wat is dit nou voor een opmerking, ik weet wat doppler effect is.
Sorry als ik je beledigd heb! Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar dan snap ik niet wat je duidelijk probeert te maken:
Doppler effect is alleen tussen een waarnemer en een object.
Wat je hier zegt is nl niet waar. Het doppler effect is letterlijk de vervorming van een (geluids)golf. Dat heeft niets met een waarnemer te maken. Maar misschien kun je je argument opnieuw formuleren?
Oh, is dat zo? Wat gebeurt er als er een straaljager langs komt met twee keer de geluidssnelheid? Wat hoor je?
Dan hoor je hetzelfde als bij elke straaljager die harder dan het geluid gaat. De 'sonic boom' die je hoort bij het doorbreken van de geluidsbarriere is de optelling van alle amplitudes gedurende een korte periode van het geluid wat voor je uit reist (reisde). De golf wordt steeds verder 'inelkaar gedrukt' tot golflengte '0'. Op dat moment horen wij een enorme knal. Die hoor je ook maar een keer. Mach 2 geeft niet nog een knal. De 'lengte' van die enorme knal wordt bepaald door de snelheid waarmee de geluidsbarriere doorbroken wordt. Als je met exact de geluidssnelheid zou blijven vliegen zou dat een constant oorverdovend lawaai geven. In de vliegtuigindustrurie wil men de 'sonic boom' zo kort mogelijk houden omdat de krachten die inwerken op het vlietuig gigantisch zijn. Het vlietuig zou spontaan uit elkaar vallen...
Quote:
Je vernietigd en creeert dus geen energie. De amplitude veranderd en de golflengte veranderd. Daarmee blijft de energie in balans. Een langere golf, met een mindere amplitude en een kortere golf met een grotere amplitude...
Kun je deze stelling wat meer staven. Natuurlijk klopt het wel met wat je hier zegt. Maar mag je dat wel zeggen?
Hoe staaf ik dat? Energie in een golf wordt bepaald door zijn amplitude, de uitslag. Hoe hoger de amplitude hoe meer energie. Daarnaast heeft een golf een golflengte. Je zou het kunnen vergelijken met een touw dat je in sinusvorm uitlegt. Als je aan het touw trekt, wordt de uitslag minder en de golf langer. Zou je het omgekeerde voor elkaar kunnen krijgen dan wordt de amplitide groter en de golflengte korter. De energie die de golf bevat is steeds hetzelfde. Namelijk de lengte van het touw. Een omzetting naar een kortere golf geeft dus een (schijnbare) toename van energie doordat de amplitude groter wordt. Je kan het ook horen bij de trein/ambulance als die voorbij raast. Het aanstormend geweld lijkt meer lawaai te produceren (kortere golf, grotere amplitude) dan het wegstervend geluid (langere golf, kleinere amplitude).
Echter energie wordt niet alleen maar bepaald door de amplitude maar ook door de tijd. Energie wordt ook wel gezien als vermogen. Dan zie je dat goed tot uitdrukking komen: J/s, Watt/s, kWh, etc. Een kortere golf is een kortere tijd<==> een langere golf is een langere tijd. Een grotere amplitude bij een kortere tijd=een kleinere amplitude bij een langere tijd. De balans...
ps.
DePurpereWolf, voel je niet aangevallen door een simplistische uitleg. Ik schrijf dit soort zaken voor iedere lezer, ook voor degene die er minder verstand van heeft...