Een spoorrails houdt je dan sowieso op koers. Dan is het eventuele tegensturen ook niet meer aan de orde.
Laten we maar van een driewieler op de gewone weg uitgaan.
Turbulentie.
Ik schets geen tandwiel, slechts een schematische weergave van hoe ik denk dat profieldelen in rubberbanden vervormd worden als gevolg van zijwaartse krachten. Ik kan die profielblokjes wel zó klein weergeven dat er steeds 20 in contact zijn met het wegdek maar dat maakt de tekening er ook niet duidelijker op.Benm schreef: Nu mag je niet op slicks op de openbare weg rijden, maar autobanden zijn in de regel wel zo gebouwd dat er op ieder moment contact is tussen de banden en de weg, anders dan het 'tandwiel' in de schets van Jan.
er is ook geen oneindige wrijvingscoëfficiënt nodig om niet "af te drijven", slechts een wrijvingscoëfficiënt die groot genoeg is om dusdanige wrijvingskrachten te veroorzaken dat die groter zijn dan de zijwaartse windkracht. Anders zou elk langparkeerterrein na een weekje een zootje wezen.Benm schreef: Ik denk overigens dat het op slicks zonder enig profiel ook verschil zou maken: ook die hebben geen oneindige wrijvingscoefficient, hetgeen direct bewezen is door het feit dat je uberhaupt kunt sturen met dit type banden.
onderbouw dat eens met metingen ipv op gevoel?WillemB schreef: Ik fiets ook best veel, en kan bevestigen dat zijwind inderdaad meer kracht kost.
Dan had ik je schets wellicht verkeerd begrepen. Het leek er een beetje op alsof het ene blokje loskomt van het wegoppervlak voordat het volgende contact maakt en je daar dus een moment hebt waarbij de zijwaartse wrijving minimaal is.Ik schets geen tandwiel, slechts een schematische weergave van hoe ik denk dat profieldelen in rubberbanden vervormd worden als gevolg van zijwaartse krachten. Ik kan die profielblokjes wel zó klein weergeven dat er steeds 20 in contact zijn met het wegdek maar dat maakt de tekening er ook niet duidelijker op.
...
Bij stilstaande auto's sturen wielen véél zwaarder dan bij rijdende (wat ik me nog duidelijk herinner uit de tijd dat stuurbekrachtiging nog geen standaardaccessoire was) en dat kan alles te maken hebben met het feit dat bij een stilstaande band opeenvolgende profieldelen geen "stapjes opzij" kunnen maken zoals in mijn achteraanzichtschets.
Jan van de Velde schreef: onderbouw dat eens met metingen ipv op gevoel?
Dat is nou juist wat helemaal nog niet zo duidelijk waar is. Feit is dat auto's op parkeerterreinen ook bij aanhoudend sterke wind netjes op hun plaats blijven, niet gaan schuiven. De schuifwrijving is dus groot genoeg om een auto niet zijwaarts te doen schuiven als gevolg van enige normale dwarswind. De zijwaartse component kan dus geheel worden opgeheven door de schuifwrijving, alsof het voertuig op rails zou rijden, en dus zonder enige invloed op de snelheid te hebben. Auto's en fietsen zijn geen vliegtuigen, die overigens wél, en wel volledig, voor zo'n zijwaartse component moeten compenseren middels een koerscorrectie.WillemB schreef:
Hier in dit vraag stuk, is alleen de zij wind relevant,
dan is er alleen winddruk op het zij vlak, die je kan berekenen, stel van rechts,
dan zal de resultante naar links gaan, de fietser zal dit moeten corrigeren, door
naar rechts te sturen, om deze zij kracht te compenseren.
Het feit dat de fietser deze zij wind kracht moet compenseren anders gaat hij links de sloot in, zal zijn kracht moeten toenemen,
om de resultante recht uit op de weg te houden.