sirius
Artikelen: 0

Re: Double slit experiment - waar is de super positie?

Ja, er is behoorlijk wat moeite gestoken in het maken van een bron die een enkel foton produceert. Via slimme trucs hebben ze zo aangetoond dat fotonen gequantizeerd zijn.

Verder is het semi-klassieke model misschien enigszins te begrijpen als je van Griffiths het hoofdstuk 'time-dependent perturbation theory' bestudeert (bij mij hoofdstuk 9). Hierin wordt quantum mechanisch de kans op een excitatie uitgerekend bij een staande elektromagnetische golf. Deze golf is klassiek.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
mathfreak
Pluimdrager

Jan van de Velde schreef: zo 14 okt 2012, 20:11
Dan praten we nog langs elkaar heen denk ik, want of je nou praat over "corpuscules" of over fotonen is toch ook maar dat dat corpuscuul intussen een naam "foton" heeft gekregen?
Newtons "corpuscules" hadden betrekking op materiële deeltjes, maar fotonen hebben een massa 0 en zijn dus geen materiële deeltjes. Er is dus een essentieel verschil tussen Newtons deeltjestheorie van het licht en de huidige op fotonen berustende deeltjestheorie van het licht.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Jan van de Velde
Moderator

Laten we dat Sir Isaac maar niet al te kwalijk nemen. Ik moet ook nog steeds een knop omzetten halverwege het uitspreken van "massaloos deeltje". Vergt nogal wat verbeeldingskracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”