Benm
Artikelen: 0

Re: Potje met bladgoud.

Als je kwik wilt bewaren is een gasdichte verpakking wel aan te raden, zeker als dat in een woonhuis is waar je de hele dag in de dampen zou zitten als het open stond.

Zou je het proefje met kwik en het goud in een zuurkast doen dan blijft dat kwik voor zo ver ik weet in het filter zitten, en dat wordt uiteindelijk als chemisch afval afgevoerd.
Victory through technology
HeisenbergNL

Zolang je niet meer dan 5/10 gram hebt hoeft het niet in een ampul te zitten, zolang je maar niet de hele dag dat flesje open hebt staan, gewoon een schroefdop is goed als je het mij vraagt.
Benm

Een schroefdop telt wel als 'gasdicht' mits van goede kwaliteit en voorzien van een liner (rubber of plastic).
Jorisb

Gede kwaliteit potjes heb ik wel. Ik heb nog een paar projectjes van school thuis staan die enorm stinken als je het potje open draait, maar met de deksel erop ruik je niks. Ze staan al een aantal maanden op mijn bureau en nergens last van gehad. Dat neemt niet weg dat kwik in een ampul er leuker uit ziet.

Nu ga ik een beetje van het orginele onderwerp af, maar weet iemand misschien waar je kwik kunt kopen?Of het in een ampul zit of in een potje maakt niet veel uit. Het lijkt me niet verstandig om de ene na de andere thermometer open te breken. Bovendien zit er dan nog kleurstof bij en de nieuwere thermometers bevatten geen kwik meer. Is het eigenlijk wel toegestaan om dit thuis te hebben liggen? Ik heb het dan over maximaal 5 gram.
HeisenbergNL

Je zal niet worden opgepakt voor 5 gram kwik, voor een kilo ook niet. Of het volledig legaal is weet ik niet, maar zolang je het maar veilig bewaard en de potten niet laat vallen is alles goed. Kwik in een ampul is vaak 99.999% zuiver ipv gewoon >98% oid zoals normaal, vandaar de veel hogere prijs. Je zou me een pm kunnen sturen, daar zou ik je wat bronnen kunnen geven, al gaat het meestal per 100 gram. Je zou het bij je school kunnen proberen, 1 mL in een dikwandig glazen afgesloten potje vinden ze vast niet erg :)
Marko

"Ruiken" is geen goede maatstaf. Als je het niet ruikt betekent dat niet meer of minder dan dat de concentratie van de vrijkomende damp onder de reukgrens blijft. Het garandeert je niet dat de concentratie van vrijkomend kwikdamp onder de MAC-waarde blijft.

Die potjes van school kunnen prima zijn hoor, daar niet van. Maar de ene schroefdop is de andere niet. Een dichtgesmolten ampul geeft echt de meeste zekerheid.

Kwik kopen zal een uitdaging worden. Voor particulieren is het niet te koop, en voor anderen ook niet meer zomaar. Thermometers slopen zal ook weinig helpen omdat in de meeste geen kwik meer zit - en bij de antieke thermometers waar het wel zit is het eigenlijk hartstikke zonde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
HeisenbergNL

Kwik is niet heel moeilijk om te krijgen, alleen gaat het bijna altijd per 100 gram...
Jorisb

Heisenberg ik stuur je zo een PM. Aangezien het voor mijn elementen verzameling is heb ik het het liefste zo puur mogelijk, maar op de prijs moet ook enigzins gelet worden. Boven de 95% vind ik acceptabel. Om 98% en 99,999% doe ik niet moeilijk, zeker niet als hier een groot prijs verschil in zit.

Ik kan vrij zeker zeggen dat ik van school (terecht) niks mee krijg, als ze al kwik in voorraad hebben. Niet omdat het om kwik gaat, maar school koopt deze chemicaliën voor onderwijs doeleinden en deze kunnen ze niet zomaar aan een leerling mee geven. Helaas voor mij, maar ik snap de reden wel.
HeisenbergNL

Als je aan je sk leraar uitlegt dat je een elementencollectie wil beginnen heb je altijd nog wel de kans dat hij wat meegeeft :)
Benm

Mogelijk wel. Handel van kwikhoudende producten aan consumenten is niet meer toegestaan, tenzij het antiek betreft.

In de praktijk zijn er echter nog genoeg kwikhoudende zaken verkrijgbaar, en omdat ze niet meer mogen worden toegepast soms tegen aantrekkelijke prijzen. Denk daarbij niet direct aan thermometers, maar bijv wel aan kwikschakelaars die in vrijwel iedere mechanische thermostaat zitten/zaten. Met die kwikschakelaars is overigens helemaal niets mis qua veiligheid, dat zijn hermetisch gesloten glazen capsules met een druppel (gauw een paar gram!) kwik en een paar contactpunten. Het verbod dient er meer toe dat die dingen niet meer op de vuilstort belanden.
bjurtus

koop een antieke kwik thermometer of oude kwik druk meter ;)
HeisenbergNL

In een enkele thermometer of schakelaar heb je maar een hele kleine hoeveelheid. Daarbij moet je het openbreken en is het relatief heel gevaarlijk omdat het kwik ineens overal heen kan vliegen
Benm

Dacht meer voor toepassing in een elementencollectie. In zo'n kwikschakelaar zie je het kwik prima zitten, omhuld door een glazen behuizing die hermetisch gesloten is.

Als je een grotere hoeveelheid kwik wilt zou je ze kunnen breken natuurlijk, met alle gevaren van dien.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”