Denkertje70
Artikelen: 0

Re: Wordt het heelal groter?

Maar dat is in tegenspraak met QM, want QM schrijft voor welke banen de elektronen moeten beschrijven, dus die banen kunnen niet zomaar kleiner worden.
Deze banen worden tegenover de atoomkern/quarks/protonen/neutronen ook niet kleiner in de 'krimp'-theorie. Alles blijft in proportie hetzelfde! Dus is dit niet in tegenspraak met de QM.

Wat u meent te zeggen is dat, als ik vanuit de materie-standpunt(1ste) een waarneming (kijkrichting) doe van de inflatie van de ruimte dat alles conform is met de QM. Maar vanaf dat ik mijn waarneming (kijkrichting) verander naar het ruimte-standpunt(2de) en 'zie' dat alles 'krimpt', dat alles wat gaande is plots in tegenspraak is met de QM? Gewoon nog maar door mijn relatief standpunt (kijkrichting) te veranderen! Dus druist Uw argument zelf in tegen de inflatie-theorie!

HV
Denkertje70

Maar dat is in tegenspraak met Quantum Mechanica, want Q.M. schrijft voor welke banen de elektronen moeten beschrijven, dus die banen kunnen niet zomaar kleiner worden.
Laten we een gedachte experiment doen:

Verbeeld u een atoom voor zich, u ziet een kern van protonen/neutronen waar elektronen rond draaien. Nu stap je gewijs beetje bij beetje achteruit. U ziet het atoom kleiner worden, maar u weet dat dit atoom zich van u weg beweegt en is dus in conform met de QM.

Nu gaan we het zelfde experiment doen maar met een klein verschil, niet u stap gewijs achteruit maar blijft pal stilstaan, toch ziet u dat het atoom kleiner worden.

Nu zijn er 2 mogelijkheden...

Het atoom verplaatst zich vooruit van u weg en is in conform met de QM.

of...

Het atoom wordt stelselmatig kleiner doordat het krimpt, dan plots is het volgens u het atoom in tegenspraak met de QM!

U kan geen van beide mogelijkheden onderscheiden, relativistisch zijn deze beide gelijke waarnemingen.

Doet me denken aan de kat experiment in de QM, het heelal leunt op een weegschaal tussen bestaande en niet bestaande tot iemand daadwerkelijk verteld of het atoom zich verwijdert of krimpt en zo het lot van ons heelal bepaald.

HV
Math-E-Mad-X

ik ben het helemaal met je eens, dat als je er vanuit gaat dat als ALLES krimpt en ook alle

natuurconstanten op precies de juiste manier meeschalen, je gewoon een consistente natuurkunde krijgt.

In jou voorbeeld van het atoom waar je vandaan beweegt kun je de situatie op twee manieren beschrijven:

1 je beweegt er vandaan

2 het atoom wordt kleiner, en alle natuurconstanten schalen mee, dat wil zeggen dat ook de QM aangepast moet

worden. immers, de QM beschrijft een atoom met constante afmetingen. Dat wil niet zeggen dat een krimpend atoom

niet kan, of dat de quantummechanica niet klopt. Het wil alleen maar zeggen dat als je het atoom als 'krimpend'

wil beschouwen, je de QM zodanig moet aanpassen dat haar formules krimpende atomen beschrijven.

Het is om die reden dat we normaal gesproken altijd voor de eerste beschrijving kiezen. Het is gewoon veel

eenvoudiger, en dat is precies het punt wat ik al de hele tijd aan het maken ben.

Bovendien, al je de natuurkunde zodanig zou beschrijven dat alles krimpt, dan zou dat ook impliceren dat de

golflengtes van het licht dat door atomen wordt uitgezonden krimpen
. Immers, de quantummechanica beschrijft

exact welke atomen welke golflengtes uitzenden. En daarmee is gelijk de reden voor jou theorie weg. De

waargenomen roodverschuiving valt er niet meer mee te verklaren.

Verder, Wat jij met je voorbeeld lijkt te bedoelen, is dat je bij voorbaat al aanneemt dat de krimp niet waar te nemen

valt, zodat je ook de formules niet meer hoeft aan te passen. De 'afmetingen' die QM voor een atoom voorspelt

zijn dan slechts relatieve waarden die constant blijven omdat de meetlatten waarmee je deze waarden zou meten

net zo hard meekrimpen als de atomen zelf.

Maar wat er dan overblijft is een beschrijving van de natuur waarbij alles zodanig krimpt dat deze krimp op

geen enkele manier meer valt waar te nemen. En wat niet waar te nemen valt is geen natuurkunde, maar filosofie.

Bekijk het op de volgende manier: Ik beweer dat ik een olifant in mijn kamer heb. Helaas kun je hem niet

zien, want het is een onzichtbare olifant. Verder heb je er geen last van dat hij in de weg staat, want het

is een hele speciale olifant waar je dwars door heen kan lopen. Je voelt hem dus niet eens! Verder heeft hij

ook nog eens de speciale eigenschap dat hij totaal geen geluid maakt en dat hij ook geen geuren achterlaat.

Met andere woorden: we kunnen hem op geen enkele manier waarnemen. Oftewel: we kunnen eigenlijk net zo goed

gewoon aannemen dat ik GEEN olifant in mijn kamer heb, het verschil is toch niet merkbaar.

Denkertje, snap je de overeenkomst tussen de 'krimp' van jou atomen en mijn onzichtbare olifant? Kun jij nu

bewijzen dat mijn olifant niet bestaat?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Denkertje70

Math-E-Mad-X schreef:ik ben het helemaal met je eens, dat als je er vanuit gaat dat als ALLES krimpt en ook alle

natuurconstanten op precies de juiste manier mee schalen, je gewoon een consistente natuurkunde krijgt.

In jou voorbeeld van het atoom waar je vandaan beweegt kun je de situatie op twee manieren beschrijven:

1 je beweegt er vandaan

2 het atoom wordt kleiner, en alle natuurconstanten schalen mee, dat wil zeggen dat ook de QM aangepast moet worden. immers, de QM beschrijft een atoom met constante afmetingen. Dat wil niet zeggen dat een krimpend atoom niet kan, of dat de quantummechanica niet klopt. Het wil alleen maar zeggen dat als je het atoom als 'krimpend' wil beschouwen, je de QM zodanig moet aanpassen dat haar formules krimpende atomen beschrijven.

Bovendien, al je de natuurkunde zodanig zou beschrijven dat alles krimpt, dan zou dat ook impliceren dat de golflengtes van het licht dat door atomen wordt uitgezonden krimpen. Immers, de quantummechanica beschrijft exact welke atomen welke golflengtes uitzenden. En daarmee is gelijk de reden voor jou theorie weg. De waargenomen roodverschuiving valt er niet meer mee te verklaren.
Ik begrijp niet waarom je blijft insinueren dat de natuurwetten niet van toepassing zijn in de 'krimp'-theorie. Ik heb voordien toch al aangetoond dat voor zover niemand kan uitmaken dat

de ruimte effectief uitdijt of materie net zozeer 'krimp', de QM NIET aangepast moet worden. De QM kan perfect een atoom blijven beschrijven zowel in beide gevallen. Het is vanaf men een uitsluitsel kan geven van één van beide waarnemingen dat men de QM kan aanpassen! Voor zover ik weet beschrijft de QM toch ook geen atoom waarin beschreven wordt dat haar ruimte (99,9..999%) ook blijft uitdijen en zo conform is met de inflatie-theorie!?!?

Dat ALLES krimp, probeer je daar ook mee te insinueren dat ook de golflengte van EM golven die miljarden jaren voorheen gecreëerd waren ook moeten krimpen en dat ik op deze manier de roodverschuiving niet meer kan verklaren? Ik heb toch eerder ook uitgelegd dat de g-'constante' de oorzaak is wat alles doet 'krimpen', vermits deze alleen maar vat heeft op materie en voor zover ik weet EM golven geen materie bevatten deze gespaard blijven hiervan en deze niet in tegenspraak is met de natuurwetten!
Maar wat er dan overblijft is een beschrijving van de natuur waarbij alles zodanig krimpt dat deze krimp op geen enkele manier meer valt waar te nemen. En wat niet waar te nemen valt is geen natuurkunde, maar filosofie.
Vermits mijn 'krimp'-theorie niet ontkracht is door aan te nemen dat ALLES MOET krimpen kan ik net zozeer hiermee de roodverschuiving verklaren, deze is dan ook mij enige aanknoop punt tot verklaring van het 'krimpen' van ALLES wat materie is. Wat heeft de inflatie-theorie als aanknoop punt buiten die roodverschuiving?

Laat mij even een uiteenzetting doen van de 'krimp'-theorie...

De QM beschrijft dat elektronen juiste banen moeten beschrijven rond de kern en dat deze banen niet zo maar kunnen veranderen 'ten opzichte van die kern'. Dat een atoom EM golven uitzend van bepaalde golflengte die rechtstreeks afhangen van de voorheen beschreven banen.

Bewijs A: Ik bepaal de golflengte van een 1 miljard oude EM golf uitgezonden door 1 specifiek atoom X 1 miljard jaar geleden.

Bewijs B: Ik bepaal de golflengte van een atoom in mijn lab van van juist het zelfde specifiek atoom X maar dan nu in het heden.

Ik vergelijk bewijs A met bewijs B en stel vast, een blauwverschuiving! (oeps) De golflengte zijn kleiner geworden vandaag ten opzichte van vroeger. Ik haal de QM erbij en eerste reactie is dat de banen van 'atoom x bewijs B' kleiner moeten geworden zijn, maar dit is in tegenstrijd met de QM, tenzij de kern in evenredigheid ook kleiner is geworden. Ik kan dus afleiden uit de QM dat die blauwverschuiving de oorzaak is door het 'krimpen' van mijn atoom in het heden, en dat het atoom van 'atoom x bewijs A' vroeger groter moet geweest zijn en daardoor EM golven uitzenden met grotere golflengte.

Als ik bewijs B vergelijk met bewijs A stel ik een roodverschuiving vast, golflengte van EM golven lijken naar de verleden gericht groter te zijn geworden. Roodverschuiving/blauwverschuiving zijn beide relatieve waarnemingen ten opzichte van beide bewijsstukken.

Het 'krimpen' van een atoom kan ik beschrijven door dat de g-'constante' vroeger veel kleiner geweest moet zijn en dat deze met de (miljarden) jaren steeds groter aan het worden is en zo materie sterker beïnvloed.

Probleem-analyse: In dit geheel zal lichtsnelheid toenemen, maar dit hangt af van hoe we tijd waarnemen gedurende dit hele proces. Door behoud van beweging zou alles sneller beginnen ronddraaien. Planeten draaien sneller rond de zon, elektronen rond de atoomkern, enz.

Door dit zullen alle processen ook sneller verlopen, chemische reactie gaan sneller verlopen etc.

Mensen gaan sneller leven, worden sneller oud. Maar als wij die versnelde chemische reactie die ons denkproces bepaald en hoe snel wij alles ervaren, als 'constant ervaren', gaan we geen toename van lichtsnelheid zien, gaan we elektronen rond de atoomkern niet versneld zien ronddraaien met de tijd, maw... we gaan alles als gewoon ervaren zoals nu en blijft de QM van toepassing gedurende dit heel proces en is dus niet in tegenspraak met de RT. Denk daar maar eens goed over na!

Nu een uiteenzetting van de inflatie-theorie :-)

We hebben bewijs A en bewijs B zoals voorheen.

We vergelijken bewijs B met bewijs A en stellen een roodverschuiving vast. Deze roodverschuiving wijzen we toe aan het constant uitdijen van de ruimte waarlangs deze EM golf heeft gepasseerd. Dus tijdens miljarden jaren is de ruimte tussen 2 golftoppen steeds groter geworden.

Het uitdijen van deze ruimte is overal gelijk, niet alleen tussen die golftoppen, maar ook tussen elektronen en de kern, in de kern, tussen quarks, 'in quarks'. Dus normaal gezien zou alles evenredig uitdijen zodat alles even groot blijft. Als dit zo zou zijn zouden we geen roodverschuiving mogen vaststellen, want atomen worden evenredig groot ten opzichte van die golflengte en dus zou die 'atoom x bewijs B' EM golven moeten uitzenden waarvan de golflengte gelijk is aan de golflengte van 'atoom x bewijs A', geen roodverschuiving!

Dus beschrijft men dat atomen/quarks deze uitdijing van de ruimte 'compenseert' via de sterke/zwakke/electro... wisselwerking en dat dus alles, atomen, quarks (vul zelf in) ..... ten opzichte van die ruimte! (had ff een déjà vu tijdens dit schrijven... raar). Dit geld dus ook voor zonnestelsels en clusters, alles moet die uitdijing 'compenseren'.
Het idee dat alles krimpt (quarks, atomen, zonnestelsel) gaat in tegen alle bekende natuurwetten. Dus zou je de volledige natuurkunde overhoop moeten gaan halen om die theorie consistent te krijgen, terwijl het helemaal niets toevoegt.
Dus de inflatie-theorie is volledig gebaseerd op een bewijs 'atoom x bewijs A' dat deze ooit anders moet geweest zijn en dat iets (uitdijend heelal) dit bewijs heeft gemanipuleerd tot het bewijs zoals ze nu is.

Heel deze inflatie-theorie is gebouwd op een fundament (uitdijen heelal) waar geen oorzaak nog verklaring kan voor gegeven worden.
Als je aanneemt dat de ruimte uitzet, heb je in één keer de roodverschuiving verklaart (ook al heb je nog steeds de oorzaak van de uitzetting niet gegeven, maar je kunt sowieso onmogelijk alles verklaren)
Op dat olifanten-problematiek ga ik mij niet over uitspreken, spreekt voor zich. Laten we beide op een volwassen manier deze discussie verder zetten, anders heeft dit geen zin.

Ik beoordeel niet alleen het werk van andere kritisch, maar ook mijn eigen werk, en om wel bepaalde reden ben ik dus geen voorstander van de 'krimp'-theorie nog de inflatie-theorie. Deze reden die moet leiden tot de climax van deze discussie hou ik nog even terzijde.

Ik zou graag willen, voordat je mijn argumenten begint te ontkrachten, soms bewerkt, dat je zelf eens met een oorzaak/verklaring afkomt van hoe de ruimte zich uitzet, om zo de inflatie-theorie consistent te krijgen, anders is het ook gewoon maar puur filosofisch. De verklaring moet steek houden, eenvoudig en logisch zijn! Doe je best...

Dan vertel ik jou later waarom ik de 'krimp'-theorie gebruik om aan te tonen dat de inflatie-theorie niet kan werken!

HV
Math-E-Mad-X

Ik heb toch eerder ook uitgelegd dat de g-'constante' de oorzaak is wat alles doet 'krimpen',
Nee, dat zeg je helemaal niet! Je zegt dat atomen meekrimpen en aangezien de zwaartekracht op atomaire schaal geen enkele rol speelt, kun je het krimpen van atomen onmogelijk verklaren door de g-constante.
Voor zover ik weet beschrijft de QM toch ook geen atoom waarin beschreven wordt dat haar ruimte (99,9..999%) ook blijft uitdijen en zo conform is met de inflatie-theorie!?!?
Ik snap niet wat je hier bedoelt. De quantummechanische beschrijving van een atoom is volledig consistent met de inflatietheorie.
Denkertje70

Math-E-Mad-X schreef:Nee, dat zeg je helemaal niet! Je zegt dat atomen meekrimpen en aangezien de zwaartekracht op atomaire schaal geen enkele rol speelt, kun je het krimpen van atomen onmogelijk verklaren door de g-constante.

Ik snap niet wat je hier bedoelt. De quantummechanische beschrijving van een atoom is volledig consistent met de inflatietheorie.
Wat als de sterke/zwakke/electro... wisselwerking evenredig toeneemt met die g-'constante'?

HV
Math-E-Mad-X

Denkertje70 schreef:Ik begrijp niet waarom je blijft insinueren dat de natuurwetten niet van toepassing zijn in de 'krimp'-theorie. Ik heb voordien toch al aangetoond dat voor zover niemand kan uitmaken dat

de ruimte effectief uitdijt of materie net zozeer 'krimp', de QM NIET aangepast moet worden.
Het is me niet helemaal duidelijk wat jij onder 'krimp' precies verstaat. Daarom heb ik hieronder 3 verschillende interpretaties van jouw theorie gezet met hun tegenargumenten.

a) je verzint een theorie waarin atomen meetbaar krimpen. dit is duidelijk in tegenspraak met de QM want we meten geen krimpende atomen

b) je verzint een theorie waarin de formules atomen beschrijven die krimpen, alleen is deze krimp niet meetbaar omdat de meetlatten meekrimpen. Dit is in principe niet in tegenspraak met de huidige natuurwetten. We moeten alleen wel de formules van de QM aanpassen, omdat de huidige formules een atoom met constante afmeting beschrijven. Verder is dit vrij zinzloos omdat je dus een prima theorie moet omgooien om een effect te beschrijven dat toch niet waarneembaar is.

c) je vezint een theorie waarin de krimp van de atomen niet meetbaar krimpen, en omdat de krimp toch niet meetbaar is, kies je zelfs de eenheden zodanig dat ze ook meekrimpen, zodat je zelfs de formules niet meer hoeft aan te passen (bijvoorbeeld: QM beschrijft een atoom van 1 nanometer, maar omdat de definitie van 'nanometer' zet zo hard meekrimpt als het atoom zelf, blijft het atoom altijd 1 nanometer en blijft de huidige QM correct). In dit geval is je theorie nog veel zinlozer dan bij situatie b omdat er in feite helemaal niets meer krimpt. De krimp kan niet gemeten worden en komt ook niet meer voor in de formules. daarmee is je krimp niets meer dan een filosofisch hersenspinsel geworden net zoals de olifant in mijn kamer.
Denkertje70 schreef:Wat als de sterke/zwakke/electro... wisselwerking evenredig toeneemt met die g-'constante'?

HV
Dan krimpt de golflengte van een lichtstraal mee. lichtstralen worden immers beschreven door elektromagnetische wisselwerking.
Vermits mijn 'krimp'-theorie niet ontkracht is door aan te nemen dat ALLES MOET krimpen kan ik net zozeer hiermee de roodverschuiving verklaren,
Nee, want jou theorie verklaart dus helemaal geen roodverschuiving. Zoals hierboven door mij uitgelegd moeten de golflengtes meekrimpen met de atomen en dus is er geen roodverschuiving.
Math-E-Mad-X

Denkertje70 schreef:De QM beschrijft dat elektronen juiste banen moeten beschrijven rond de kern en dat deze banen niet zo maar kunnen veranderen 'ten opzichte van die kern'. Dat een atoom EM golven uitzend van bepaalde golflengte die rechtstreeks afhangen van de voorheen beschreven banen.

Bewijs A: Ik bepaal de golflengte van een 1 miljard oude EM golf uitgezonden door 1 specifiek atoom X 1 miljard jaar geleden.

Bewijs B: Ik bepaal de golflengte van een atoom in mijn lab van van juist het zelfde specifiek atoom X maar dan nu in het heden.

Ik vergelijk bewijs A met bewijs B en stel vast, een blauwverschuiving! (oeps) De golflengte zijn kleiner geworden vandaag ten opzichte van vroeger. Ik haal de QM erbij en eerste reactie is dat de banen van 'atoom x bewijs B' kleiner moeten geworden zijn, maar dit is in tegenstrijd met de QM, tenzij de kern in evenredigheid ook kleiner is geworden. Ik kan dus afleiden uit de QM dat die blauwverschuiving de oorzaak is door het 'krimpen' van mijn atoom in het heden, en dat het atoom van 'atoom x bewijs A' vroeger groter moet geweest zijn en daardoor EM golven uitzenden met grotere golflengte.

Als ik bewijs B vergelijk met bewijs A stel ik een roodverschuiving vast, golflengte van EM golven lijken naar de verleden gericht groter te zijn geworden. Roodverschuiving/blauwverschuiving zijn beide relatieve waarnemingen ten opzichte van beide bewijsstukken.

Het 'krimpen' van een atoom kan ik beschrijven door dat de g-'constante' vroeger veel kleiner geweest moet zijn en dat deze met de (miljarden) jaren steeds groter aan het worden is en zo materie sterker beïnvloed.

Probleem-analyse: In dit geheel zal lichtsnelheid toenemen, maar dit hangt af van hoe we tijd waarnemen gedurende dit hele proces. Door behoud van beweging zou alles sneller beginnen ronddraaien. Planeten draaien sneller rond de zon, elektronen rond de atoomkern, enz.

Door dit zullen alle processen ook sneller verlopen, chemische reactie gaan sneller verlopen etc.

Mensen gaan sneller leven, worden sneller oud. Maar als wij die versnelde chemische reactie die ons denkproces bepaald en hoe snel wij alles ervaren, als 'constant ervaren', gaan we geen toename van lichtsnelheid zien, gaan we elektronen rond de atoomkern niet versneld zien ronddraaien met de tijd, maw... we gaan alles als gewoon ervaren zoals nu en blijft de QM van toepassing gedurende dit heel proces en is dus niet in tegenspraak met de RT. Denk daar maar eens goed over na!
Zoals ik al eerder zei: ik ben het helemaal met je eens dat je een krimptheorie kan verzinnen die helemaal consistent is met inflatie. Het verhaal dat je hierboven schrijft lijkt me ook min of meer correct (daar hoef ik echt niet zo heel lang over na te denken hoor). Maar mijn punt (wat ik al meerder keren gemaakt heb in eerdere posts) is dat je dan zoveel aan het veranderen bent aan de huidige theoriën dat je de natuurkunde er alleen maar ingewikkelder mee maakt terwijl het doel van een nieuwe theorie nou juist is dat de natuurkunde er eenvoudiger op wordt.

Je hebt dus een theorie waarbij je ervan uit gaat dat atomen krimpen, maar waarbij je tegelijkertijd allerlei natuurconstanten moet gaan wijzigen om er voor te zorgen dat theorie consistent blijft Bovendien wil je ook nog eens dat de formules hetzelfde blijven, wat impliceert dat je een krimpend eenhedenstelsel moet gaan invoeren. En dat allemaal om een effect te beschrijven wat niet eens waarneembaar is!
Denkertje70

Math-E-Mad-X schreef:Het is me niet helemaal duidelijk wat jij onder 'krimp' precies verstaat. Daarom heb ik hieronder 3 verschillende interpretaties van jouw theorie gezet met hun tegenargumenten.

a) je verzint een theorie waarin atomen meetbaar krimpen. dit is duidelijk in tegenspraak met de QM want we meten geen krimpende atomen

b) je verzint een theorie waarin de formules atomen beschrijven die krimpen, alleen is deze krimp niet meetbaar omdat de meetlatten meekrimpen. Dit is in principe niet in tegenspraak met de huidige natuurwetten. We moeten alleen wel de formules van de QM aanpassen, omdat de huidige formules een atoom met constante afmeting beschrijven. Verder is dit vrij zinzloos omdat je dus een prima theorie moet omgooien om een effect te beschrijven dat toch niet waarneembaar is.

c) je vezint een theorie waarin de krimp van de atomen niet meetbaar krimpen, en omdat de krimp toch niet meetbaar is, kies je zelfs de eenheden zodanig dat ze ook meekrimpen, zodat je zelfs de formules niet meer hoeft aan te passen (bijvoorbeeld: QM beschrijft een atoom van 1 nanometer, maar omdat de definitie van 'nanometer' zet zo hard meekrimpt als het atoom zelf, blijft het atoom altijd 1 nanometer en blijft de huidige QM correct). In dit geval is je theorie nog veel zinlozer dan bij situatie b omdat er in feite helemaal niets meer krimpt. De krimp kan niet gemeten worden en komt ook niet meer voor in de formules. daarmee is je krimp niets meer dan een filosofisch hersenspinsel geworden net zoals de olifant in mijn kamer.
Ik verzin niets! Ik stel gewoon vast...

A) B) C) één antwoord.... wat meet ik met die blauwverschuiving dan?
Dan krimpt de golflengte van een lichtstraal mee. lichtstralen worden immers beschreven door elektromagnetische wisselwerking.
Ook van EM golven in transit?
Math-E-Mad-X

Dus beschrijft men dat atomen/quarks deze uitdijing van de ruimte 'compenseert' via de sterke/zwakke/electro... wisselwerking en dat dus alles, atomen, quarks (vul zelf in) ..... ten opzichte van die ruimte! (had ff een déjà vu tijdens dit schrijven... raar). Dit geld dus ook voor zonnestelsels en clusters, alles moet die uitdijing 'compenseren'.
Je lijkt hier te suggereren dat de sterke- zwakke- en electromagnetische wisselwerking slechts zijn uitgevonden om de inflatie te verklaren? (althans, dat is mijn interpretatie van je tekst, maar het kan natuurlijk zijn dat ik je verkeerd begrijp)

Nu wel, dat is onzin. Deze krachten zijn uitgevonden en aangetoond(!) om het atoom te beschrijven, volledig onafhankelijk van de inflatietheorie. Met moest immers een reden hebben om te verklaren dat protonen elkaar niet afstoten. Nadat men deze krachten ontdekt en beschreven had kon men uitrekenen hoe sterk deze krachten waren en hoe deze vergelijken met het effect van inflatie. En wat blijkt? Inflatie is een volkomen verwaarloosbaar klein verschijnsel op dit niveau (vele malen kleiner dan de em-krachten waarmee protonen elkaar afstoten of de sterke kernkrachten waarmee de protonen elkaar aantrekken). Het compenseren van de inflatie is dus niet iets wat uitgevonden moest worden om de theorie kloppend te krijgen, maar iets wat sowieso al bestond, onafhankelijk van de inflatie theorie.
Dus de inflatie-theorie is volledig gebaseerd op een bewijs 'atoom x bewijs A' dat deze ooit anders moet geweest zijn en dat iets (uitdijend heelal) dit bewijs heeft gemanipuleerd tot het bewijs zoals ze nu is.
Sorry, van deze zin begrijp ik helemaal niets.
Heel deze inflatie-theorie is gebouwd op een fundament (uitdijen heelal) waar geen oorzaak nog verklaring kan voor gegeven worden.
Klopt, en het zou inderdaad een stuk beter zijn als we dit konden herleiden tot een meer fundamenteel natuurprincipe. Dus wat dat betreft vind ik het heel goed van je dat je een poging daartoe waagt. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat jou poging daarom ook correct is.
Ik zou graag willen, voordat je mijn argumenten begint te ontkrachten, soms bewerkt,
Sorry, het is absoluut niet mijn bedoeling om je argumenten te bewerken, alleen soms interpreteer ik ze verkeerd.

Maar waarom zou ik je argumenten niet mogen proberen te ontkrachten? daar is dit forum toch voor?
dat je zelf eens met een oorzaak/verklaring afkomt van hoe de ruimte zich uitzet, om zo de inflatie-theorie consistent te krijgen, anders is het ook gewoon maar puur filosofisch. De verklaring moet steek houden, eenvoudig en logisch zijn! Doe je best...
De inflatietheorie is consistent! Ze spreekt geen enkele waarneming tegen! Bovendien heb ik nooit gezegd dat de inflatietheorie absoluut zeker correct is! Ik zeg alleen dat jou theorie niks toevoegt wat een verbetering vormt. Verder is de inflatietheorie niet puur filosofisch, ze is namelijk (via roodverschuiving) waargenomen. Misschien geen 100% overtuigende bevestiging, maar in elk geval wel een redelijke onderbouwing.
Math-E-Mad-X

Ik verzin niets! Ik stel gewoon vast...
de vraag of men een theorie 'verzint' of 'vast stelt' lijkt me een taalkundige kwestie.
A) B) C) één antwoord.... wat meet ik met die blauwverschuiving dan?

Ook van EM golven in transit?
Ja, ook EM golven in transit, want ook die worden door elektromagnetisme beschreven, en dus de bijbehorende natuurconstanten.

Bovendien, als die blauwverschuiving de enige waarneming zou zijn die jou krimp bevestigd, dan is je theorie volledig equivalent aan de inflatietheorie, alleen beschreven vanuit een ander standpunt.

Dat wil dus zeggen dat je een theorie hebt die niks toevoegt, maar zaken alleen maar ingewikkelder maakt.

Overigens: als de krimp exact beschreven zou kunnen worden door het feit dat deeltjes elkaar via zwaartekracht aantrekken dan zou je theorie wel degelijk iets toevoegen. Je hebt dan immers een nieuw fenomeen verklaart vanuit een oude theorie. Maar dan zul je eerst moeten aantonen dat deze krimp inderdaad exact gelijk is aan de aantrekking veroorzaakt door zwaartekracht. Ik kan je zo al zeggen dat je dat onmogelijk vol kan houden, omdat zwaartekracht op het niveau van atomen belachelijk klein is. Atomen kunnen dus nooit krimpen als gevolg van zwaartekracht.
Math-E-Mad-X

Nog even een opmerking over het meten van krimp of uitdijing:

De uitdijing van het heelal is een fysisisch proces wat in principe rechtstreeks te meten is, dus zonder gebruik te maken van roodverschuiving. Je zou bijvoorbeeld een lichtstraal naar een zeer ver sterrenstelsel kunnen sturen en afwachten hoe lang hij erover doet om terug te kaatsen en zo de afstand meten. Dit is in de praktijk natuurlijk onmogelijk, maar waar het om gaat is dat het in principe mogelijk is, en daarom meer dan alleen filosofie.

Of misschien een iets realistischer voorbeeld: we zouden gebruik kunnen maken van parallax. Deze methode is in de praktijk veel te onnauwkeurig om daadwerkelijk de afstand van sterrenstelsels te bepalen, maar opnieuw geldt dat het in elk geval in principe mogelijk is. Je zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat we ooit een extreem nauwkeurig meetapparaat uitvinden waarmee we de parallax toch nauwkeurig genoeg kunnen meten om dit soort metingen te doen.
Denkertje70

Math-E-Mad-X schreef:Je lijkt hier te suggereren dat de sterke- zwakke- en electromagnetische wisselwerking slechts zijn uitgevonden om de inflatie te verklaren? (althans, dat is mijn interpretatie van je tekst, maar het kan natuurlijk zijn dat ik je verkeerd begrijp)

Nu wel, dat is onzin. Deze krachten zijn uitgevonden en aangetoond(!) om het atoom te beschrijven, volledig onafhankelijk van de inflatietheorie. Met moest immers een reden hebben om te verklaren dat protonen elkaar niet afstoten. Nadat men deze krachten ontdekt en beschreven had kon men uitrekenen hoe sterk deze krachten waren en hoe deze vergelijken met het effect van inflatie. En wat blijkt? Inflatie is een volkomen verwaarloosbaar klein verschijnsel op dit niveau (vele malen kleiner dan de em-krachten waarmee protonen elkaar afstoten of de sterke kernkrachten waarmee de protonen elkaar aantrekken). Het compenseren van de inflatie is dus niet iets wat uitgevonden moest worden om de theorie kloppend te krijgen, maar iets wat sowieso al bestond, onafhankelijk van de inflatie theorie.
Ik zeg niet dat deze uitgevonden zijn, ik begrijp goed genoeg wat de werking is van deze sterke/zwakke/electromag. wisselwerking, maar dat deze OOK worden toegeschreven aan het compenseren van de uitdijing van het heelal, daar kom ik nog op terug!
IK quote: Dus de inflatie-theorie is volledig gebaseerd op een bewijs 'atoom x bewijs A' dat deze ooit anders moet geweest zijn en dat iets (uitdijend heelal) dit bewijs heeft gemanipuleerd tot het bewijs zoals ze nu is.End quote

Sorry, van deze zin begrijp ik helemaal niets.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een roodverschuiving vaststelt van licht dat je ontleed van verre sterrenstelsel en dat je ervan uitgaat dat deze roodverschuiving zo niet is ontstaan, maar dat deze zo geworden is na jarenlang transit en dat IETS deze heeft verandert naar die roodverschuiving die je nu vaststelt. Met welke zekerheid kan de inflatie-theorie zeggen dat deze zo niet is ontstaan in origine? Hetgeen de 'krimp'-theorie er wel vanuit gaat dat deze blauwverschuiving van origine zo is ontstaan! Dit roodverschuiving is toch geen hard bewijs vanuit een veronderstelling?

Het is net zoals een t-rex opgraven en ontdekken dat de kip er van afstamt en er vanuit gaat dat de t-rex dan even groot als een kip geweest moest zijn. Maar dat jarenlang bewaring in de grond deze beenderen heeft doen laten toenemen (geen bewijs)... ik zien hem toen al rondlopen..

(geef toe, toch een beter verhaal dan die olifanten hé)
Sorry, het is absoluut niet mijn bedoeling om je argumenten te bewerken, alleen soms interpreteer ik ze verkeerd. Maar waarom zou ik je argumenten niet mogen proberen te ontkrachten? daar is dit forum toch voor?
Ontkrachten mag natuurlijk, maar om achteraf dan toch toe te geven vind ik een beetje ergerlijk! Je moet begrijpen dat ik ook heel lang heb besteed om dit alles te begrijpen. Ik zou het tof vinden dat je ook even de moeite neemt om mijn standpunt eens te begrijpen vooraleer je iets ontkracht en dan achteraf toch moet toegeven.
Ja, ook EM golven in transit, want ook die worden door elektromagnetisme beschreven, en dus de bijbehorende natuurconstanten.
Dan zitten we hier weer met het probleem in het bestaan-paradox van het heelal, weet je nog dat gedachte experiment waar het atoom kleiner wordt?

Geen van beide kan uitmaken of de ruimte tussen u en het atoom groter word en zo het atoom van u verwijdert, of dat het atoom kleiner word doordat het krimpt. Geen van beide kan uitgesloten worden en zijn relatieve waarnemingen vastgesteld door die rood/blauw verschuiving.

Nu in de inflatie-theorie waar de ruimte uitdijt, compenseren atomen zich tegen die uitdijing door die sterke/zwakke/electromag. wisselwerking. De EM-golven in transit blijven daar gespaard van, anders zouden deze ook krimpen *oeps*, compenseren en zo zal er dan geen roodverschuiving vastgesteld kunnen worden.

Nu in de inflatie-theorie waar materie krimpt ten gevolge van die g-'constante' en ook dus die sterke/zwakke/electromag. wisselwerking, zeg jij dat deze wel invloed hebben op die EM-golven in transit en zou ik dus geen blauwverschuiving kunnen vaststellen?

Wil u mij dit nader verklaren!

Beide moeten met de zelfde natuurwetten beschreven worden anders zijn we in tegenspraak met de RT! (we komen stilaan dichter tot de climax) en zo is het bestaan-paradox van het heelal in gedrang!
Math-E-Mad-X schreef:Nog even een opmerking over het meten van krimp of uitdijing:

De uitdijing van het heelal is een fysisisch proces wat in principe rechtstreeks te meten is, dus zonder gebruik te maken van roodverschuiving. Je zou bijvoorbeeld een lichtstraal naar een zeer ver sterrenstelsel kunnen sturen en afwachten hoe lang hij erover doet om terug te kaatsen en zo de afstand meten. Dit is in de praktijk natuurlijk onmogelijk, maar waar het om gaat is dat het in principe mogelijk is, en daarom meer dan alleen filosofie.

Of misschien een iets realistischer voorbeeld: we zouden gebruik kunnen maken van parallax. Deze methode is in de praktijk veel te onnauwkeurig om daadwerkelijk de afstand van sterrenstelsels te bepalen, maar opnieuw geldt dat het in elk geval in principe mogelijk is. Je zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat we ooit een extreem nauwkeurig meetapparaat uitvinden waarmee we de parallax toch nauwkeurig genoeg kunnen meten om dit soort metingen te doen.
Deze meetresultaten zouden evenzeer van toepassing zijn in de 'krimp'-theorie, je staaft de inflatie-theorie daar niet mee of ontkracht de 'krimp-theorie daar mee.
De inflatietheorie is consistent! Ze spreekt geen enkele waarneming tegen! Bovendien heb ik nooit gezegd dat de inflatietheorie absoluut zeker correct is! Ik zeg alleen dat jou theorie niks toevoegt wat een verbetering vormt. Verder is de inflatietheorie niet puur filosofisch, ze is namelijk (via roodverschuiving) waargenomen. Misschien geen 100% overtuigende bevestiging, maar in elk geval wel een redelijke onderbouwing.
Dat wil dus zeggen dat je een theorie hebt die niks toevoegt, maar zaken alleen maar ingewikkelder maakt.
De inflatie-theorie verklaart meteen volgens jou die roodverschuiving via dus het uitdijen van het heelal zonder daar een verklaring of oorzaak aan te geven.

De 'krimp'-theorie verklaar ook meteen die blauwverschuiving via dus het 'krimpen' van die atomen. Hiermee kan ik ook direct verklaren dat de ruimte die 'relatief lijkt' uit te dijen, ten gronde licht aan het krimpen van onze 'definitie' van afstand die evenredig verkleind met alle materie.

Welke meerwaarde moet ik nog geven?

Het zou niet de eerste keer zijn dat natuurwetten moeten herschreven worden...

HV
Denkertje70

Het zou niet de eerste keer zijn dat natuurwetten moeten herschreven worden...

met natuurwetten bedoel ik theorieën... :-)
Math-E-Mad-X

Denkertje, onze discussie begint zo langzamerhand erg onoverzichtelijk te worden. In plaats van rechtstreeks

in te gaan op je opmerkingen zal ik hier dus even een korte samenvatting geven van jouw theorie en mijn

tegenargumenten. Ik hoop hiermee al je vragen zo veel mogelijk te beantwoorden.

Jouw theorie:

- De uitdijing van het heelal kan volkomen equivalent beschreven worden als een krimpend heelal.

- We kunnen deze krimp verklaren door aan te nemen dat deze krimp simpelweg de zwaartekracht is die alle

sterrenstelsels en deeltjes naar elkaar toe trekt.

- Omdat uitdijing niet verklaart kan worden vanuit de gewone zwaartekrachtstheorie heeft jouw theorie dus

de natuurkunde versimpelt.

Een punt wat ik nog niet helemaal begrijp van jou theorie:

-stel ik meet de doorsnede van een waterstofatoom, laten we zeggen 1 nanaometer en ik ga er vanuit dat deze

meting perfect is, er is dus geen sprake van meetonnauwkeurigheden. En stel nu dat ik een tijdje later

nog een keer deze meting doe, wat is dan de uitkomst? Opnieuw 1 nanometer? of meet ik nu een waarde die

iets kleiner is dan 1 nanometer?

Punten waarop ik het met je eens ben:

- Uitdijing kan inderdaad volkomen equivalent beschreven worden door een krimp-theorie, mits alle

natuurconstanten op exact de juiste manier meeschalen.

- Het is allerminst duidelijk of de uitdijing van het heelal daadwerkelijk bestaat, omdat we ze alleen nog

maar via roodverschuiving gemeten hebben. We zouden dus best een andere verklaring voor deze

roodverschuiving kunnen vinden die de inflatietheorie onderuit haalt.

Mijn bezwaren tegen jouw theorie:

- In feite maakt jou theorie de natuurkunde helemaal niet simpeler. Weliswaar kun je de roodverschuiving

nu verklaren door de gewone zwaartekrachtstheorie die al bekend was, maar daarvoor in de plaats komt

een mysterieuze herschaling van de natuurconstanten. Het herschalen van de natuurconstanten wordt niet

voorspelt door de huidige zwaartekrachtstheorie en dus wordt jou doel (het volledig herleiden van

roodverschuiving uit de bekende zwaartekrachtstheorie) niet gerealiseerd. Je vervangt het ene probleem

door een minstens zo ingewikkeld ander probleem.

- Je hebt nog totaal niet laten zien dat de krimp inderdaad beschreven kan worden vanuit de zwaartekrachts-

theorie. De zwaartekrachts theorie zegt namelijk niet alleen dat objecten elkaar aantrekken, maar voorspelt

ook exact HOE hard ze elkaar aantrekken. Als jij beweert dat roodverschuiving door zwaartekracht veroorzaakt

wordt, dan zul je toch echt moeten laten zien dat de mate waarin sterrenstelsels en atomen elkaar aantrekken

exact gelijk is aan de mate waarin golflengtes langer worden. Anders heb je geen enkel verband tussen

jou krimp en het langer worden van de golflengtes aangetoond. Ik kan het zelf niet narekenen, maar het lijkt

me ontzettend sterk dat je deze vergelijkingen kloppend gaat krijgen, omdat de zwaartekracht op atomaire

schaal geen enkele rol speelt en dus onmogelijk krimpende atomen kan veroorzaken.

- De QM voorspelt dat een atoom een bepaalde afmeting heeft. Dit kun je zelf na gaan door de Schrodinger

vergelijking op te lossen. Bijvoorbeeld: hij voorspelt dat een atoom een doorsnede van 1 nanometer heeft

(dit is slechts een voorbeeld, geloof dat de echte doorsnede een factor 10 lager ligt, maar dat doet er

even niet toe) Als jou theorie voorspelt dat de meting van een atoom een een tijdje later een lagere waarde

geeft, dan zullen we de vergelijkingen van de QM aan moeten passen, wat je theorie alleen maar nog

ingewikkelder maakt.

- Zelfs als je de hele natuurkunde zodanig zou beschrijven dat je een krimpend heelal krijgt met een

consistente natuurkunde, dan nog zou je theorie niet kloppen, omdat lichtgolven net zo hard mee zouden

krimpen.

Nog een paar laatste opmerkingen:

-Als jou theorie voorspelt dat de meting van een waterstofatoom altijd 1 nanometer blijft geven, dan

is je theorie fundamenteel anders dan de inflatietheorie, want inflatie voorspelt wel degelijk dat we de

afstanden tot sterrenstelsels groter zouden zien worden als we nauwkeurig genoeg konden meten.

Opmerkingen in de trant van "de argumenten voor inflatie zijn evenzeer van toepassing op mijn theorie"

zoals je in je laatste post min of meer zegt kloppen dan niet meer.

- Ik ga niet in op vragen als "kun je mij even uitleggen hoe natuurconstanten samenhangen met golflengtes?"

of "kun jij even voor mij bewijzen dat dit en dat in de inflatietheorie klopt?" Hiervoor heb ik drie redenen:

1) dit zijn zeer ingewikkelde zaken, niet voor niets wordt de studie theoretische natuurkunde als één

van de zwaarste studies beschouwd. Je kan niet verwachten dat ik jou dat 'effetjes' uit ga leggen,

bovendien weet ik daar zelf de details ook niet meer van.

2) dit kun je in ieder natuurkunde studieboek terugvinden en hier zijn talloze artikelen over geschreven.

Daar heb ik dus helemaal niets aan toe te voegen. Je kunt het zelf zo nazoeken als je wil.

3) waarom zou IK dat moeten doen? jij probeert hier toch een revolutionaire theorie neer te zetten? dan is

het toch JOU taak om dat soort dingen uit te gaan zoeken? ik steek al meer dan genoeg tijd in dit topic, en

dat doe ik puur voor de lol, ik heb er verder niks aan. Ik ga niet nog meer vrije tijd opgeven om jou aan

een theorie helpen. Ik vind het heel leuk om met je mee te denken en dingen uit te leggen, maar er zijn

grenzen. Als je de geschiedenis in wil gaan als een geniaal natuurkundige zul je daar wel wat werk

voor moeten verrichten, je kunt nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Ik wens je verder veel succes met je theorie, als je nog vragen hebt ben ik zeker bereid om er naar

te kijken.

Terug naar “Ruimtefysica”