Code: Selecteer alles
1 2 3 4 5
| | | | |
v v v v v
2 3 4 5 1
| | | | |
v v v v v
3 4 5 1 2
| | | | |
v v v v v
4 5 1 2 3
| | | | |
v v v v v
5 1 2 3 4
| | | | |
v v v v v
1 2 3 4 5
Code: Selecteer alles
1 2 3 4 5
| | | | |
v v v v v
2 3 4 5 1
| | | | |
v v v v v
3 4 5 1 2
| | | | |
v v v v v
4 5 1 2 3
| | | | |
v v v v v
5 1 2 3 4
| | | | |
v v v v v
1 2 3 4 5
Even opnieuw beginnen. Ik heb wat foutjes gemaakt in mijn vorige post. Je voorbeeld is geen goed voorbeeld. Want ((12345)(67))^5 is niet de identieke. En dat moest wel zo zijn. Ook is ((12345))^5 niet weer (12345), maar wél de identieke. Ik hoop dat ik hiermee de verwarring recht kan zetten. Als je de 5 cykels na elkaar toepast, zie je dit ook.
als s^5 = id, dan is de lengte van een cyclus 5, want s^5 de eerste mogelijkheid om id terug te verkrijgen. Voor s=1,2,3,4 kan geen volledige cyclus worden doorlopen zodat de permutatie weer bij 1 is.Drieske schreef:Inderdaad. Maar dat is dus geen goed voorbeeld . Je ziet dat (12345) wel een goed voorbeeld is? Verlies het gevraagde niet uit het oog. Dat is: zoek een cykel s zodat s^5 = id...
En in 2 is dat: bewijs dat s^5 = id als en slechts als s een cykel is van lengte 5.
Dat klopt...Als s een cykel is van lengte 5, dan wordt na 5 permutaties de originele weer terugverkregen, hieruit volgt dat s^5 = id
Dit niet volledig. Om te beginnen: s=1 is geen permutatie, maar dat terzijde. Heb je al gezien dat elke permutatie kan geschreven worden als twee aan twee disjuncte cykels? Zoja, moet je dat opmerken. Zonee, moet je nog bewijzen dat elke permutatie te schrijven valt zo. Immers ga je daar impliciet van uit in je bewijs.als s^5 = id, dan is de lengte van een cyclus 5, want s^5 de eerste mogelijkheid om id terug te verkrijgen. Voor s=1,2,3,4 kan geen volledige cyclus worden doorlopen zodat de permutatie weer bij 1 is.
Ja, dat leek me inderdaad wel duidelijk.Dit niet volledig. Om te beginnen: s=1 is geen permutatie, maar dat terzijde. Heb je al gezien dat elke permutatie kan geschreven worden als twee aan twee disjuncte cykels? Zoja, moet je dat opmerken. Zonee, moet je nog bewijzen dat elke permutatie te schrijven valt zo. Immers ga je daar impliciet van uit in je bewijs.
Logisch ja, maar dient het nog ergens specifiek voor?Overigens alvast een algemener balletje opwerpen: als s een cykel is van lengte k, dan is de orde van de cykel s gelijk aan k (dus s^k = id).
Je hebt dat dus gezien? Ik zou het er bij zetten ja. Je moet tonen dat je het weet. Immers kan een prof niet weten of jij iets weet en het vanzelfsprekend vindt, of het vergeten bent .Jaimy11 schreef:Ja, dat leek me inderdaad wel duidelijk.
Dus als ik dat er bij had gezet was het wel in orde geweest?
Wat bedoel hiermee? Of cykels een nut dienen?Logisch ja, maar dient het nog ergens specifiek voor?
Wat bedoel hiermee? Of cykels een nut dienen?
Oke dat begrijp ikDrieske schreef:Van mijn kant is het een observatie . Het is ook niet iets wat gevraagd werd ofzo. Voor jou kan het eventueel een goede oefening zijn.
Je kunt dat nog algemener maken. Schrijf een permutatie in zijn disjuncte cykelschrijfwijze: s1 s2 ... sk, dan is de orde hiervan gelijk aan het kgv van de lengtes van de cykels. Voorbeeld: de orde van (12345)(67) is 10 omdat kgv(5, 2) = 10.
Ok, dus eigelijk een triviaal antwoord.Dat vind je vrij rap op internet (en is een kwestie van combinatoriek) . Zie bijv wiki (een k-cykel is een cykel van lengte k).