Bartjes
Artikelen: 0

Re: Welke denkfout maakte Hitler?

Windsurfer schreef:- natuurlijk kan je zonder gevoel een beslissing nemen
In triviale zin is dat wellicht mogelijk door bijvoorbeeld een munt op te werpen. De eigenlijke beslissing ligt dan in het besluit het lot te laten beslissen. Ook is het mogelijk jezelf aan een totalitaire ideologie over te geven, waarna alle volgende besluiten min of meer mechanisch kunnen verlopen. Er zijn dus wel manieren om het gevoel min of meer buitenspel te zetten. Afgezien van zulke gevallen is het bij beslissingen echter altijd het gevoel dat uitmaakt wat voor jou de doorslag geeft. Het verstand kan dat niet, omdat feiten op zich niet goed of slecht zijn.

- natuurlijk kan je in de politiek je verstand boven je gevoel laten gaan
Het verstand kan hoogstens bepalen wat al dan niet het geval is, of wat je bij een bepaalde gedragslijn kunt verwachten. Het verstand kan niet bepalen wat wenselijk of onwenselijk is. Bij alle redeneringen die dat wel pretenderen zul je verborgen morele vooronderstellingen aantreffen. Zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Is%E2%80%93ought_problem
Windsurfer

Ook na je uitleg vind ik het verhaal veel te ongenuanceerd. Je kunt als mens gewoon een beslissing nemen omdat het zo moet, los van of je daar nou positieve, negatieve of onverschillige emoties bij ervaart, laat staan dat emoties een invloed of anderzins medebepalende invloed zouden hebben op die beslissing.

Niet elk gedrag is een (al dan niet) volledige integatie van emotie en cognitie.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Bartjes

@ Windsurfer

Dat kan, maar dat is dan geen eigenlijk beslissing. Een groot deel van ons leven vertrouwen we op onze "automatische piloot". Er zijn inderdaad ook veel mensen die denken dat het normaal gesproken wel duidelijk is wat je "moet" doen. Dat valt allemaal buiten mijn definitie van "een beslissing nemen". Bij het nemen van een beslissing stel ik mij voor dat je je ervan bewust bent dat er meerdere opties zijn, en je ook de tijd neemt om die te overwegen.

Mocht je dat geen juiste definitie vinden van 'een beslissing nemen', dan vraag ik je in mijn berichtjes het woord 'beslissing' te vervangen door 'beslissing in de zin van Bartjes'. Mogelijk dat je de logica van mijn berichtjes dan wel ziet.
Windsurfer

Dat wordt het - zoals ik in mijn eerste reactie al vermoedde-  dus toch een semantische kwestie.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Bartjes

Windsurfer schreef:Dat wordt het - zoals ik in mijn eerste reactie al vermoedde-  dus toch een semantische kwestie.
Daar is - lijkt me - niets mis mee. Misverstanden zijn vaak op te lossen door de termen scherp te definiëren.

Terug naar “Psychologie en Sociologie”