daarom ben ik in mijn bericht ook nog niet verder gegaan dan y'=2x∙ln 2
ik weet simpelweg niet hoe ik verder moet
een getal zou ik niet durven zeggen, aangezien het neerkomt op een schets gemaakt aan de hand van een andere schets, dan komen er bij mij nooit erg goede resultaten uit omdat schatten niet mijn beste kant is.Safe schreef:Dit is nu precies waar het om draait ...
Ik ga ervan uit dat je een redelijk nauwkeurige tekening hebt:
1 Neem je geo-drh en teken zo goed mogelijk de raaklijn in (0,1).
2 Bepaal van de raaklijn door meting (via een rechthoekig driehoekje) de tangens van de richtingshoek.
Je moet een getal <1 vinden
Herhaal dit voor de grafiek van y=3^x, wat merk je op?
Let op: ik vraag niet naar vergelijkingen?
Opm: als iets onduidelijk is geef dat aan ...
Ik krijg nu niet de indruk dat je de tekening echt gemaakt hebt ...datenshi schreef:een getal zou ik niet durven zeggen, aangezien het neerkomt op een schets gemaakt aan de hand van een andere schets, dan komen er bij mij nooit erg goede resultaten uit omdat schatten niet mijn beste kant is.
wel lijkt het me dat de raaklijn van zowel 2^x als 3^x gelijk zijn op het punt x=0
je hebt inderdaad gelijk in dat de raaklijnen verschillend zijn, ik had een denkfout gemaakt in de negatieve machten waardoor er bij de 3^x enkel een spitsere "punt" uitkwam op x=0.Safe schreef:Ik krijg nu niet de indruk dat je de tekening echt gemaakt hebt ...
Dat de raaklijnen duidelijk verschillend moeten zijn volgt uit
y=2^x: x=0 y=1 naar x=1 y=2 dus een sprong 1
y=3^x: x=0 y=1 naar x=1 y=3 dus een sprong 2
Als je de lijnen (ipv raaklijnen) naar deze ptn zou tekenen heb je al een duidelijk verschil.
Heb je de beschikking over een GRM of een grafiekenprog voor de PC?
Dat is correct. Dit getal a heeft een waarde die we het getal van Euler noemen en aangeven met e, waarbij e ongeveer gelijk is aan 2,71828. De logaritme van x met grondtal e heet de natuurlijke logaritme van x die we noteren als ln x.Ik denk dat een grondtal a waarbij de helling op x=0 precies 1 is wel bestaat, en tot nu toe weet ik daarvan dat a een getal tussen 2 en 3 is
Precies, maar hoe gaan we dat getal vinden denk je?Ik denk dat een grondtal a waarbij de helling op x=0 precies 1 is wel bestaat, en tot nu toe weet ik daarvan dat a een getal tussen 2 en 3 is