Benm
Artikelen: 0

Re: HCl om NaOH op te lossen

Mooi dat het is opgelost (letterlijk en figuurlijk). Maar mochten je leidingen van aluminium zijn dan is het onverstandig daar NaOH op te gebruiken, dat reageert er namelijk mee, en ik sluit niet uit dat na verloop van tijd een gat in leiding zal ontstaan. Maak maar eens 5% NaOH in water in een glazen bakje, en gooi er een stukje aluminiumfolie in, dat is een half uurtje later compleet verdwenen.

Als je leidingen wel NaOH bestendig zijn is het verstandig er niet meer dan pakweg een eetlepel in te gooien bij verstopping, anders krijg je inderdaad het probleem dat je nu had. Zuur erop gooien kan trouwens ook averechts werken - je kunt vrolijk bedenken dat HCl reageert met NaOH en aan de slag gaan, en in dat proces de klont NaOH omzetten in een klont NaCl die er net zo moeilijk uit gaat.
Victory through technology
rwwh

Even heel anders en niet chemisch: een sifon kan men meestal openen om er verstoppingen in te voorkomen/oplossen.

@Benm: NaCl is nog erger, want dat lost lang zo goed niet op als NaOH, en in warm water niet beter dan in koud water.....
Benm

Dat geloof ik graag, als het 1x zover komt dat het daadwerkelijk als een klont vast komt te zitten.

Maar NaOH is ook geen ontstopper voor afvoeren die helemaal niet meer doorlopen, alleen voor gevallen die moeilijk doorlopen. Je kunt het er dan met pakweg 3 volumes koud water in laten lopen en lekker zn werk laten doen. Als er daadwerkelijk een prop vast zit helpt het niets omdat je loog gewoon bovenop de prop terecht komt en daar blijft liggen, en, zo blijkt, ook nog wel eens wil neerslaan als je het er warm in gegooid hebt.
Sarmes

Tja ik heb eigelijk altijd NaOH gebruikt zonder problemen, en ik denk veel mensen.

Maar bij een volledig verstopte afvoer is het dus absoluut geen goeie oplossing.

Wat niet wegneemt dat ik achteraf van veel andere sufferts zoals ik hun ervaringen op internet vond, zonder constructieve oplossingen. Kokend water en veel poeren is er dus een.

Zoutzuur is er dus GEEN, (aan een blok NaCl had ik nog helemaal niet gedacht).

Bij mij is het probleem nu opgelost met relatief eenvoudige middelen, maar mischien zijn er nog andere creative ideeen. Ik heb het meeste van me scheikunde vergeten, maar hoe zit het met bv. Cola, or warme keuke azijn of citroen zuur. Mischien is er een zure of licht zure (met buffer werking) huis tuin en keuken vloeistof, die beter met NaOH reageert als met water, zonder dat het een ander neerslaant zout vormt.

Ik elk geval allemaal hartelijk bedankt voor de reacties.
rwwh

Ik ben even gaan zoeken naar oplosbaarheidsprodukten. Tot mijn verbazing zijn er nog 2 natriumzouten die beter oplossen dan natriumhydroxide (Ksp=110 ofwel 420 gram per liter water): namelijk natriumbromide (Ksp=127 ofwel 1160 gram per liter) en natriumjodide (Ksp=151 ofwel 1840 gram per liter).

Zie bijvoorbeeld: http://www.saltlakemetals.com/SolubilityProducts.htm

Toch denk ik niet dat dat een praktische oplossing is.
Benm

Probleem met dit soort zaken is de kinetiek, niet de thermodynamica. Als je een liter water op een klont van een ons NaOH of NaCl zet, dat zou dat in die liter water moeten oplossen. De vraag is echter vooral 'wanneer'. Dat het thermodynamisch prima oplosbaar is zegt niets over de praktijk in zulke gevallen. Ja, het zal oplossen, maar als dat 1000 jaar duurt hebt je aan dat gegeven niet zoveel in de praktijk.

Als je bijvoorbeeld een vast blok NaCl van een kilo in een emmer met 10 liter water gooit, dan is dat gemakkelijk oplosbaar als je kijkt daar de oplosbaarheid an sich. Maar je moet niet raar opkijken als dat blok er een week later gewoon nog onverstoord op de bodem van de emmer blijkt te liggen.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”