Moderator: physicalattraction
fijn dat je aannames doet en daarmee je ongeloof stoelt...Benm schreef: Dat je geen blauw licht nodig hebt om te zien zal best kloppen - ik neem aan dat je hersenen dan maar aannemen dat dingen die eigenlijk blauw zijn zwart zijn en het daarbij laten. In die zin zul je met dit licht niet kunnen zien of er een zwarte of een blauwe auto langskwam.
Ik heb het wel eens gezien in een donkere ruimte waarin je met 2 lasers op het plafond oid mikt om zo het licht te verspreiden. Doe je dat met bijv 650 en 532 nm dan zie je echt geen blauw. Valt wel op af te dingen dat die groene laser een heel stuk monochromatischer is dan die groene leds, en misschien ook wat korter in golflengte. Als ik die foto zo zie zou ik het schatten op zeg 510-520 nm of iets in die buurt.
theswink schreef:fijn dat je aannames doet en daarmee je ongeloof stoelt...
jkien schreef:Bij mij als bijziende, met bril, zit rood aan de buitenkant. Valt dat te verklaren, en kan het hoekverschil berekend worden?
Kijk eens naar gele bloemen. Die lijken bij mij knaloranje. Even je mobieltje erbij om te checken. Je scherm geeft waarschijnlijk zo veel licht dat je de "echte" kleur van de bloemen kan zien.Benm schreef: Eigenlijk moet je gewoon een compleet spectrum hebben om alle kleuren goed te kunnen zien. Dat lukt alleen met blackbody lampen (gloeilampen, halogeen).
Nu je steeds meer zuindige lampen ziet geeft dat wel wat problemen.