Het relatief priem zijn a² en 24 bewijs je moeilijker dan nodig hoor. Heb je mijn argument hierboven gezien?
En je laatste zin "dit is equivalent met"... Waarom?
Oh wacht, die equivalentie geldt niet, er moet nog een p bij:Drieske schreef:Het relatief priem zijn a² en 24 bewijs je moeilijker dan nodig hoor. Heb je mijn argument hierboven gezien?
En je laatste zin "dit is equivalent met"... Waarom?
Wel, je hebt dus de ontbinding in priemfactoren. Ben je hiermee bekend?En ik heb het argument nu gezien, maar ik volg het niet helemaal...
Wel, je hebt dus de ontbinding in priemfactoren. Ben je hiermee bekend?
Okee . Je hebt dus\(a = p_1^{a_1} \cdots p_n^{a_n}\)met de p's priemgetallen en de a's natuurlijke getallen. Dan heb je ook dat\(a^2 = p_1^{2a_1} \cdots p_n^{2a_n}.\)Dus de priemfactoren veranderen niet. Zie je nu waarom a² relatief priem moet zijn als a dat is?
Ben je het ermee eens dat je moet bewijzen dat (a²-1) deelbaar is door 24?
Schrijf nu eens (a²-1) = (a-1)(a+1). Kun je hier iets mee?
Aha, dus we stellen nu dat a niet deelbaar is door 3. Dan:Drieske schreef:Ik probeer het allemaal even zo inzichtelijk mogelijk te benaderen. Als je weet dat a noch door 2 noch door 3 noch door 4 deelbaar is. Wat kun je dan zeggen over (a-1) én (a+1)?
Ik zal je hierin alvast even op weg helpen. Daar a niet door 2 deelbaar is, is a oneven. Dus a-1 en a+1 zijn even. Dus deelbaar door 2. Bijgevolg is (a-1)(a+1) deelbaar door 4. Kun jij doorgaan?
Als je dat hebt, kun je dat uiteraard. Immers is 24=2*3*4. Maar momenteel hebben we nog maar 3 en 4 hè...