Hooguit kun je zeggen dat het andere deeltje informatie van het lokale deeltje krijgt sneller dan het licht.
Dat bedoelde ik dan ook met superluminale verstrengeling.
geen sprake van tegenstrijdige waarnemingen of voorspellingen
Dat klopt, het eindresultaat staat al vast. Maar zo bezien heb ik toch
eerder dan volgens de SRT mogelijk is, informatie heb die ik werkelijk kan benutten?
@descheleschilder: er gewoon geen mogelijkheid is om deze instantane werking te gebruiken
Maar dat lijk ik in mijn voorbeeldje nu juist wel te doen. Zie twee alinea's terug.
Als een deeltje vertrekt met de lichtsnelheid is er conform de SRT geen enkele mogelijkheid te achterhalen wat de eigenschappen van dat deeltje zijn voordat het deeltje terug is, want daarvoor zouden we het deeltje met superluminale snelheden moet gaan benaderen en detecteren en de informatie terug laten zenden. Dus is er met inachtneming van de SRT in mijn visie geen enkele andere optie dan een uur (in het voorbeeldje) te wachten alvorens er zekerheid is over de toestand van de bom.
Met gebruikmaken van de eigenschappen van verstrengeling lijkt mij dat wachten niet meer nodig, en de vroegtijdige vaststelling van de spin kan wel degelijk nuttig gebruikt worden.
Meer algemeen gesteld: Gebruik makend van verstrengeling lijken er zaken mogelijk die zonder dat fenomeen onmogelijk waren.
Tenzij ik ergens behoorlijk van mijn padje af ben natuurlijk. Daarom leg ik dit gedachtenkronkeltje ook voor.