JorisL
Artikelen: 0

Re: Oneindig veel banen tegelijk?

Math-E-Mad-X schreef:  
Sterker nog: als ik het mij goed herinner bestaat hier eigenlijk geen echt goede wiskundige theorie voor. Dit is typisch een geval van 'wiskunde uitgevonden door natuurkundigen'. Het werkt, zolang je het binnen de juiste context gebruikt, omdat je er mee kunt rekenen, maar echt harde wiskundige axioma's ontbreken. 

Volledig juist dit, een wiskundige die helemaal weg is van rigoureus werk vind het formalisme binnen QFT vaak tenenkrommend.
Misschien dat het op een dag mogelijk is om dit allemaal wiskundig te ondersteunen op een rigoureuze manier, voorlopig zijn we daar nog niet.

Ikzelf heb het pad-formalisme niet kunnen bestuderen, er is immers maar een beperkte tijd beschikbaar voor ieder onderdeel.
De referentietekst die vaak naar voren komt is de tekst door Peskin & Schroeder. Daarin word het formalisme volledig uitgewerkt naar mijn weten.
Ook de teksten van Weinberg zouden goed moeten zijn. Let er wel op dat Weinberg zijn eigen regels volgt en hier en daar wel eens durft een andere route in te slaan. (in zijn kwantum mechanica tekst valt dit erg hard op, hij stapt daar af van de Dirac bra-ket notatie en motiveert dit met een, naar mijn mening, drogreden in een voetnoot)

Voor dit soort dingen is het best om sowieso een naslagwerk te hebben. Voor een iets eenvoudigere inleiding kan ik Mandl & Shaw aanraden, nog zo'n bekend boek. Hier wordt in het eerste deel kwantisatie gebruikt waarna canonische commutatierelaties opgelegd worden. Meestal is dat ook hetgeen gebruikt wordt voor een inleiding.
317070

Bartjes schreef: Wellicht is de situatie vergelijkbaar met het gebruik van Dirac's deltafunctie in de natuurkunde en techniek voordat er een rigoureuze theorie van distributies bekend was? 
Ik ben er zeker van dat die wiskundige onderbouw (al lang) bestaat. Het heeft namelijk niet alleen toepassingen in QFD, maar gewoon in dynamica in het algemeen. Lagrangiaanse dynamica begon in 1788 en heeft functionalen nodig. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_dynamics
Zie bijvoorbeeld: http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/mat/fysik/pg/valtakoski/mathemat.pdf

Ik ben er ook zeker van dat die axiomatische onderbouw de meeste fysici (en Feynmann) worst kan wezen.  :D Uiteindelijk werkt het allemaal toch zoals je zou verwachten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes

@ 317070

Dank voor de links. De conclusie van je gelinkte pdf vermeldt dat Feynman path integrals geen rigoureuze wiskundige onderbouwing hebben. Dat zal dus wel zo zijn.

Hoe erg dat is, valt niet objectief te zeggen. Dat is toch vooral een kwestie van (wetenschapsfilosofische) smaak.
Math-E-Mad-X

Bij mij op de universiteit (van Amsterdam) heersten er nogal wat strubbelingen tussen de theoretische fysici aan de ene kant en de mathematische fysici aan de andere kant.

Professoren uit het theoretische fysica kamp vonden dat de mathematische fysici maar met onbenullige details bezig waren. Terwijl de matematisch fysici vonden dat de theoretische fysici maar wat aan het prutsen waren.

En dan heb ik het dus niet over wat grapjes ofzo. Soms werden er echt neerbuigende opmerkingen over en weer gemaakt. Nooit echt openlijk en hardop, maar in de wandelgangen ving je wel eens wat op.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Bartjes

Ik kan mij de beide posities wel voorstellen. Als je uitgaat van de idee "als het werkt is het goed" dan is een rigoureuze wiskundige onderbouwing irrelevant. Maar wanneer je natuurkunde als een toonbeeld van exactheid ziet is het een schande wanneer er wiskundige methoden gebruikt worden waarvoor een rigoureuze onderbouwing ontbreekt. Het is maar net wat voor (ideaal)beeld van de natuurkunde je hebt.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”