DaanKog schreef: ↑zo 26 aug 2012, 21:01
BenM: dat vind ik een beetje een triest bericht. Ze spreken je weinig
meer aan. Vroeger dus wel? Ben je alleen teleurgesteld, of is er iets anders?
De foto's spreken me aan omdat dit de eerste keer is dat de mensheid, of sterker nog nog al het leven op aarde sinds een paar miljard jaar, beelden kan zien van de buurplaneet. Ik vind het heel bijzonder dat juist
ik deze beelden kan zien. Ik denk dat Gallileo, Kepler en Pythagoras een moord zou hebben gepleegd om ook maar één van de thumbnails van Curiosity te zien. En wij zien het gewoon vanuit onze luie stoel, fullcolor, HD. Wat je ziet is miljarden jaren oud, niet aangetast door enige vorm van leven, alleen door wind, vulcanisme enzovoort. Ik vind dat ik zelf niet het recht heb om te zeggen dat het me niet meer zo interesseert omdat het een beetje lijkt op de woestijn van Egypte. Juist daar kun je toch een conclusie uit trekken?
Ik denk dat het belangrijk is te leren van het beetje informatie dat we zien. Waarom is deze steen rond? Waarom is deze steen zus en zo gevormd? Wat zie ik? Wat kan ik daaruit concluderen?
Verder niet persoonlijk bedoeld, maar ik hoor te vaak mensen zeggen dat ze de Marsfoto's niet zo interessant vinden en ik wilde dit graag een keer gezegd hebben.
-- Daan
De foto's van de eerste serie rovers vond ik bijzonder, omdat het beelden van een andere planeet zijn, we dat nog nooit eerder zo gezien hadden en dergelijke. De beelden die nu terugkomen zijn echter weinig anders (althans, voor de niet-mars-kenner) dan die van de vorige missie.
Als je echter puur kijkt naar de inhoud van het beeld vind ik ze zelden echt 'buitenaards' aandoen. Zo'n krater met een plag ijs erin is dat natuurlijk wel, maar puur de shots van de grond die de rondrijdende rovers maken zouden bij wijze van spreke gewoon op aarde geschoten kunnen zijn zonder dat je het verschil zag.
Waarom stenen rond of juist hoekig zijn kun je je bij een foto op aarde ook afvragen. Verschil is wellicht dat een geoloog je een zonneklaar antwoord kan geven, terwijl dat op mars voorlopig minder helder is.