Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde
Dan moet je toch eens wat meer met magneten spelen.
Nee, dat kan niet. Een schoepenrad kan blijven draaien omdat en zolang er continu water van bovenaf heenstroomt. Het is een open systeem waar energie ingaat (in de vorm van kinetische energie van het stromende water) en waarin die energie wordt omgezet in een andere vorm.Onwetend schreef: ↑ma 30 jul 2012, 21:23
specifiek dit apparaat.
ik vind perpetuum mobile eerlijk gezegd ook ietwat misleidend omdat de energie niet zozeer wordt 'gemaakt', er komt geen energie bij, het is gewoon handig gebruik maken van zwaartekracht. de geroemde 'wetten van thermodynamica' kunnen volgens mij prima samengaan met een dergelijk apparaat.
Met een stalen balletje kan dat niet. Maar je kan er een magneet voor in de plaats zetten. Zoals bij dit tekeningetje met twee magneten op een transportbandje rond twee roterende assen. Ze wisselen bij de magneet keurig van polariteit en leveren zelfs dubbel arbeid doordat ze beurtelings aangetrokken en afgestoten worden. Zou het volgens jou dan in theorie wel kunnen werken?Onwetend schreef: ↑ma 30 jul 2012, 21:43
Wil je zeggen dat dat niet kan dan? dat een balletje dus wel kan worden aangetrokken, maar niet kan worden afgestoten? dat lijkt me toch wat vreemd.
Nu bekruipt mij de gedachte dat als we de transportband met magneten plaatsen in een spoel die wij vervolgens gaan bekrachtigen de hele zaak wel in beweging komt.Michel Uphoff schreef: ↑di 31 jul 2012, 14:32
Met een stalen balletje kan dat niet. Maar je kan er een magneet voor in de plaats zetten. Zoals bij dit tekeningetje met twee magneten op een transportbandje rond twee roterende assen. Ze wisselen bij de magneet keurig van polariteit en leveren zelfs dubbel arbeid doordat ze beurtelings aangetrokken en afgestoten worden. Zou het volgens jou dan in theorie wel kunnen werken?
[attachment=10965:pm.jpg]