Cycloon
Artikelen: 0

Re: planeten koelen of opwarmen

Ger schreef:
made in flanders schreef:
hoe komt dat kleine beetje zuurstof daar dan? zijn er dan ooit planten geweest op mars die O2 geproduceerd hebben?
Ik heb werkelijk waar geen idee hoe het daar komt. Maar door planten zal het niet geweest zijn, want er zijn vrijwel zeker nooit complexe levensvormen op Mars geweest, hooguit een paar bacteriën ofzo. Misschien is het er altijd al geweest, of is het gevormd door reacties uit CO2 of carbonaten ofzo. Een beetje net zoals de samenstelling van de aardse atmosfeer.

Maar dit is puur speculatie van mijn kant.
Ik heb ooit op discovery gezien dat er heel vroeger bacteriën geweest zouden zijn die rotsen 'afbraken' en zuurstof uitstootten. Mss is dit ook het geval op mars ? :roll:
Brinx
Lorentziaan

Dat kleine beetje zuurstof in de atmosfeer van Mars kan er volgens mij nooit lang in gezeten hebben (zuurstof is vreselijk reactief) - het moet dus aangevuld worden door een of ander proces. Of dat (foto)chemisch is of biologisch weet ik niet. Maar volgens mij is het in ieder geval geen 'oude' zuurstof.
Cycloon

Mss zijn die bacteriën op mars nog steeds actief ? (Ik weet niet of ze op aarde ook nog actief zijn :roll: )

Terug naar “Ruimtefysica”