Flisk
Artikelen: 0

Re: Kettingregel op YouTube - klopt dit?

Goh ja, natuurlijk krijg je een beetje een warboel, dat komt omdat dat voorbeeld vrij ingewikkeld is. Ik zal het afleiden naar x eens voordoen, gebruik makend van die methode met de totale afgeleide.
\(\frac{\partial}{\partial x}f=\frac{\partial}{\partial x}(g_1\circ g)=\vec{\nabla}g_1\cdot\begin{bmatrix}\frac{\partial}{\partial x}g_2(g_3(y,z))\\ \frac{\partial}{\partial x}g_4(z)\\ \frac{\partial}{\partial x}g_5(g_6(x,z),y,x)\\\frac{\partial}{\partial x}g_7(g_8(g_9(y,z)))\\\frac{\partial}{\partial x}x\end{bmatrix}\)
\(=\vec{\nabla}g_1\cdot\begin{bmatrix}0\\0\\ \frac{\partial}{\partial x}g_5(g_6(x,z),y,x)\\0\\1\end{bmatrix}\)

We bekijken eens die afgeleide op de derde rij, hierop kunnen we nog eens de kettingregel toepassen, definieer functie h zodat:
\(g_5(g_6(x,z),y,x)=g_5\circ h\)
Waarbij
\(h:\mathbb{R}^3\to\mathbb{R}^3:(x,y,z)\to (g_6(x,z),y,x)\)
Dan krijg je
\(\frac{\partial}{\partial x}g_5(g_6(x,z),y,x)=\frac{\partial}{\partial x}(g_5\circ h)=\vec{\nabla}g_5\cdot\begin{bmatrix}\frac{\partial}{\partial x}g_6(x,z)\\ \frac{\partial}{\partial x}y\\ \frac{\partial}{\partial x}x\end{bmatrix}\)
\(=\vec{\nabla}g_5\cdot\begin{bmatrix}\frac{\partial}{\partial x}g_6(x,z)\\ 0\\ 1\end{bmatrix}\)

Vul dit nu terug in en je krijgt als eindresultaat:
\(\frac{\partial}{\partial x}f=\vec{\nabla}g_1\cdot\begin{bmatrix}0\\0\\ \vec{\nabla}g_5\cdot\begin{bmatrix}\frac{\partial}{\partial x}g_6(x,z)\\ 0\\ 1\end{bmatrix}\\0\\1\end{bmatrix}\)

EDIT:

Je kan uiteraard die matrixvermenigvuldigingen uitwerken, dan krijg je hetzelfde als Emveedee in bericht zes. Ik ben echter geen voorstander van notaties zoals
\(\frac{\partial g_1}{\partial g_2}\)
dus daarom doe ik dit niet. Verdere uitwerking zou ik pas doen indien al die gi's gegeven zijn.

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Kettingregel op YouTube - klopt dit?

Dank! Het gaat dus stapsgewijze waarbij je de kettingregel ook binnen de kettingregel weer toepast. Ik zal er mee moeten oefenen om er goed mee uit de voeten te kunnen. :?

Terug naar “Analyse en Calculus”