Koen2704 schreef:Hoe lossen we volgende integraal op?
dx/(1+x^4)
Als de integraal over de gehele ruimte is, kun je deze met contourintegratie oplossen. Dus z^4 = -1 oplossen, kijken welke polen er in de contour liggen, en de residuen uitrekenen.
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
Koen2704 schreef:Hoe lossen we volgende integraal op?
dx/(1+x^4)
Absoluut!(Binnenkort is dat gedoe met images hopelijk niet meer nodig en kunnen we zo'n prachtige plaatjes als hierboven zelf op het forum genereren 8))
Daar had ik nog een vraagje over...Dit is een verdere reactie op http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=18698
Je kunt niet eerst naar x integreren omdat de grenzen van y afhankelijk zijn van x. Als je dat toch zou proberen dan zou er na integratie naar x een integraal staan naar y, maar ook nog met een x-afhankelijkheid van de grenzen!EvilBro schreef:Daar had ik nog een vraagje over...
Als je het vraagstuk probeert op te lossen door eerst naar x te integreren en daarna naar y via (x/(x^2+y^2))=>ln(x^2+y^2) kom je uiteindelijk op iets waar y*ln(y) in zit. Hierin zou je nul moeten invullen. Dit kan volgens mij niet. Kun je dit probleem oplossen door er een limiet van te maken (want de limiet van y*ln(y) voor y gaat naar 0 is nul)?
Je kunt niet eerst naar x integreren omdat de grenzen van y afhankelijk zijn van x.
Dat probleem krijg je als je je logaritmen volledig opsplitst.