0,333 enz. komt wel voor op de lijst.
Niet met de door jouw gesuggereerde strategie vanwege al gegeven redenen.
Er is een bijectie tussen 0,1 0,2 0,3 0,4...0,15 0,16 0,17...0,600 0,601 0,602 0,603...0,998 0,999 0,1000 (hetzelfde als 0,1, maar even voor de duidelijkheid) 0,1001 0,1002...0,10000(weer hetzelfde als 0,1) 0,10001 0,10002 etc, tot in het oneindige. Ditzelfde doe je vanaf 0,01 (dus niet tot 0,99), hetgeen oneindig veel getallen oplevert. Twee keer zoveel zelfs als de Natuurlijke getallen.
"Twee keer zoveel" heeft in dit soort gevallen geen zinnige betekenis. Het feit dat je dat niet weet/inziet is het teken dat je fundamentele misvattingen op dit gebied hebt.
Bekijk de even getallen. Kun je een bijectie maken tussen de natuurlijke getallen en de positieve even getallen? Ja, dat kan. De functie die dit vastlegt is
\(f(n) = 2 \cdot n\)
. Er zijn dus 'evenveel' natuurlijke getallen als even getallen. Dit ondanks dat de natuurlijke getallen bestaan uit alle even getallen plus de oneven getallen.
Of nog leuker: bekijk de functie
\(g(e) = \frac{e}{4}\)
. Deze functie genereert voor alle even getallen deelbaar door vier een natuurlijk getal. Je kunt dus met alleen de even getallen deelbaar door vier alle natuurlijke getallen genereren. Je hebt dus de even getallen niet deelbaar door vier over. Er zijn dus, als je jouw manier van redeneren toepast, meer even getallen dan dat er natuurlijke getallen zijn.
Ik hoop dat het hiermee duidelijk is dat regels die gelden voor eindige verzamelingen niet klakkeloos gebruikt kunnen worden voor oneindige verzamelingen.
Er is geen bijectie tussen deze twee verzamelingen en de Natuurlijke getallen,
Echt wel. Als je een even natuurlijk getal hebt dan deel je door twee. Dit nieuwe getal gebruik je voor de eerste verzameling. Als je een oneven getal hebt dan trek je er een van af en dan deel je door twee. Dit nieuwe getal gebruik je voor de tweede verzameling. Als je een bijectie hebt tussen de natuurlijke getallen en de eerste verzameling en een bijectie tussen de natuurlijke getallen en de tweede verzameling dan heb je nu een bijectie tussen de natuurlijke getallen en de gecombineerde verzamelingen.
net zoals er geen bijectie is tussen de getallen 1 t/m 100 en 1 t/m 200.
Dit is dus de kern van jouw probleem. Je past eindige regels toe op oneindige verzamelingen. Dat werkt niet (wat eenvoudig blijkt uit wat ik hierboven geschreven heb).
Voeg je 0,001 etc. (naar oneindig), 0,0001 etc. (naar oneindig, dan zijn er oneindig maal zoveel getallen als oneindig (dat heeft nu juist met die kardinaliteit te maken. Je zou denken 2xoneindig =oneindig, hetgeen ook zo is, maar toch is er een verschil in het aantal elementen)
"2xoneindig = oneindig" is onzin. Oneindig is geen getal. Je kunt er niet mee rekenen (tenminste niet zonder daarvoor extra regels in te voeren).
"het aantal elementen" is in deze context betekenisloos.
Even ter verduidelijking: mijn geduld begint op te raken. Als je geen kennis wenst te nemen van je eigen fouten en het allemaal beter denkt te weten dan ga ik mijn tijd hier niet aan verdoen. Moet je niet raar opkijken als mensen het vervolgens oneens zijn met wat je over dit onderwerp verkondigd.