Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Fuzzwood
Artikelen: 0

Re: absorptie coefficient

Kan het niet zijn dat een van de stoffen ernstig vervuild is met iets anders?
Beryllium

Of lekkage in je leiding? In je injector?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
DrQuico

Bij deze proef vond ik op het eerste systeem 15 % minder, wat nog nooit geweest is!!!

Op het andere systeem , geloof het of niet vond ik dezelfde waarde, wat ook moet natuurlijk.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op het andere systeem vondt je dus wel de waarde die je verwachtte en niet ook de 15% lagere waarde?
Wie doet een gooi op wat er kan schorten aan het systeem
Het zou de detector kunnen zijn (vies of UV-lamp niet meer goed). Dit kun je controleren door een oplossing met een nauwkeurig bekende concentratie van een verbinding met een bekende absorptie in hetzelfde golflengtegebied te meten.

Wanneer dit niet het geval is zou het eventueel ook kunnen liggen aan de kolom. Wanneer deze niet meer goed is zou je verbinding op de kolom stuk kunnen gaan. Een verslechtering van de kolom zou je kunnen zien wanneer je de recente metingen vergelijkt met de oudere wat betreft retentietijd en piekverbreding.
harriel

Als er een lekkage zou zijn zouden alle analyses te laag uitkomen In dit geval was de analyse van de standaard en zijn grondstof perfekt alleen de analyse van het eindprodukt met een andere matrix was 15 % te laag

De kolom kan het niet zijn want die is meegegaan naar het andere systeem en werkt daar dus wel goed

[QUOTE] (Hoe doen jullie dat trouwens zo mooi met dat kader er omheen.)

Bij deze proef vond ik op het eerste systeem 15 % minder, wat nog nooit geweest is!!!

Op het andere systeem , geloof het of niet vond ik dezelfde waarde, wat ook moet natuurlijk.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deze zin is inderdaad verwarrend.:

Met ""dezelfde waarde"" bedoel ik dus de waarde van het eindprodukt en de waarde die de standaard of de grondstof geeft. Hopenlijk is het nu wat duidelijker

De lamp die controleerd zichzelf toch bij het opstarten van de detektor??
DrQuico

Meet je de standaard die je gebruikt bij dezelfde golflengte als de tylosine?
harriel

Meet je de standaard die je gebruikt bij dezelfde golflengte als de tylosine?
Ik begrijp de vraag vlg mij niet . De standaard is de tylosine standaard . Alle metingen betreffende de tylosine gaan bij dezelfde golflengte.
Roytje

[ Q U O T E ] (Hoe doen jullie dat trouwens zo mooi met dat kader er omheen.)
Door af te sluiten met [ / q u o t e] (aan elkaar) 8-[
harriel

[ Q U O T E ] (Hoe doen jullie dat trouwens zo mooi met dat kader er omheen.)

Door af te sluiten met [ / q u o t e] (aan elkaar)
Het is gelukt bedankt
harriel

DrQuico
Het zou de detector kunnen zijn (vies of UV-lamp niet meer goed). Dit kun je controleren door een oplossing met een nauwkeurig bekende concentratie van een verbinding met een bekende absorptie in hetzelfde golflengtegebied te meten
Kun je dit toelichten want dit begrijp ik niet .

Volgens mij, chem level 4, is de mate van absorptie van de detector niet vast maar neemt die af gedurende zijn leeftijd.Tevens is de mate van absorptie tussen verschillende lampen niet hetzelfde, volgens mij?

De absolute absorptie is volgens mij ook nietr zo zeer van belang maar moet deze natuurlijk niet varieren gedurende een reeks metingen.
Fuzzwood

DrQuico schreef:

Op het andere systeem vondt je dus wel de waarde die je verwachtte en niet ook de 15% lagere waarde?
Wie doet een gooi op wat er kan schorten aan het systeem
Het zou de detector kunnen zijn (vies of UV-lamp niet meer goed). Dit kun je controleren door een oplossing met een nauwkeurig bekende concentratie van een verbinding met een bekende absorptie in hetzelfde golflengtegebied te meten.

Wanneer dit niet het geval is zou het eventueel ook kunnen liggen aan de kolom. Wanneer deze niet meer goed is zou je verbinding op de kolom stuk kunnen gaan. Een verslechtering van de kolom zou je kunnen zien wanneer je de recente metingen vergelijkt met de oudere wat betreft retentietijd en piekverbreding.
Daarom calibreer je het beest toch van te voren? Toch, harriel? 8-[
Gerard

Ik heb deze post vanaf het begin gevolgd en ben uitgestapt toen het om HPLC ging wat niet mijn pakkie an is.

Maar nu ik de post opnieuw lees vind ik iets raars.

Harriel je zegt dat je op een ander systeem overmeet en dat het dan klopt, maar als je op systeem 1 meet dat de uitslagen 15% te laag zijn.

Zijn dit de uitslagen die je uitrekent op de ijklijn of zijn het extincies en zo ja ten opzichte van wat zijn ze 15% te laag.

De vraag komt er op neer geven de standaarden vergeleken met de monsters op de twee systemen verschillende resultaten?
harriel

Gerard,

Het is blijkbaar erg moeilijk op een probleem goed op papier te zetten.

Ik zal het nog eens duidelijk proberen te maken.

Het komt er op neer dat ik gedurende een reeks tylosine metingen waarin:

-de grondstof

-een standaard

-een eindprodukt (poeder met hierin 10% tylosine).

tov een yklijn gemeten worden.

Dit heeft altijd , 5 jaar, zo al plaatsgevonden.

Natuurlijk wordt de monstervoorbereiding zo gedaan dat er altijd ongeveer de zelfde concentratie tylosine in de eindoplossing zit, welke geprikt wordt.

Voor alle resultaten van de metingen heb je natuurlijk een verwachting. Bij alle klopte deze behalve bij die van het eindprodukt. Deze waren 15 % te laag.

Deze meting op een ander systeem wel hetzelfde eluens en dezelfde kolom daar gebeurde dit niet dus daar vonden we wel de resultaten die we verwachten.

Vandaag hebben we de detectoren gewisseld en hierin zat de fout niet. Dus wat zou het nog kunnen zijn??????
Gerard

Harriel,

Begrijp ik het goed dat op eerste systeem alle waarden goed waren behalve die van het eindproduct en dat op systeem 2 alle waarden inclusief het eindproduct goed zijn?
harriel

Ja
Jorim
Beheer

Dus de fout zit in het systeem: pomp, injector, detektor of de leidingen..
Is het niet een idee om de onderdelen die je noemt tussen de twee systemen eens uit te wisselen om te kijken of dat het is?

Is vrij arbeidsintensief, maar goed...

Terug naar “Scheikunde”