Dit begrijp ik niet, noem je dit een definitie ...touf schreef: ↑vr 29 nov 2013, 18:18
omgeving geeft een abstract en precieze betekenis aan het begrip dichtbij
Opmerking moderator
Heb je begrepen dat ik een link probeer te leggen met jouw theorie boek/syllabus? (is dat een boek? Zo ja welk?}
Ik denk dat je het hier te simpel (eigenlijk zelf foutief) voorstelt. Bijv. ]0, 2[ heeft ook ophopingspunten. Eigenlijk zelfs zéér veel: elk punt van ]0, 2[ én 0 en 2 zelf ook.descheleschilder schreef: ↑za 30 nov 2013, 02:54
Een ophopingspunt is het punt in een verzameling van losse punten (wat losse punten zijn lijkt mij wel duidelijk) waarvoor geldt dat naarmate de punten in die verzameling het ophopingspunt naderen hun onderlinge afstand alsmaar kleiner wordt, maar zonder elkaar te raken. Ook in het ophopingspunt zelf raken de omliggende "opeengehoopte" punten het ophopingspunt nét niet (dit is wiskundig misschien niet precies uitgedrukt) aan, want dan zou er geen sprake meer zijn van een punt maar van een continu stukje ruimte.
Daar is echt wel sprake van. Je kijkt best nog eens goed naar de definitie.descheleschilder schreef: ↑zo 01 dec 2013, 16:36
Daar heb je wel een punt. Maar van een ophopingspunt is in ]0,2[ geen sprake
Kijk, ik weet niet wat voor visie jij erop na houdt, en eerlijk, dat maakt me ook niet veel uit. Maar dit soort zaken is nietszeggend. Zoals Cock zegt: rakende punten? Verder, voor de laatste keer: élk punt in (0, 2) is een ophopingspunt. Ook de punten 0 en 2 zelf. Accepteer jij dat niet, dan is dat jouw keuze. Maar geef iemand op dit forum geen foutief advies daaromtrent.descheleschilder schreef: ↑zo 01 dec 2013, 23:08
Het punt is nu juist dat om een ophopingspunt heen een "puntendichtheidsgradiënt" ongelijk 0 aanwezig is, hetgeen niet het geval is voor de elkaar rakende punten in een open interval ]x,y[.