Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Wernervg
Artikelen: 0

Re: Volgens deze studies bedrijven we een gevaarlijke vorm van politiek...

Bartjes schreef: vr 01 nov 2013, 18:38
Ik wil het graag loskoppelen van specifieke gevallen.
Dan zou het algemene begrip 'bewustwording' de derde weg kunnen zijn, meen ik. Vaak gebeurt het dat zaken helemaal niet gezien of begrepen worden, heeft mi dan niet met psychische manipulatie an sich te maken. Zie bv besluitvormingstheorie van Herbert Simon.
Bartjes

Wernervg schreef: vr 01 nov 2013, 18:47
Dan zou het algemene begrip 'bewustwording' de derde weg kunnen zijn, meen ik. Vaak gebeurt het dat zaken helemaal niet gezien of begrepen worden, heeft mi dan niet met psychische manipulatie an sich te maken. Zie bv besluitvormingstheorie van Herbert Simon.
Dat is zo ongeveer wat ik bedoel. Wat mij in de Zwarte Piet discussie - waaraan ik een tijdje heb deelgenomen - verschrikkelijk gestoord heeft is dat er nauwelijks een echte discussie plaats vindt. Ik ben daar inmiddels dan ook mee gekapt. Ik heb wel eerder gemerkt dat mensen wat hun politieke opvattingen betreft informatie-resistent lijken te zijn. Maar deze Zwarte Piet ervaring doet voor mij de deur dicht. Dan kan je zeggen: ze doen maar, de mensen zijn niet wijzer! Of je kan de discussie op een unfaire manier gaan voeren, om je gram te halen en althans nog enige invloed te hebben. Beide mogelijkheden bevallen mij niet.

Vandaar die derde weg. Misschien zou ik beter een boek kunnen schrijven?
Wernervg

Bartjes schreef: vr 01 nov 2013, 19:34
Dat is zo ongeveer wat ik bedoel. Wat mij in de Zwarte Piet discussie - waaraan ik een tijdje heb deelgenomen - verschrikkelijk gestoord heeft is dat er nauwelijks een echte discussie plaats vindt. Ik ben daar inmiddels dan ook mee gekapt. Ik heb wel eerder gemerkt dat mensen wat hun politieke opvattingen betreft informatie-resistent lijken te zijn. Maar deze Zwarte Piet ervaring doet voor mij de deur dicht. Dan kan je zeggen: ze doen maar, de mensen zijn niet wijzer! Of je kan de discussie op een unfaire manier gaan voeren, om je gram te halen en althans nog enige invloed te hebben. Beide mogelijkheden bevallen mij niet.

Vandaar die derde weg. Misschien zou ik beter een boek kunnen schrijven?
Ja, ernstige dialogen zijn zeldzaam, ik denk dat er op die manier veel boeken ontstaan. Finaal zou je dan bijna elk onderwerp kunnen onderbrengen onder de algemene noemer 'psychologie'. Het spel der meningen en perceptiesferen komt met veel afweermechanismen, net zoals meningen kunnen 'vastroesten' met als gevolg waar je mi naar verwijst, eerder een 'non-dialoog' zonder progressie, zelfs regressie en destructie.

Terug naar “Politicologie en Economie”