Syd schreef:Is eigenlijk al bekend hoe we het boek gaan bespreken? Of kijken we gewoon hoe de discussie loopt als deze eenmaal op gang is gekomen?
Of kijken we ook via een soort schema: net als op het middelbaar onderwijs naar een boek voor je boekenlijst, zeg maar?
Ik denk dat we gewoon maar moeten kijken hoe de discussie loopt en we zien wel waar het schip strandt.
Een van de karakters die me intrigeert is Moses, de raaf.
Moses symboliseert het christelijk orthodoxe geloof (zwart, en in eerste instantie het huisdier van de Jones (tsaar Nicholas II), hij wordt verzorgd, verwend).
Moses werkt niet en vertelt verhalen over utopia, de meeste dieren hebben een hekel aan hem omdat hij niets uitvoert, maar sommige geloven zijn verhalen.
Kort na de revolutie verdwijnt hij.
Opeens komt hij terug en wordt toch door de varkens gedoogd. De dieren vragen zich af waarom.
Ik heb geprobeerd het één en ander te vinden over de positie van de kerk onder Stalin en het volgende gevonden:
Moses' vertrek (hij vliegt achter Mrs. Jones aan):
A key moment in the terror was the promulgation of the law of April 1929 on religious associations. This set out Stalins agenda for the reduction of church life: Religious unions are forbidden
to give material aid to their members; they may not organise prayer groups or any other special meetings for children, young people or women. General meetings for any purpose whatsoever are forbidden and much more...... etc.
Moses' terugkeer:
Stalins personal involvement in this has always been plain to see, but new facts have recently emerged from government archives. Halfway through the war, on 4 September 1943, he received the three metropolitans at liberty, Sergi, Alexis and Nikolai. Stalin decreed that the Church could appoint its first patriarch since the death of Tikhon nearly 20 years earlier. The general view of this meeting has always been that Stalin was handing out a reward for the loyalty the Church had shown to the regime over the previous two years.
The reality was much more subtle. Stalin had already appointed officials who had prepared for this meeting in detail and over a period of time. What came out of it was a plan, imposed unilaterally, for the regeneration of the Church, no less. Building on the fact that churches were already reopening, there would be monasteries, convents, seminaries, a journal, a few book titles, the establishment of an administration (the Moscow Patriarchate) and a structure for the first time since the early Twenties.
There was a quid pro quo for these major concessions. The Church was to be charmed back to life, but it would be a life of service to the Soviet Government. Stalin was already looking forward, after the tide of the war had turned, to a Europe in which the Soviet Union would acquire new vassals and a hugely expanded sphere of influence. Much of this territory would be Orthodox in culture (Bulgaria, Romania, Serbia and as he at that time hoped Greece). Here especially, but also on a wider front, an active Orthodox Church would be able to act as an instrument of Soviet foreign and even domestic policy.
Quotes uit The Church in Stalins web door Michael Bourdeaux
http://www.thetablet.co.uk/cgi-bin/registe...gi/tablet-00713
Waarom laat Orwell Moses vertrekken door hem achter Mrs. Jones te laten aanvliegen kort na de opstand? Het zou logischer geweest zijn als Napoleon hem had weggejaagd.
Ook de terugkeer is nogal summier beschreven. Gaat het hier echt alleen maar om opium voor het volk?