Choppa
Artikelen: 0

Re: Versterker + inverter

Ok dus dit heb ik nu:

Afbeelding

en hij geeft standaard 12V als de inverter niet is aangesloten, als ie wel is aangesloten rond de 9V en de lampen gaan niet aan.
sillyconmarc
Lorentziaan

Choppa schreef:Ok dus dit heb ik nu:

Afbeelding

en hij geeft standaard 12V als de inverter niet is aangesloten, als ie wel is aangesloten rond de 9V en de lampen gaan niet aan.
Waarschijnlijk wordt de transistor niet ver genoeg opengestuurd. De BD139 heeft een versterkingsfactor tussen 40 en 160. Je zal dus de basisstroom moeten verhogen. Je moet er ook voor zorgen dat de stroom voldoende lang blijft vloeien om de inverter tijd te geven op te starten en je lampen te ontsteken.

Je kan proberen R te verlagen tot 2k2 om de basisstroom op 5mA te brengen.

Het is natuurlijk een uitdaging om met maar 3 onderdelen een werkende schakeling the bouwen. :-)
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270
Choppa

sillyconmarc schreef:Waarschijnlijk wordt de transistor niet ver genoeg opengestuurd. De BD139 heeft een versterkingsfactor tussen 40 en 160. Je zal dus de basisstroom moeten verhogen. Je moet er ook voor zorgen dat de stroom voldoende lang blijft vloeien om de inverter tijd te geven op te starten en je lampen te ontsteken.

Je kan proberen R te verlagen tot 2k2 om de basisstroom op 5mA te brengen.

Het is natuurlijk een uitdaging om met maar 3 onderdelen een werkende schakeling the bouwen. :-)
Ok, net getest, en hij doet het wederom wel met ledjes, maar niet met de lampen. Ik heb trouwens geen mosfet, zou dat het probleem verhelpen? of zou de inverter gewoon geen spanning lager dan 12V toestaan (mijn oude, kapotte inverter deed dit wel onder een fan controller.. ik weet niet of dat veel verschil uit maakt)
sillyconmarc
Lorentziaan

Ok, net getest, en hij doet het wederom wel met ledjes, maar niet met de lampen. Ik heb trouwens geen mosfet, zou dat het probleem verhelpen? of zou de inverter gewoon geen spanning lager dan 12V toestaan (mijn oude, kapotte inverter deed dit wel onder een fan controller.. ik weet niet of dat veel verschil uit maakt)
Dus ook niet zonder ingangssignaal? Want in dat geval moet de transistor opengestuurd worden en de inverter moet ongeveer 11.5V krijgen. Kan je dat eens nameten? R mag ook nog veel kleiner om de transistor verder uit te sturen.

Een MOSFET heeft het voordeel dat de weerstand maar enkele milli-ohm is, en dus het spanningsverlies bijna nul, bij volledige uitsturing.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270

Terug naar “Elektrotechniek”