Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Beautiful Nightmare
Artikelen: 0

Re: Waar en hoe kun je sterrenkunde studeren?

Ik heb ooit een zogeheten colloquiem doctum gedaan. (Universiteit Amsterdam) Je moet meen ik wel minimaal 21 jaar zijn. Je krijgt dan, afhankelijk van je precieze opleiding, een aantal VWO-examens. Als je ze haalt, kun je naar de universiteit.

Neem voor informatie hierover contact op met de universiteit van je keuze... En hou er rekening mee: de examens vallen tegelijk met de overige VWO-examens.

(bestaat VWO nog wel..?)

Succes!

zie ook: http://www.studeren.uva.nl/colloquiumdoctum/
Wouter_Masselink

[of-topic] Ja VWO bestaat nog gewoon (net zoals de HAVO). De MAVO is niet meer, dit is nu VMBO [/of-topic]
"Meep meep meep." Beaker
Guido

Oke bedankt voor het antwoord

Maar als je Vmbo hebt gedaan en je krijgt een aantal Vwo exames, dan is de kans van slagen toch erg weinig

Want het niveau verschil tussen Vmbo en Vwo is wel groot
Guido

Maar dat gaat voot mij niet echt op of ik zou 4 jaar moeten wachten want ik ben 17 jaar

Ik las op de UvA site ook iets over een beta opleiding

Dat is ook voor mensen die onvoldoende of geen goed vooropleiding hebben

Alleen snap ik dit niet helemaal

Kan iemand mij daar nader uitleg over geven?

Alvast bedankt

Mvg Guido
OneStepForward

Van vmbo naar universiteit is theoretisch wel mogelijk hoor.

De beste manier zou denk zijn om eerst naar het mbo te gaan, daar iets wat het dichtste in de buurt (wat in dit geval iets wat naar natuurkunde ruikt is) komt uit te kiezen.

Vervolgens ga je naar het HBO. Dan kies je bijvoorbeeld een natuurkunde opleiding.

Dan haal je je Properdeuse en heb je toegang tot de universiteit.

Zo simpel lijkt het.

Of, wat heel misschien ook kan is gewoon je bachelor halen op het hbo en dan vervolgens kijken of er ergens een master sterrenkunde oid is.

Ik weet dat sommige HBO's iets aanbieden waardoor je gewoon de master in kan stromen in het WO (mits je ipv een minor verdieping gaat kiezen), maar ik heb geen flauw idee of dat voor zoiets als sterrenkunde bestaat.

Het voordeel daarvan is dat als je dan toch het wo niet trekt, je iig een papiertje hebt waar mee je aan het werk kan.

Maar goed, theoretisch kan het allemaal.

Alleen moet je je afvragen of je zin hebt om eerst zo'n 4 a 5 jaar iets anders doet tot je eindelijk aan je gewilde opleiding kan beginnen.

En nog het belangrijkste: Kun je het wel aan?

Dat zul je wel zeker erg in overweging moeten nemen.

Van vmbo naar wo is toch een hele grote stap.

Maar goed, je kunt altijd een leuke mbo opleiding volgen en na die opleiding kun je altijd nog zien wat je wilt gaan doen. Dat diploma heb je dan iig.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Anonymous

Guido schreef:Maar dat gaat voot mij niet echt op of ik zou 4 jaar moeten wachten want ik ben 17 jaar  

Ik las op de UvA site ook iets over een beta opleiding

Dat is ook voor mensen die onvoldoende of geen goed vooropleiding hebben  

Alleen snap ik dit niet helemaal

Kan iemand mij daar nader uitleg over geven?

Alvast bedankt

Mvg Guido
Je kunt losse VWO-vakken als wiskunde en natuurkunde halen, en daarmee naar de universiteit gaan. Alleen betwijfel ik sterk of een VMBO'er een studie als sterrenkunde of natuurkunde aan kan; zelfs HBO-instromers hebben veel moeite met natuurkunde op het WO. Tenminste, dat is mijn ervaring. Maar als het je leuk lijkt: begin er es aan, en kijk hoe ver je komt :shock:
Onzejozef

Inderdaad. Het verbaasd mij een beetje dat iedereen de mogelijkheden ziet, maar niet de onmogelijkheden.

Met alle respect, maar als je VMBO niveau hebt, moet je niet naar de universiteit willen. Het is een heel mooi streven om het beste uit jezelf te halen, dat verdient niets dan lof. Maar blijf reëel.

Waar VMBO-ers moeite mee hebben, is iets wat universitairen als triviaal beschouwen. Als je een universiteit aankunt, zit je met je 17 jaar al lang niet meer op het VMBO. Mensen die op een universiteit zitten houden van nadenken, en hebben zker geen moeite met alledaagse dingen begrijpen.

Voor alle duidelijkheid: dit is niet iemand afkraken, maar een realistisch beeld scheppen van de werkelijkheid.
OneStepForward

Met alle respect, maar als je VMBO niveau hebt, moet je niet naar de universiteit willen. Het is een heel mooi streven om het beste uit jezelf te halen, dat verdient niets dan lof. Maar blijf reëel.  
Vaak zul je gelijk hebben, maar niet altijd.

Ik ken wel mensen waar het mee gelukt is.

En zelf heb ik in een grijs verleden ook mavo gedaan en heb het nu op het hbo dus danig moeilijk dat ik van plan ben er na m'n bachelor een master aan de uni er achter aan te plakken.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Onzejozef

Natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel. Maar ik denk tevens ook dat er een verschil is in niveau's van de opleidingen.

Zo denk ik dat iedereen de studie Japankunde wel aan kan, maar theoretische wiskunde word al een stuk listiger. Terwijl beide universitaire studies zijn.
skyguy

Voor wiskunde moet je er echt goed in zijn. Ik ben er bijvoorbeeld helemaal niet goed in. Maar in natuurkunde en scheikunde ben ik wel weer redelijk goed.

Waar je goed en niet goed in bent is toch bij iedereen verschillend lijkt me.
Anonymous

Onzejozef schreef:Met alle respect, maar als je VMBO niveau hebt, moet je niet naar de universiteit willen. Het is een heel mooi streven om het beste uit jezelf te halen, dat verdient niets dan lof. Maar blijf reëel.  
Vaak zul je gelijk hebben, maar niet altijd.

Ik ken wel mensen waar het mee gelukt is.

En zelf heb ik in een grijs verleden ook mavo gedaan en heb het nu op het hbo dus danig moeilijk dat ik van plan ben er na m'n bachelor een master aan de uni er achter aan te plakken.

Natuurlijk, ik ken ook mensen die van het MBO naar de universiteit zijn gegaan. Maar dat zijn geen studies sterrenkunde of theoretische natuurkunde. Bij technische studies zijn dat voornamelijk scheikunde ed, en daar krijg je een aanzienlijk kleiner deel wiskunde.
Antoon

Je kan vanaf het MBO met een technische opleiding naar HBO technische natuurkunde.

Met een propedeuse van deze opleiding als deze onder de WHW valt. kun je op de universiteit een bachelor Ster en natuurkunde doen. Hiermee kun je zelfs (als je nog wat extra over velden erbij leert) zelfs theoretische natuurkunde doen. Ik kan je mijn onderzoek na sturen als je zekerheid hier van wilt.

Toch wil ik benadrukken dat je wel veel intresse moet tonen en het niet bij de MBO opleiding alleen moet laten als je daar studeerd . maar veel exrta zal moeten doen.

Ik ken namelijk iemand met een technische MBO opleiding en als ik kijk wat hij moet leren dan weet ik dat hij nog een hoop moet leren om op het niveau te komen om naar HBO te kunnen. en zeker als je daarna naar de universiteit wilt.
Johan_vd

Je kan vanaf het MBO met een technische opleiding naar HBO technische natuurkunde.  

Je kan met een specifieke MBO opleiding (niveau 4), bijv. een technische opleiding, bijna iedere denkbare HBO-studie volgen. Het is alleen wel handig als het iets in de richting zit...
OneStepForward

Idd, maakt het wat makkelijker.

En tevens heb je kans dat je voor bepaalde modules vrijstelling krijgt.
Marco van Woerden

Succes met het vinden van een geschikte opleiding Guido!
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”