Bartjes schreef: ↑di 10 dec 2013, 17:09
Zodra er een macroscopisch af te lezen meting is, geldt dat volgens mij als een waarneming. Of die meting ook feitelijk door een bewust wezen afgelezen wordt, lijkt mij irrelevant.
Lijkt me ook.Ik denk er net hetzelfde over, mocht dat wel relevant zijn, zit de wereld echt mysterieus in elkaar.
Ik zie nog wel een mogelijkheid die op een andere manier met de menselijke waarnemer te maken heeft. Het is ook voorstelbaar dat de keuze van de onderzoeker het gedrag van het deeltje direct (dus niet via de waarneming) momentaan en non-lokaal beinvloedt. Hij kiest ervoor om te detecteren, dus gedraagt de elektron zich als deeltje. Hij kiest ervoor om niet te detecteren, dus gedraagt het elektron zich als golfje. Er komt geen ander (detector)deeltje aan te pas.
Het blijft natuurlijk, net als iedere interpretatie, een kwestie van gissen. Maar waarom zou het niet kunnen? Het zou in elk geval aansluiten bij het fenomeen van de kwantum-verstrengeling. Hier zou dan sprake zijn van een verstrengeling tussen onderzoeker en deeltje, mens en materie, subject en object.