Zo ook voor hervonden verdrongen herinneringen.
Het is erg makkelijk om je dingen te herinneren die in werkelijkheid nooit hebben plaatsgevonden, zeker als een ander je deze herinnering aanbied zoals therapeuten vaak doen.
therapeuten die andere herinneringen aanbieden, daarvan hadden we er in de jaren 60 - 70 genoeg, maar tegenwoordig zijn deze zwevers gelukkig uitgestorven door de verwetenschappelijk van het therapeutisch klimaat. we praten wel in het hier en nu hoop ik, jdr.
daar ben ik het helemaal mee eens. we hebben het toch niet over verzonnen informatie?Ook "gewone" herinneringen zijn lang niet altijd waarheidsgetrouw. Het verschil met herwonnen verdrongen herinneringen is hoogstens gradueel.
bv:
bij traumatische ervaringen, zoals een overval, wordt bepaalde informatie vaak in eerste instantie geblocked, uit een verdedigingsmechanisme. later, bv tijdens een emdr of exposure therapie, kan het slachtoffer informatie terughalen, bv dat de jas van de overvaller rood met blauw was. dat is een herwonnen verdrongen herinnering, die net zo goed en betrouwbaar is als een niet verdrongen herwonnen herinnering.
algemeen wordt aangenomen dat dit zo werkt, en het levert vaak genoeg bruikbare informatie op. dus ik zie het probleem niet zo wat hier geponeerd wordt.