Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Deeltjes reizen sneller dan het licht?

In 24h draait de wereld 40000km, in 14ms is dat 4,62m op de evenaar. Niet genoeg dus. Bovendien werden ze bijna Noord-Zuid afgeschoten, niet Oost-West

Voor een zeer ruwe schatting van de orde van grootte, vind ik dat best een bemoedigend resultaat. Het gaat ook om de hypotenusa.
Marko

Zelfs met de ordegrootte zit je fout.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
bartju1234

Als het waar is dat de neutrino's sneller ging dan de snelheid van het licht, betekend het dan dat andere materie ook die snelheid kan halen??
DePurpereWolf

Als het waar is dat de neutrino's sneller ging dan de snelheid van het licht, betekend het dan dat andere materie ook die snelheid kan halen??
Nee.

We hebben waarschijnlijk te maken met een uitzondering voor neutrino's. Neutrino's is geen materie zoals neutronen, protronen of neutronen waar jij en ik van zijn gemaakt.
eendavid

OPERA stelt zich hier wel erg kwetsbaar op. Dat is altijd leuk, maar zoals je kan zien in
Dat is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Als ze massa hebben, is die heel erg klein.
Het staat experimenteel vast dat neutrino's (of beter: ten minste één massa-eigentoestand onder hen) massa hebben. Zie hier, ihb vergelijking 37.
Bartjes

OPERA stelt zich hier wel erg kwetsbaar op. Dat is altijd leuk, maar zoals je kan zien in de preprint hebben ze hun werk goed gedaan. Ze meten de afstand bijvoorbeeld tot op 20cm nauwkeurig (en nemen een 7cm verschuiving waar tgv de Italië-aardbeving!). Het lijkt me straf dat ze hiermee de afstand tussen CERN en Gran Sasso bedoelen, en niet de afstand bedoelen die wordt afgelegd. Ten slotte gaat het om een bundel neutrino's, die ze in de juiste richting moeten sturen om in GS toe te komen. De mensen die deze berekeningen uitvoerden vormen zelf een onderdeel van OPERA. Maar het kan altijd (cfr. NASA's eenhedenfout), en je kan zo'n dingen zelf altijd uitvogelen. Vermoedelijk is er een fout die iets subtieler ligt, er zijn wel 1000 fouten waarop je kan speculeren, zonder de correctie te leveren levert dat niet veel op.
Mogelijk lees ik er overheen, maar de afstand in een niet met de aarde meedraaiend referentiesysteem kan je niet enkel op de aardkorst zelf uitmeten, deze is immers mede-afhankelijk van de reistijd. Dat vind ik niet in het bestandje terug.

Waarschijnlijk gaat men ervan uit dat de effecten van de draaiing en zwaartekracht van de aarde verwaarloosbaar zijn. Of dat juist is, blijft voor mij voorlopig nog even de vraag.
DePurpereWolf

de locaties van beide punten word met GPS in de gaten gehouden. Ik denk dat die afstand wel correct word gemeten. Dan is enkel de andere meting die van tijd, deze is met atoomklokken ook erg makkelijk te meten.

Elke zwaartekracht of ander indirecte effecten kunnen deze parameters niet veranderen.

Het is als zeggen, ik reed met 150 km/h van Eindhoven naar Amsterdam.

Weet je dat wel zeker, want je had de wind in de rug.

Verder is deze meting ook erg makkelijk na te doen met licht. Je hebt enkel een goede laser nodig. We doen het naar de maan. En wat ik type heeft ook megameters afgelegd voordat je het kan lezen. Een voordehand liggend effect kan ik dus niet bedenken.

Het is of een meetfout (materiaalfout), of een nieuw natuurlijkverschijnsel. Ik hoop dat het niet een fout in de meetprincipe is, want dan is het wel de fail van het jaar.
Bartjes

DePurpereWolf schreef:de locaties van beide punten word met GPS in de gaten gehouden. Ik denk dat die afstand wel correct word gemeten. Dan is enkel de andere meting die van tijd, deze is met atoomklokken ook erg makkelijk te meten.

Elke zwaartekracht of ander indirecte effecten kunnen deze parameters niet veranderen.
De neutrino's moeten niet alleen de afstand tussen de twee laboratoria afleggen, maar ook nog de afstand die het laboratorium van aankomst door het draaien van de aarde tijdens hun reis inmiddels heeft afgelegd.

Kortom: het draaiende systeem van de aardkorst met daarop de twee laboratoria is géén inertiaalstelsel. De zwaartekracht vormt nog een extra complicerende factor. Mijn vermoeden is dat de speciale relativiteitstheorie hier voor een exacte berekening tekort schiet, en de resultaten m.b.v. de algemene relativiteitstheorie moeten worden verklaard. - Er vanuit gaande dat er geen meetfout is gemaakt.
317070

Kortom: het draaiende systeem van de aardkorst met daarop de twee laboratoria is géén inertiaalstelsel. De zwaartekracht vormt nog een extra complicerende factor. Mijn vermoeden is dat de speciale relativiteitstheorie hier voor een exacte berekening tekort schiet, en de resultaten m.b.v. de algemene relativiteitstheorie moeten worden verklaard. - Er vanuit gaande dat er geen meetfout is gemaakt.
Goh, misschien gewoon voor de duidelijkheid: het gemeten verschil is echt ENORM. Het is niet zomaar een minuscuul beetje.

En, lees eerst eens het artikel op arXiv zou ik zeggen: het ziet er erg begrijpelijk uit met veel schema's. Er wordt ook uitgelegd hoe men die afstand precies heeft gemeten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes

En, lees eerst eens het artikel op arXiv zou ik zeggen: het ziet er erg begrijpelijk uit met veel schema's. Er wordt ook uitgelegd hoe men die afstand precies heeft gemeten.

Heb ik al gedaan. Mijn voorlopige conclusie daaruit is dat men met de draaiing en zwaartekracht van de aarde geen rekening houdt. Zoals ik al schreef: mogelijk lees ik er overheen. Maar help mij dan uit de droom, en geef een citaat waaruit blijkt dat men daar wel rekening mee houdt.
DePurpereWolf

De neutrino's moeten niet alleen de afstand tussen de twee laboratoria afleggen, maar ook nog de afstand die het laboratorium van aankomst door het draaien van de aarde tijdens hun reis inmiddels heeft afgelegd.

Zou dit dan niet een langere reistijd geven? En dus een snelheid lager dan die van het licht?
Bartjes

Zou dit dan niet een langere reistijd geven? En dus een snelheid lager dan die van het licht?

Dat ligt eraan hoe de locatie van de laboratoria op de aardbol precies is. Draait het laboratorium van aankomst de neutrino's wel of niet tegemoet. Het lijkt mijzelf ook sterk dat men daar geen rekening mee heeft gehouden. Waarschijnlijker is - volgens mij - dat men het systeem van de twee laboratoria ten onrechte als een inertiaalstelsel heeft beschouwd. Meestal gaat dat goed, maar de twee laboratoria tezamen zijn nu wel een héél groot laboratorium!
317070

Dat ligt eraan hoe de locatie van de laboratoria op de aardbol precies is. Draait het laboratorium van aankomst de neutrino's wel of niet tegemoet. Het lijkt mijzelf ook sterk dat men daar geen rekening mee heeft gehouden. Waarschijnlijker is - volgens mij - dat men het systeem van de twee laboratoria ten onrechte als een inertiaalstelsel heeft beschouwd. Meestal gaat dat goed, maar de twee laboratoria tezamen zijn nu wel een héél groot laboratorium!
Ik heb blijkbaar compleet verkeerd gerekend eerder. (haakjes vergeten ;) )De draaiing van de aarde op de evenaar in de 1µs dat het neutrino er over doet, is 463µm. Iets te weinig om het verschil van 18m te verklaren.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Mit1mit2

http://static.arxiv.org/pdf/1109.4897.pdf

Ik moet zeggen... ze staan behoorlijk stevig in hun schoenen.
Bartjes

Ik heb blijkbaar compleet verkeerd gerekend eerder. (haakjes vergeten ;) )De draaiing van de aarde op de evenaar in de 1µs dat het neutrino er over doet, is 463µm. Iets te weinig om het verschil van 18m te verklaren.

Hoe kom je aan de 1µs ?

Terug naar “Natuurkunde”