Vraag is hoeveel hij doorbuigt door het eigen gewicht, en hoeveel daar bij komt als er een belasting is die van bevestigingspunt naar bevestigingspunt reist. Dicht bij een bevestiging is de extra uitzakking door de massa van 1 kg vrijwel nihil, maar midden in de kabel wordt die m.i. zeer goed merkbaar, en naar ik inschat tot meer dan een meter bij een lengte van 100 meter.
De fabrikant die ik citeerde (ik kan hem helaas niet meer vinden), houdt rekening met de Youngs modulus van staal, en kwam dus op die rek van 8 cm bij een 5 mm staalkabel van 100 meter lengte onder een spanning van 1250N. Gevoelsmatig lijkt mij dat in de goede hoek te zitten. Een contragewicht van 125 kg zorgt alleen voor krachtenevenwicht, maar haalt de uitzakking niet uit de kabel, want die is het gevolg van de massa van de kabel en het gewicht dat er aan hangt. Je kan een zwaarder contragewicht nemen of strakker spannen, dan zal de kabel iets minder (maar niet veel) uitzakken. Vlak krijgen gaat nooit.
Die katrol van zo'n treinportaal zorgt voor een constante spanning op de rijdraad, en is bedoeld om uitzetting/krimpen door temperatuurverschillen op te vangen. De rol van de katrol in het vlak houden van de rijdraad is beperkt. Daarvoor zorgt een kettingboog met vertikale kabels die de rijdraad vasthoudt en de vrije overspanning sterk beperkt.
Helaas is de enige formule die ik vind door het gebrek aan dimensionering niet zo begrijpelijk:
The modulus of elasticity is a factor ! The equations you need can be found in Roark's Formulas for Stress and Strain.
ymax = l*(3*w*l/(64EA))^(1/3)
P = w*l^2/(8*ymax)
Where ymax is the maximum sag
l is the unstretched length
w is the weight/unit length
E Youngs modulus
A Wire area
P axial tension
Als ik het goed zie, is de uitzakking van een kabel evenredig met het kwadraat van de lengte. M.a.w. ter test kan een kabel van 10 meter worden gespannen, met een massa van 1 kg in het midden. Blijft de uitzakking onder 2 mm, dan kan je verwachten dat hij bij 100 meter onder de 20 cm blijft. Intuïtief zeg ik dat het nimmer zal lukken een staalkabel van 10 meter lengte en 0,5 tot 1 cm diameter zo strak te spannen dat hij, onder het eigen gewicht plus een belasting van een kg in het midden, minder dan 2 mm doorzakt.