Het is inderdaad een factor die van invloed zal zijn, goed kritisch gedacht, alleen zóveel verandert die warmtecapaciteit van water nou ook weer niet over een gebied van enkele tientallen graden zodat die fout in het niet valt bij andere.
Ik ken je opstelling niet, maar ik vermoed dat een vollere of legere calorimeter een verschil zou kunnen maken in hoe efficiënt warmte kan worden overgedragen aan het water (groter contactoppervlak?). Belangrijkste lijkt mij, dat bij een geringere hoeveelheid water het temperatuurverschil tussen water en hete verbrandingsgassen gemiddeld geringer zal zijn waardoor dus een kleinere warmtestroom van gas naar water ontstaat. Maak je calorimeter bijna leeg, en de wand van je calorimeter wordt gloeiend heet en op den duur bijna net zo heet als het rookgas dat er langsstroomt waardoor er dus nauwelijks meer warmteoverdracht optreedt.
Om dit proefje met uitwendige (dwz buiten eht watervat zelf plaatsvindende) verbranding redelijk uit te voeren heb je trouwens een calorimeter met een nogal bijzondere vorm nodig, een "vulkaan", zeg maar ruwweg zoiets (langsdoorsnede):