Achter de gekozen deur ligt een envelop met X Euro (X is even).
X is een willekeurig even positief getal, en al die positieve even getallen hebben dezefde kans gekozen te worden.
Echter dat is onmogelijk, want er bestaat geen uniforme kansverdeling voor de even positieve getallen.
Dus het uitgangspunt is fout, en dus hoeft mijn correcte redenering niet tot een correct resultaat te leiden.
Als je ervan uitgaat dat er maximaal 1 miljoen Euro in de enveloppen zitten, dan loont het de moeite in een van de enveloppen te kijken.
Voor lage bedragen switchen, voor hoge bedragen niet switchen.
Als je ervan uitgaat dat er maximaal Z miljoen Euro in de enveloppen bevindt en we laten Z naar oneindig gaan, dat nadert de kansverdeling voor kleine bedragen naar mijn berekening (andere deur kiezen, want kans nadert 5X/4) en voor bedragen dichter bij Z vooral niet switchen.
Aangezien de quizmaster een beperkt bedrag zal uitkeren, zal het van je inschatting afhangen hoeveel hij maximaal zal uitkeren, en van het bedrag dat je in de envelop aantreft of je besluit tot switchen of niet.Als de quizmaster je verder helemaal geen informatie geeft, dan maakt het natuurlijk niets uit. Of mis ik iets diepzinnigs?