Louise schreef:Hoi
Wie bepaald dan wat slim is of dom?
Hierop zijn verschillende antwoorden te geven natuurlijk.
Maar wanneer je een IQ-test moet afleggen wordt er gekeken als je 'slim of dom bent' door te kijken hoe je scoort in verhouding met de rest van de populatie op jouw leeftijd.
Modaal genomen geldt de volgende regel: een IQ van 100 is een gemiddeld IQ. Een afwijking van één standaarddeviatie (dat is een score van 15 bij IQ-tests) wordt gezien als minder intelligent of intelligenter. En een afwijking van twee standaarddeviaties (dus score van 30) wordt gezien als zwakker begaafd vs hoogbegaafd.
Welke inzichten zijn belangrijk..?
Een goede IQ-test moet verschillende domeinen behelzen. Dan denk ik vooral aan spatiale en visuele vaardigheden, maar ook aan het vermogen om te onthouden, wiskunde bewerkingen uit te voeren, maar anderzijds moet er ook een toetsing zijn van de kennis, het begrip van woorden en hoe je jezelf uitdrukt/een begrip uitlegt.
Heb wel eens een IQ-test gedaan en vraag me werkelijk af wat heb je eraan. Het zijn maar een scala aan vragen..
Ook afhankelijk van je gemoedstoestand.
Het nut ervan is vooral te situeren in het kader van opleidingsmogelijkheden/tewerkstellingsmogelijkheden. Het is belangrijk dat een kind bijvoorbeeld niet in een studierichting zit die eigenlijk 'hoger' is dan zijn IQ aankan, en ook het omgekeerde is natuurlijk te vermijden.
De sociale trend in Europa neigt naar een steeds grotere autonomie van het individue. De compitiedrang etc wordt groter. Kun je dan stellen dat het EQ daardoor lager wordt?
Ik denk niet noodzakelijk. Maar misschien wel dat de oppervlakkigheid groter wordt (hoewel dit grof en cru gezegd is), of dat de nadruk minder ligt op het EQ.
Anderzijds valt er natuurlijk iets voor te zeggen dat, in neo-Darwinistische termen gezien, vaardigheden(lichaams'delen') die minder gebruikt worden wegvallen... zo heb ik me bijvoorbeeld ook al afgevraagd als het in die optiek mogelijk is dat altruïsme als persoonlijkheidskenmerk (vanuit de aanname dat dit bestaat) door de tijd heen weggefilterd wordt.