Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jeroen
Artikelen: 0

Re: lengte van een jaar

oohhhh :shock:

nou ik heb wel kg gebruikt maarreeee die anderen had ik in km en dagen

Toch nog een probleempje;

Nu klopt het bijna exact, maar alleen als ik de massa van de planeet verwaarloos. De rede dat het anders niet klopt hoe komt dat dan?

Want als het zo'n verschil maakt als ik de massa van de planeet verwaarloos dan is die massa toch eigenlijk niet verwaarloosbaar??
arjesara

Dat komt om de volgende reden:

Stel je meet de aantrekking tussen twee deeltjes: ze zijn vrijwel even zwaar: dat kan en dan zijn de zwaartekrachten nagenoeg gelijk. Stel nu dat je de ene massa veel groter maakt dan de andere, dan is de zwaartekracht die de zware heeft veel groter dan de lichtere en daardoor wordt deze (als het verschil maar groot genoeg is) verwaarloosbaar.

m1+m2=m hadden we gesteld. Stel nu dat m1=10000 en m2=1. Denk je dat als je m1+m2=10001 veel uitmaakt voor de uitkomst van de som ipv 10000. Nee, niet dus, dus het is verwaarloosbaar.
Jeroen

dat snapte ik wel, maar het blijkt dus dat ik een rekenfout heb gemaakt daarom snapte ik het effe niet meer. Dat gebeurd nogal eens dat ik een rekenfout maak ik snap nie waarom maargoed. Nu klopt 't gewoon allemaal. Excuses voor de onnodige vraag :shock:

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”