geen verschil maakt, toch?Dirkwb, vergeet niet dat alcohol (Ethanol 100%) en water in iedere verhouding volledig mengbaar zijn....
Over de mol heb ik wel een vermoeden. Een tip: het gaat om het dier (zoals verwacht).
In voorgaande jaren bespraken we de oplossingen juist niet vooraf zodat er een onderlinge quizstrijd binnen het WSF gehouden kan worden. Ik weet niet of dat dit jaar ook weer in de planning ligt???
Dat klopt voor een gedeelte. Mijn berekening toont ook aan dat (als alcohol en water niet mengen) het totale vloeistofpeil (met korte ei) stijgt, maar daar wordt niet naar gevraagd. Er wordt gevraagd naar het waterpeil en water en alcohol mengen voor een gedeelte wel. Het excess volume (= het gedeelte water wat niet mengt) is waar naar gevraagd wordt. Maar ik ga ervanuit dat het alcohol in zijn relative hoeveelheid te klein is om verschil te maken. Conclusie: het waterpeil daalt en het vloeistofpeil stijgt, duidelijk?Bij vraag 9 heb ik een hele andere redenering;//.
http://dutiaw37.twi.tudelft.nl/~kp/stukjes...4-11/node1.htmlBelachelijk groot en contra-intuitief resultaat, dus het zal wel goed zijn