cock schreef: ↑vr 28 feb 2014, 23:21
Wikipedia schrijft:
Fundamentele wetenschap is het deel van de
wetenschap dat zich richt op grondbeginselen en basismechanismen. Het gaat daarbij om
kennis omwille van de kennis, zonder dat een concrete toepassing in zicht hoeft te zijn. Daarom wordt het ook wel "
zuivere" wetenschap genoemd.
- Dus de zuivere wetenschap veegt in principe zijn voeten aan toepassingen en technologische vooruitgang.
Zolang het om toepassingen buiten die wetenschap gaat zou je dat kunnen stellen, maar er zijn binnen de wiskunde genoeg voorbeelden bekend van vakgebieden die door toepassingen uit andere vakgebieden ontwikkeld zijn. Zo maakt de algebraïsche getaltheorie volop gebruik van hulpmiddelen uit de algebra en de analytische getaltheorie volop gebruik van hulpmiddelen uit de analyse. Topologie ontstond aanvankelijk als een aparte vorm van meetkunde, en algebraïsche topologie onstond daarbij via de algebra als een apart deelgebied binnen de topologie. Functionaalanalyse ontstond door technieken uit de lineaire algebra in de analyse toe te passen. Uit deze voorbeelden blijkt wel dat het mogelijk is om zelfs binnen een zuivere wetenschap toepassingen binnen die wetenschap zelf te ontwikkelen.
Waar ik wel moeite mee heb is het monopolie dat de wiskunde wil claimen op het zuivere denken, én dat men poogt om rigide regels te vinden om cracpots te ontmaskeren. Voor ontmaskering reken ik op gezond verstand.
Dat wiskunde een monopolie op zuiver denken zou willen claimen is volslagen onzin. Het is wel zo dat het beoefenen van wiskunde een goede oefening in zuiver denken is, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook de enig mogelijke oefening is. Dat men crackpots probeert te ontmaskeren is een goede zaak. Wetenschapsbeoefening betekent dat je je aan de binnen die wetenschap geldende regels houdt. Doe je dat niet, dan heeft het ook geen nut om je met wetenschapsbeoefening bezig te houden.
En wat wiskunde betreft: de snaartheorie een zuiver wiskundig construct (die op universiteiten, onderwezen wordt als deelgebied). Je mag mij eens aantonen welke concrete toetsbare voorspellingen die theorie doet, men kan ze gewoon niet testen. Toch noemt ook je held (en ik bewonder hem ook) 't Hoofd zich een aanhanger van de snaartheorie. De geloofwaardigheid van de snaartheorie is enkel gebaseerd op haar wiskundige consistentie, en niet op toetsbare voorspellingen.
Dat laatste zit hem in het feit dat snaren niet groter zijn dan 10
-35 m, en dat ze alleen maar zichtbaar zouden kunnen zijn in deeltjesversnellers met een doorsnede van enkele lichtjaren. Aangezien dit niet mogelijk is, is het inderdaad zo dat snaren niet empirisch aantoonbaar zijn. Waar het echter om gaat is dat de snarentheorie consistent is met de relativiteitstheorie, het elektromagnetisme en de quantummechanica, dus dat is reden genoeg om de snarentheorie te onderzoeken en verder te ontwikkelen.
- Voor mij geldt logica en logische consistentie, desnoods zonder wiskunde. Voor mij geldt ook de vrijheid van denken, los van dogma. Ik zal wel fouten maken, maar ik reken op mijn medemensen om mij op fouten te wijzen
Je wordt ook wel op je fouten gewezen, maar je hebt over het algemeen nogal de neiging om bestaande wetenschappelijke opvattingen simpelweg terzijde te schuiven ten gunste van je eigen opvattingen. Het probleem is echter dat jouw opvattingen niet consistent zjn met de bestaande wetenschappelijke opvattingen, en dus niet bruikbaar zijn.
Ik laat me niet monddood maken omdat er geen of weinig wiskunde in mijn modellen staat, integendeel, ik denk dat het een ander licht op de zaken kan schijnen.
Mensen proberen je ook niet monddood te maken. Ze willen je er alleen maar op wijzen waarom jouw modellen in het algemeen niet deugen. Als je je met wetenschap bezig wenst te houden dien je je in ieder geval eens grondig in de historische en wetenschapsfilosofiche ontwikkelingen daarvan te verdiepen. Alleen dan is het misschien mogelijk om modellen te ontwikkelen die wel bruikbaar zijn, en niet in stijd zijn met de al bestaande opvattingen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel