klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Perpetuum mobile

Ja, dat wil ik zeggen. Het gaat om een ijzeren balletje, dat wordt in de nabijheid van een magneet gemagnetiseerd. En die magnetisering is altijd zo dat het balletje door de magneet wordt aangetrokken. Afstoten lukt op die manier niet.
Onwetend

goh, dat heb ik dus echt nooit geweten.

Dan valt die mogelijkheid dus inderdaad af.

Jammer, maar het is niet anders.
klazon
Pluimdrager

Onwetend schreef: ma 30 jul 2012, 22:55
goh, dat heb ik dus echt nooit geweten.
Dan moet je toch eens wat meer met magneten spelen. ;)
Marko

Onwetend schreef: ma 30 jul 2012, 21:23
specifiek dit apparaat.

ik vind perpetuum mobile eerlijk gezegd ook ietwat misleidend omdat de energie niet zozeer wordt 'gemaakt', er komt geen energie bij, het is gewoon handig gebruik maken van zwaartekracht. de geroemde 'wetten van thermodynamica' kunnen volgens mij prima samengaan met een dergelijk apparaat.
Nee, dat kan niet. Een schoepenrad kan blijven draaien omdat en zolang er continu water van bovenaf heenstroomt. Het is een open systeem waar energie ingaat (in de vorm van kinetische energie van het stromende water) en waarin die energie wordt omgezet in een andere vorm.

Een gesloten systeem zoals het dingetje wat je wilde bespreken, waarin geen energie van buitenaf binnenkomt, kan ook niet blijven bewegen. Er kan wel energie worden omgezet van de ene vorm in de andere, en ook weer terug, maar bij elke omzetting zal in ieder geval een klein beetje warmte ontstaan. En dat is los van praktische overwegingen, dat er warmte bij ontstaat is ook een fundamenteel aspect. En wat ook een fundamenteel aspect is, is dat je die warmte nooit meer voor 100% kunt omzetten in beweging. Eeuwigdurende beweging is daarom onmogelijk.

Alle ontwerpen waarin gesuggereerd wordt dat het wél kan, bevatten daarom per definitie een denkfout.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Michel Uphoff
Moderator

Onwetend schreef: ma 30 jul 2012, 21:43
Wil je zeggen dat dat niet kan dan? dat een balletje dus wel kan worden aangetrokken, maar niet kan worden afgestoten? dat lijkt me toch wat vreemd.
Met een stalen balletje kan dat niet. Maar je kan er een magneet voor in de plaats zetten. Zoals bij dit tekeningetje met twee magneten op een transportbandje rond twee roterende assen. Ze wisselen bij de magneet keurig van polariteit en leveren zelfs dubbel arbeid doordat ze beurtelings aangetrokken en afgestoten worden. Zou het volgens jou dan in theorie wel kunnen werken?
pm
pm 612 keer bekeken
Fuzzwood

Nope. Kijk maar wat er gebeurt als beide magneten op gelijke afstand van de stationaire magneet zitten (of eigenlijk, wanneer de krachtvectoren gelijke grootte hebben, maar tegengesteld aan elkaar zijn)
Michel Uphoff
Moderator

Het is in principe hetzelfde idee als het eerste plaatje.

Maar daar werden afleidingsmaneuvres als een lubricator, klepje e.d. ingebouwd. Daardoor ging de discussie m.i. Teveel over die afleidende details.

Dat is hier allemaal niet aanwezig, waardoor het veel duidelijker wordt dat het nooit kan werken.

Zelfs als je de zaak met een flinke zet aan de praat helpt, zelfs als we wervelverliezen over het hoofd zien, en energieverlies door vervormingen vergeten, dan nog valt eenvoudig te zien dat er door wrijvingsverliezen al snel gestopt wordt met roteren.
Schonedal

Michel Uphoff schreef: di 31 jul 2012, 14:32
Met een stalen balletje kan dat niet. Maar je kan er een magneet voor in de plaats zetten. Zoals bij dit tekeningetje met twee magneten op een transportbandje rond twee roterende assen. Ze wisselen bij de magneet keurig van polariteit en leveren zelfs dubbel arbeid doordat ze beurtelings aangetrokken en afgestoten worden. Zou het volgens jou dan in theorie wel kunnen werken?

[attachment=10965:pm.jpg]
Nu bekruipt mij de gedachte dat als we de transportband met magneten plaatsen in een spoel die wij vervolgens gaan bekrachtigen de hele zaak wel in beweging komt.

Het maakt dan ook niet uit of de magneetspoel supergeleidend is en dus geen elektrische stroom van een externe stroombron nodig heeft.

Overigens geloof ik niet dat een perpetuum mobile kan bestaan, zie mijn filmpje op Youtube: de perpetuum mobile van de derde soort.

Terug naar “Theorieontwikkeling”