Dag Marco en andere lezers,,
Marco, u schreef:
"Als je ervan overtuigd bent dat het onder b) geschetste verhaal een even goede beschrijving is, dan is de meest voor de hand liggende stap om een en ander in toetsbare vorm op te schrijven, teneinde de wetenschappelijke wereld ermee te overtuigen."
Dat zal moeilijk zijn, maar de klassieke verklaring die nu de wetmatigheden van de kinetische gastheorie verklaart falsifiëren kan wel. Ik ben geen experimentator, maar ik stel het volgende voor:
- Uitgangspunt: Een botsing is een geïsoleerde gebeurtenis, waarbij twee of meer lichamen kracht op mekaar uitoefenen voor een korte tijd. Bij de volmaakt elastische botsing is er geen verlies aan kinetische energie. In casu, een gasmolecule
a, botst op een of een (of meer) molecules
b van de wand van het vat waar het gas zich in bevindt. Er volgt een actie, reactie patroon, waarbij de gasmolecule
a een kracht uitoefent op
b. Die
b reageert, door met eenzelfde kracht terug te botsen op
a. Tijdens dit proces gaat geen energie verloren,
a verandert enkel van richting. Zo heb ik het begrepen. Nu de volgende onderzoeksvoorstellen:
- Proef 1. Nu kan men op de wanden kleine nano detectoren
b’ plaatsen, die de energieoverdracht van
a op
b en visa versa kunnen meten. Een botsing kan dan detecteerbaar zijn. Indien er energieoverdracht naar de gasmassa (bv. door verwarming van het gas in een gesloten vat), plaatsvindt, zou men moeten kunnen meten dat het proces, zoals boven beschreven, zorgt voor een nog grotere elastische botsing.
- Proef 2. Ook stel ik me voor dat het mogelijk moet zijn om een wand te construeren, die de volledige energie van de gasmolecules absorbeert, zodat de eertijds "elastische botsingen", niet elastisch worden. Het gevolg zou dan zijn dat de gasmolecules na verloop van tijd hun kinetische energie en warmte verliezen, en onder invloed van de zwaartekracht naar de bodem van het vat zakken, en er bovenaan in het vat een vacuüm ontstaat.
Als beide proeven een aanduiding geven, dat de klassieke verklaring van de druk op de wanden van het vat door elastische botsingen onjuist is, dan maakt mijn alternatieve verklaring een grote kans.
Groeten,