Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
StrangeQuark
Artikelen: 0

Re: Waarom is de lichtsnelheid constant?

Sowieso ben ik sterk van mening dat je met natuurwetenschappelijke theorieen het woordje "bewijzen" achterwege moet laten. Je kunt niks bewijzen. Je kunt alleen falsificeren.
Vaak ben ik het met je eens, maar zodra je doormiddel van zwaartekracht kromming in de ruimte zou meten, zoals bijvoorbeeld de GRAAL gaat doen in Leiden (als het goed is), dan heb je toch bewezen dat de ruimte kromming kan ondervinden door zwaartekrachtsinvloeden?
De fotonen stuieren als flipperballen tussen de atomen door. Ze gaan dus niet in een rechte lijn.
De fotonen gaan niet stuiterend tussen allerlei atomen door. De fotonen gaan in een rechte lijn zolang het kan en zodra ze een atoom tegen komen crashen ze in het atoom en dat brengt het electron in een hogere baan of in een staat van trilling (afhankelijk van de frequentie van het foton en van het type atoom). Zowel de trilling als de aangelegenheid van het van een hogere baan naar een lagere baan gaan zorgt ervoor dat het atoom een foton uitstraalt in een willekeurige richting. Doormiddel van constructieve (in de richting van de straal) en destructieve (de andere kanten dus links rechts en naar achteren) interferentie lijkt het alsof de fotonen in een rechte straal gaan. Maar eigenlijk worden ze uitgedooft in alle richtingen behalve in de richting die met de straal meegaat. De interferentie en het aanslaan van atomen ed. veroorzaakt een bepaald fase verschil tussen de fotonen die net langs het atoom gingen en vol tegen het atoom opknalde, en dat fase verschil zorgt voor een zogenaamde brekingsindex. Dit verklaart ook waarom brekingsindex golflengte en dichtheid afhankelijk zijn.

Het is een zeikpuntje maar je moet niet voor je zien dat een foton stuitert van atoom naar atoom en aan de andere kant er vrolijk weer uit komt.

Om weer terug te komen op het topic. Tot op heden is er volgens mij geen reden. Er is dus niet een reden dat omdat bepaalde natuur constanten een bepaalde waarde hebben dat daardoor de lichtsnelheid op die snelheid zit. Maar zelfs als zouden we dat kunnen verklaren dan nog, verleg je het probleem naar andere constanten. Je houd altijd een stuk of dertig of veertig natuurconstanten over die gewoon zo in elkaar zitten. Er is nog geen theorie die verteld waarom het noodzakelijk is dat ze de waarde hebben die ze hebben en of het wel noodzakelijk is dat de natuur in elkaar zit zoals het in elkaar zit.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Antoon

Je houd altijd een stuk of dertig of veertig natuurconstanten over die gewoon zo in elkaar zitten. Er is nog geen theorie die verteld waarom het noodzakelijk is dat ze de waarde hebben die ze hebben en of het wel noodzakelijk is dat de natuur in elkaar zit zoals het in elkaar zit.
Ik hoorde dat in de string theorie dat daar wel de constanten verkalaard konden worden. het was van dat "elegant universe NOVA programma" waar ik het hoorde. volgens mij de laatste van het 2e uur. in het begin.

Het heeft te maken met de extra demensies
Anonymous

Sowieso ben ik sterk van mening dat je met natuurwetenschappelijke theorieen het woordje "bewijzen" achterwege moet laten. Je kunt niks bewijzen. Je kunt alleen falsificeren.
Vaak ben ik het met je eens, maar zodra je doormiddel van zwaartekracht kromming in de ruimte zou meten, zoals bijvoorbeeld de GRAAL gaat doen in Leiden (als het goed is), dan heb je toch bewezen dat de ruimte kromming kan ondervinden door zwaartekrachtsinvloeden?
Dat begrijp ik niet helemaal. Zwaartekracht is juist een manifestatie van gekromde ruimte-tijd. Niet andersom. Daarom is zwaartekracht ook niet een kracht in de normale zin van het woord. Stellen dat de ruimte-tijd wordt gekromd door zwaartekracht is een cirkelredenatie. Zoals ik het begrijp:

energie/impuls --> kromming van ruimte-tijd door middel van veldvergelijkingen --> deeltjes ondervinden, door middel van het volgen van geodeten, "zwaartekracht".

Jij draait het nu om, in mijn ogen :shock:
Anonymous

Je houd altijd een stuk of dertig of veertig natuurconstanten over die gewoon zo in elkaar zitten. Er is nog geen theorie die verteld waarom het noodzakelijk is dat ze de waarde hebben die ze hebben en of het wel noodzakelijk is dat de natuur in elkaar zit zoals het in elkaar zit.
Ik hoorde dat in de string theorie dat daar wel de constanten verkalaard konden worden. het was van dat "elegant universe NOVA programma" waar ik het hoorde. volgens mij de laatste van het 2e uur. in het begin.

Het heeft te maken met de extra demensies
Nou ben ik niet zo goed op de hoogte van de snaartheorie, maar als dit zo zou zijn, zou de theorie met open armen worden ontvangen, lijkt me. En zou er een heel stuk scepsis worden weggehaald. Als je als natuurkundige die constantes zou kunnen uitrekenen, zou je gegarandeerd een Nobelprijs krijgen. Heb je hier een bron van?
Antoon

het 2e uur(2e kolom) en dan het laatste deel (8e rij volgens mij)

Maar de string theorie is ook niet zomaar iets. verder zeggen ze niet veel meer in de film dan dat ik zei. Dat is allicht wiskunde die me te boven gaat
Anonymous

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij had ik een keer gelezen dat de snelheid van het licht afnam wanneer je in de buurt komt van het absolute nulputn (qua temperatuur) ik kan het artikel niet meer vinden...
wannes

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij had ik een keer gelezen dat de snelheid van het licht afnam wanneer je in de buurt komt van het absolute nulputn (qua temperatuur) ik kan het artikel niet meer vinden...
als je licht zich niet in het vacuum verplaatst wel, als licht door een gas gaat, en dit gas wordt kouder zal de dichtheid dalen, en dit veranderd de lichtsnelheid in die stof

in het vacuum is de lichtsnelheid cte( en is de temperatuur in principe 0 K)
Rov

( en is de temperatuur in principe 0 K)( en is de temperatuur in principe 0 K)
Geen deeltjes wil zeggen geen trillingen, dus geen temperatuur. Dus ook niet 0K...
Elmo

Never underestimate the predictability of stupidity...
Anonymous

wannes schreef:( en is de temperatuur in principe 0 K)( en is de temperatuur in principe 0 K)
Geen deeltjes wil zeggen geen trillingen, dus geen temperatuur. Dus ook niet 0K...

En geen trilling is 0K
rmondy

De lichtsnelheid is een constantie die af te leiden is uit de maxwell-verglijkingen.

De maxwell-verglijkingen beschrijven elektromagnetische verschijnselen.

Uit deze Maxwell-verglijkingen blijkt dat elektromagnetische golven zich in vacuum voortplanten met lichtsnelheid c.

In alle inertiaalsystemen gelden dezelfde natuurkundige wetten. En de maxwell-verglijkingen gelden dus ook in alle inertiaalsystemen.

De conclusie uit deze maxwellvergliojkingen, nl, dat elektromagnetische golven waaronder licht zich met een snelheid van c voortbewegen geld dus ook voor alle inertiaalsystemen.

Conclusie is dan ook dat licht zich in alle inertiaalsystemen met een snelheid van 299792458 m/s voortbeweegt.

Lichtsnelheid = wortel ( 1/ (epsilon0* mu *))

waarbij opgemerkt dat epsilon0 de elktrische permitiviteit van het vacuum is en mu0 de magnetischew permeabiliteit van het vacuum
check my space: spaces.msn.com/members/rmondy en geef daar je mening op mijn weblog
F.Kwaks

Conclusie is dan ook dat licht zich in alle inertiaalsystemen met een snelheid van 299792458 m/s voortbeweegt.
Vraagje ?

Je splitst het licht in twee gelijke stralen.

Laat die twee lichtstralen vervolgens een exact gelijke afstand door lucht afleggen.

Brengt die twee lichtstralen weer same tot een lichtstraal.

En je hebt een interferrentie patroon.

Wel nu, je maakt een van de afstanden (door lucht) die de lichtstralen afleggen langzaam vacuum.

Het interferrentie patroon verschuift langzaam, alsof de ene straal sneller aankomt dan de ander.

Hoe verklaar(t) je/U dat dan?

.
Anonymous

c^2=(mu0*epsilon0)^-1, dus c hangt af van je medium(in dit geval vacuum), daarom krijg je ander interferentiepatroon als 1 lichtstraal ander medium doorloopt.

ook dacht ik het dat het helemaal niet bewezen is dat c constant is in vacuum in eender welk inertiaalstelsel. feit is dat ze de absolute ether nooit gevonden hebben, en dat einstein dan heeft gepostuleerd: c is constant in vacuum in alle inertiaalstelsels. dit postuleerde hij omdat hij de maxwell vergelijkingen als waar nam, en de wetten van maxwell kunnen enkel geldig zijn als c constant is in vacuum.

dus eigenlijk is het nog niet bewezen maar eerder gepostuleerd door einstein omdat de absolute ether maar niet kon gevonden worden, en omdat hij sterk geloofde in de juistheid van maxwell's vergelijkingen. en tot nu toe blijkt zijn vermoeden correct te zijn.
F.Kwaks

licht gaat niet minder snel door glas, alleen de groepssnelheid van licht is lager in glas, maar fotonen bewegen altijd met c.
Mijn vorige vraag heb ik misplaatst, de vraag was voor Rude bedoeld, omdat ik het niet helemaal begrijp waarom licht niet minder snel door glas zou gaan ?

.
Antoon

omdat ik het niet helemaal begrijp waarom licht niet minder snel door glas zou gaan ?  
De lichtsnelheid is constant. Het feit dat het door glas (of andere transparantie voorwerpen) mindersnel lijk te gaan is dat de fotonen die op het glas vallen worden geabsorbeerd door de atomen, en weer uitgezonden. dit kost tijd. als licht word geabsorbeerd door een atoom en daarna weer word uitgezonden door de stofheen dan worden de fotonen steeds geabsorbeerd en weer opnieuw uitgezonden. tussen de atomen door beweegt het licht gewoon met de lichtsnelheid c van in een vacuum. maar omdat ze "vertraging" ondervinden door de atomen lijkt het slomer te gaan. Daarom spreekt men hier van een groepsnelheid

Terug naar “Natuurkunde”