![Knipoog :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Was niet echt een onzin post, kging gewoon even in op jouw onze, statistiek is wiskunde, hie je het nu draait of keertEn wat draag jij nu bij van commentaar met deze zinloze post off topic?Cycloon schreef:Wat noem jij dan echte wiskunde ? wiskunde is toch altijd logisch denken, verbanden zoeken en formules toepassen ? (bijna altijd dan)
In mijn school was wiskunde (vanaf het 5de middelbaar) zelfs formules construeren en zeer abstract denken wat ik niet vergelijkbaar vind met statistiek die ik nu krijg.
De enige wiskunde van het middelbare onderwijs die ik nodig had voor het vak statistiek was kansrekenen...abyssus schreef:Dus als je Statistiek onder de knie wil krijgen, hoef ik me dan verder niet te verdiepen in het zgn. 'andere soort' Wiskunde?
Kan ik zonder enige (relevante) voorkennis beginnen aan Statistiek?
mijn vader vertelde me dat het wel degelijk lastige wiskunde is. maar psychologen hoeven het alleen maar toe te kunnen passen. Daarom zijn de methodes die ze leren ook niet helemaal waterdicht. dat was ook de reden waarom mijn moeder's (psycholoog) afstudeeronderzoek aanvankelijk niet klopte. mijn vader (hij had toen kanidaats natuurkunde af en wist daarom wel wat van wiskunde) zag wel dat het fout was maar kon net zeggen wat, dus bracht hij het naar zijn satistiekdocent en toen is het toch nog goedgekomen.Of het nu wiskunde is of niet? Ik denk dat de essentie is dat het geen abstracte wiskunde is..
Duidelijk dat jij ook nog geen kaas hebt gegeten van statistiek?!de methodes die ze leren ook niet helemaal waterdicht. dat was ook de reden waarom mijn moeder's (psycholoog) afstudeeronderzoek aanvankelijk niet klopteMrtn schreef:Of het nu wiskunde is of niet? Ik denk dat de essentie is dat het geen abstracte wiskunde is..
mijn vader vertelde me dat het wel degelijk lastige wiskunde is. maar psychologen hoeven het alleen maar toe te kunnen passen. Daarom zijn de methodes die ze leren ook niet helemaal waterdicht. dat was ook de reden waarom mijn moeder's (psycholoog) afstudeeronderzoek aanvankelijk niet klopte. mijn vader (hij had toen kanidaats natuurkunde af en wist daarom wel wat van wiskunde) zag wel dat het fout was maar kon net zeggen wat, dus bracht hij het naar zijn satistiekdocent en toen is het toch nog goedgekomen.
ik herhaal alleen maar wat mijn vader en moeder me verteld hebben. En nee, ik heb er inderdaad geen verstand van (ben maar een vwo scholier).Napoleon Dynamite schreef:Duidelijk dat jij ook nog geen kaas hebt gegeten van statistiek?!
Bij psychologie is het nu eenmaal zeer moeilijk om harde cijfers uit de steekproeven te halen. De methodes die wij gebruiken, gebruiken natuurwetenschappers evenzeer.
En oh ja, mijn generatiestudiegenoten moeten niet alleen maar toepassen!
goh. dat had ik je zo ook nog wel kunnen vertellen.Bedankt voor je reactie, kzal maar eens wat beter op gaan letten met wisknudde en mn werk bijhouden (dat zal allicht van pas komen later, ook al ligt het misschien niet volledig op een lijn met statistiek)
zal ik doengoh. dat had ik je zo ook nog wel kunnen vertellen.Saskia. schreef:Bedankt voor je reactie, kzal maar eens wat beter op gaan letten met wisknudde en mn werk bijhouden (dat zal allicht van pas komen later, ook al ligt het misschien niet volledig op een lijn met statistiek)
Als je hulp nodig hebt vraag je het maar aan je vriend
arizona schreef:Heb (misschien wel een domme) vraag: als je ontwikkelingspsychologie wilt gaan studeren, moet je dan eerst afgestudeerd zijn in psychologie of kun je daar meteen mee beginnen?
alvast bedankt!